Jízdenky v krajské dopravě na jižní Moravě zdraží od března téměř o pětinu

Jízdenky v krajské integrované dopravě na jižní Moravě od 1. března zdraží. Předplatní jízdenky budou v průměru dražší o sedmnáct procent, jednorázové v průměru o devatenáct procent. Oba druhy budou levnější v případě, že si je cestující koupí elektronicky, což v případě jednorázových jízdenek znamená nákup přes aplikaci Poseidon. Důvodem zdražení jsou rostoucí náklady na provoz systému. Naposledy se jízdné v kraji zdražovalo od 1. ledna 2012 a kumulovaná inflace činí od této doby 37 procent, řekl náměstek hejtmana Jiří Crha (ODS). I když je součástí krajského systému i brněnská MHD, jízdné v ní zůstává stejné.

„Pokud jsme chtěli udržet rozsah a kvalitu veřejné dopravy, museli jsme k úpravě cen sáhnout. Za první rok očekáváme přínos do rozpočtu devadesát až sto milionů korun, v dalších letech 150 milionů korun,“ řekl Crha.

Kromě inflace zmínil také růst hodinové mzdy řidiče za deset let na dvojnásobek. Řekl také, že kraj už nechtěl sáhnout k redukci spojů, protože ty málo využívané už zrušil dříve, a kdyby přistoupil k další redukci, zvýšily by se dopravcům náklady na kilometr a celková úspora peněz by nebyla tak velká.

Konkrétně se zdraží například jednoúseková jízdenka z deseti na dvanáct korun, dvouúseková z šestnácti na devatenáct korun. Dvouzónová jízdenka bude stejně drahá v kraji jako v Brně, a to za dvacet korun. Zatímco v Brně však platí patnáct minut, v kraji to bude jen deset. Dvouzónová jízdenka za 25 korun bude platná hodinu v Brně i v kraji.

Jak se projeví rozdíl například na osmizónové jízdence, uvedl ředitel Kordisu JMK Jiří Horský. „Dosud stojí 63 korun. Přes aplikaci Poseidon bude stát 65 korun a papírová jízdenka bude stát 73 korun,“ řekl.

V rozpočtu pro příští rok kraj vyčlenil pro zajištění dopravního systému 2,5 miliardy korun.

Ke zdražení jízdného postupně sahá většina krajů, protože se pro ně stává financování systému veřejné dopravy za dosavadních podmínek neudržitelné.