Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo obchvat Chýnova na Táborsku na silnici I/19. Měl by odvést z města tranzitní dopravu. Obchvat dlouhý 3,6 kilometru začal stát stavět na podzim 2020. Proti původní ceně 230 milionů korun se prodraží kvůli růstu cen za materiály o pět až deset procent.
ŘSD otevřelo obchvat jihočeského Chýnova, město na něj čekalo desítky let
Někdejší starosta Chýnova Pavel Eybert (ODS), který za obchvat dlouho loboval, čeká, že z města novostavba odvede asi polovinu dopravy. Přes Chýnov projede denně patnáct set aut, z toho dva a půl tisíce nákladních. Silnice I/19 je hlavní tah z jižních Čech k dálnici D1, na kterou se najíždí u Humpolce.
Dosavadní silnice v Chýnově už byla nevhodná kvůli velkému provozu. „Obchvat je pro řidiče důležitý v tom, že už nebudou projíždět městem Chýnov. Ten průjezd byl z hlediska směrového a výškového vedení velmi nepříjemný, projíždělo se skrz centrum, skrz náměstí města. Zejména v zimě kamiony často zablokovaly dopravu na výjezdu na náměstí, kdy byl výjezd bohužel velmi nepříjemný. A když byly špatné klimatické podmínky, byl ten průtah prakticky neprůjezdný,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Po obchvatu obce Kámen, který silničáři zprovoznili před dvěma lety, je to další modernizace silnice I/19. Mátl dále připomněl, že před deseti dny ŘSD zprovoznilo obchvat Olbramovic na hlavním tahu z Tábora do Prahy.
Obchvat se prodražil
Při stavbě obchvatu Chýnova muselo loni v zimě ŘSD na dva měsíce práce přerušit kvůli sporům o jeden pozemek, což je už vyřešené. „Náklady kvůli zastaveným pracím stoupnou nejvýš v řádech milionů Kč,“ řekl Mátl. Na stavbu bylo potřeba asi dvacet osm tisíc tun asfaltových směsí, součástí obchvatu je 37 stavebních objektů. Stavěla firma M-Silnice.
Chýnovští na obchvat čekali desítky let. První projekt je z roku 1940. Zůstal ale jen na papíře. V zimě, kdy je horší sjízdnost, jsou na silnici I/19 často kolony při stoupání z údolí Chýnovského potoka směrem na Pelhřimov.