Po nové trati podzemní dráhy, v pořadí druhé, se mohou svézt pražští cestující. Novinek si mohou všimnout i ve vlacích – Mytiščinský strojírenský závod dodal pražskému dopravnímu podniku nové soupravy typu 81-71. Tato novinka je stará 37 let, pražský dopravní podnik se ale s pomocí své historické soupravy uvedeného typu rozhodl oslavit i toto nekulaté výročí své trasy A.
Historické jízdy začaly tři dny před 37. výročím od zahajovací jízdy, zato však přesně v 11:45 – jako v roce 1978. Podle mluvčího dopravního podniku se společnost rozhodla před přesným datem upřednostnit možnost vypravit zvláštní metro ve volný den. „Rozhodli jsme se cestujícím zpříjemnit zážitek a poskytnout jim tu možnost o pár dní dříve. Neděle nám přišla jako ideální čas,“ podotkl mluvčí Jiří Štábl. První cesta historického metra vedla z Dejvické čili Leninovy do stanice Náměstí Míru. „Tato trasa přesně kopíruje čas i termín historického zahájení provozu linky A v roce 1978, kde byl tento typ vozů provozován do roku 2005,“ uvedl mluvčí dopravního podniku.
Trasa A drží prozatím v pražském metru primát té, která se rozšiřovala nejvícekrát. Zatímco nejstarší trasu C i nejmladší B prodloužil dopravní podnik čtyřikrát, „áčko“ se dočkalo již pěti rozšíření, v letech 1987, 1990 a 2006 se přitom trasa prodloužila vždy pouze o jednu stanici, které vznikly na již dokončené manipulační trati do hostivařského depa.
Souprava 81-71, která na trase A před 37 lety zahajovala provoz a dnes již ji lze spatřit pouze při historických jízdách, zavítá poprvé s cestujícími na nejnovější část trati z Dejvické do stanice Nemocnice Motol. Vlaky 81-71 jsou sice vývojovým stupněm předchozí mytiščinské řady E, která ve verzi Ečs zprvu jezdila na trase C, v mnoha ohledech se od ní ale liší. Na první pohled jiné je uspořádání soupravy, která má dva typy vozů – čelní s kabinou strojvedoucího a vložené bez ní, na rozdíl od Ečs s kabinou v každém voze – nové bylo také zářivkové osvětlení. Důležitý pro nasazení na sklonově náročnou trasu A ale byl zhruba o polovinu vyšší výkon motorů.
Vzhledem k tomu, že se vlaky trasy A musely dostat z Malostranské na Hradčanskou, slabší Ečs se tady nikdy neobjevily, naopak typ 81-71 se v 80. letech rozšířil i na trasu C. Právě ze souprav 81-71 vznikly i modernizované vlaky, které dosud zajišťují dopravu na trasách A a B.
