Čerpací stanice v Česku začaly výrazně zvedat cenu nafty. Jde o reakci na zvýšení spotřební daně od úterý o 1,50 koruny za litr, vrátila se na úroveň platnou do loňského června. Například mnohé pražské čerpací stanice v souvislosti s tím zvedly cenu o více než dvě koruny za litr, jinde se zase zvýšila o méně než 1,50 koruny za litr, vyplývá to z informací na webu mBenzin.cz. Vyšší ceny jsou i na jižní Moravě. Zatímco ještě v pondělí obvyklá cena nepřesahovala 33 korun za litr, v úterý už mnohdy převyšuje částku 34 korun. Menší prodejci v regionu zatím cenu drží.
Čerpací stanice začaly zdražovat naftu, někde až o dvě koruny. Některé menší pumpy cenu drží
Na čerpací stanici EuroOil na pražském Žižkově stál litr nafty v pondělí 33,50 koruny, v úterý už to bylo 35,70 koruny. Podle archivu cen Čepro, pod kterou síť EuroOil spadá, stál litr motorové nafty v sobotu 32,92 koruny s DPH, v úterý to bylo 34,73 koruny za litr.
Zdražily také další čerpací stanice v hlavním městě, například ČSAD Praha Florenc zvedla cenu nafty o 1,40 koruny na 34,90 koruny za litr.
Spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank Ono Jiří Ondra uvedl, že firma zdraží naftu odpoledne. „Bude to zdražení o dvě koruny, protože mimo zvýšení spotřební daně stoupají neskutečně i ceny na burzách,“ řekl. Dodal, že společnost zaznamenává vyšší zájem o naftu od doby, kdy zvýšení spotřební daně podepsal prezident Petr Pavel.
Mluvčí sítě čerpacích stanic MOL Martin Pavlíček uvedl, že jejich stanice také přecenily naftu. „Důvodem byl nejen návrat daně na úroveň z roku 2022, ale i v posledních týdnech zaznamenaný výrazný nárůst nákupní ceny,“ vysvětlil. V pondělí podle něj evidovali zvýšený zájem o čerpání pohonných hmot. „Měli jsme ale dostatečné zásoby, a tak jsme zájem odbavili bez problémů,“ dodal.
Mluvčí české pobočky ropné společnosti Shell Jana Voštinárová sdělila, že se zvýšení spotřební daně z nafty v daňovém zatížení promítne do ceny paliva, a to včetně DPH.
Menší pumpy na jihu Moravy zatím cenu drží níž
Cena nafty se zvyšuje ve všech regionech Česka, výjimkou není ani Jihomoravský kraj. Některým menším čerpacím stanicím se zatím daří držet cenu na stejné úrovni. Je to však díky větším zásobám.
„Situaci kolem zvyšování spotřební daně jsem sledoval dlouho dopředu a snažil jsem se naftu nakoupit ještě před prvním srpnem. Zásobu, kterou mám v nádrži za starou cenu, budu také za starou cenu prodávat, očekávám, že vydrží přibližně do čtvrtka. Pak ale budu muset přecenit a zvýšení v ceně zohlednit. Na litru nafty mám rabat do dvou korun na litru, nemůžu si dovolit zvýšení daně nějak kompenzovat, neměl bych pak na provoz,“ řekl jednatel čerpací stanice Tenryu z Křenovic na Vyškovsku.
Cenu nezvyšovala ani čerpací stanice D-oil v Brněnských Ivanovicích, cena se naposledy zvedla v pátek. Už dnes ale očekává novou dodávku nafty, která bude pravděpodobně dražší.
Jednatel a spolumajitel čerpací stanice RS+Synek v Nesovicích na Vyškovsku Aleš Říha konstatoval, že cena nafty pro koncové prodejce roste už nejméně dva týdny. „Už minulý týden zdražila nafta o 80 haléřů na litru, dnes (v úterý) mi přišel aktuální vývoj ceny a je vyšší o 2,50,“ sdělil.
Podle Říhy je však k tomu potřeba připočítat zvýšení spotřební daně a ještě DPH. „Zatím mám zásobu asi pět tisíc litrů, kterou prodávám za staré ceny, potom ale budu muset zdražit. Jak vidíte, zdaleka to zvýšení ale nejde na vrub spotřební daně,“ doplnil.
Starou cenu nafty zatím drží i některé menší pumpy ve Středočeském kraji. Například u čerpací stanice Medos Ina v Kralupech nad Vltavou na Mělnicku platili řidiči ráno stále 32,70 koruny za litr. Podle pracovnice stanice termín případného zdražení není určený. Ani AV Tank ve Stehelčevsi na Kladensku nyní ceny nezvýšil. Kdy tu nafta zdraží, dosud není určeno. „Až podle toho, jak nakoupíme,“ řekla pracovnice benzinové pumpy.
Stovky milionů měsíčně do státního rozpočtu
Snížená spotřební daň z nafty měla platit do konce letošního roku. Na původní úroveň se tak vrací o pět měsíců dřív. Vláda to zdůvodňuje hlavně zlevněním suroviny a také snahou získat víc peněz do státního rozpočtu.
Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů by podle ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Podle údajů společnosti CCS stál v pondělí litr nafty v průměru 33,24 korun, což je o 63 haléřů víc než před týdnem. Současná cena je nejvyšší zhruba za poslední dva a půl měsíce. Podobně je na tom i benzin, který byl naposledy dražší na konci dubna.
Cena nafty se výrazněji zvýší i v následujících týdnech
V příštích dvou týdnech se dá navíc očekávat další zdražení, celkem i více než o tři koruny na litr. Na ceně se totiž vedle zvýšení spotřební daně podepíše i růst cen ropy a velkoobchodních marží, řekl analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.
Na cenu nafty teď působí dva faktory. Zvýšení spotřební daně podle Tomčiaka přidá na ceně 1,80 koruny na litr, růst cen ropy a velkoobchodních marží pak další 1,50 koruny na litr. „V horizontu dvou týdnů lze tedy u nafty očekávat zdražení o více než tři koruny na litr oproti úrovni na konci července,“ uvedl.
Ropa podle analytika zdražuje kvůli záměru kartelu OPEC omezit těžbu a vyhnat cenu ropy ke sto dolarům za barel. „Teď stojí Brent 85 dolarů za barel, na počátku července byla cena 75 dolarů,“ doplnil.
Další možný růst cen lze očekávat v souvislosti s celoevropským zdražováním pohonných hmot, na které budou reagovat i české čerpací stanice. V posledních dvou týdnech podle předsedy představenstva Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka zdražily pohonné hmoty v Evropě asi o 2,50 koruny na litr, a to v souvislosti s růstem ekonomiky USA. „Což lze interpretovat jako vzrůst budoucí poptávky po pohonných hmotách,“ dodal.
Růst cen o 1,80 koruny v příštích dnech kvůli zvýšení spotřební daně očekává mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula. Hlavní faktor, který podle něj bude spotřebu nafty v Česku ovlivňovat, je ekonomika.
„Spotřebu nafty ovlivňuje z 80 procent faktor HDP. Cena jako důležitý marketingový nástroj bude fungovat spíše na individualizovanou dopravu,“ řekl. Jako příklad uvedl, že v době covidu byla cena nízká, přesto spotřeba klesala o desítky procent. Od srpna tak kvůli poklesu výkonnosti ekonomiky očekává stagnaci či mírné snížení zájmu o naftu.