ŘSD otevřelo obchvat jihočeského Chýnova, město na něj čekalo desítky let

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo obchvat Chýnova na Táborsku na silnici I/19. Měl by odvést z města tranzitní dopravu. Obchvat dlouhý 3,6 kilometru začal stát stavět na podzim 2020. Proti původní ceně 230 milionů korun se prodraží kvůli růstu cen za materiály o pět až deset procent.

Někdejší starosta Chýnova Pavel Eybert (ODS), který za obchvat dlouho loboval, čeká, že z města novostavba odvede asi polovinu dopravy. Přes Chýnov projede denně patnáct set aut, z toho dva a půl tisíce nákladních. Silnice I/19 je hlavní tah z jižních Čech k dálnici D1, na kterou se najíždí u Humpolce.

Dosavadní silnice v Chýnově už byla nevhodná kvůli velkému provozu. „Obchvat je pro řidiče důležitý v tom, že už nebudou projíždět městem Chýnov. Ten průjezd byl z hlediska směrového a výškového vedení velmi nepříjemný, projíždělo se skrz centrum, skrz náměstí města. Zejména v zimě kamiony často zablokovaly dopravu na výjezdu na náměstí, kdy byl výjezd bohužel velmi nepříjemný. A když byly špatné klimatické podmínky, byl ten průtah prakticky neprůjezdný,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Mapa obchvatu Chýnova
Zdroj: ŘSD

Po obchvatu obce Kámen, který silničáři zprovoznili před dvěma lety, je to další modernizace silnice I/19. Mátl dále připomněl, že před deseti dny ŘSD zprovoznilo obchvat Olbramovic na hlavním tahu z Tábora do Prahy.

Obchvat se prodražil

Při stavbě obchvatu Chýnova muselo loni v zimě ŘSD na dva měsíce práce přerušit kvůli sporům o jeden pozemek, což je už vyřešené. „Náklady kvůli zastaveným pracím stoupnou nejvýš v řádech milionů Kč,“ řekl Mátl. Na stavbu bylo potřeba asi dvacet osm tisíc tun asfaltových směsí, součástí obchvatu je 37 stavebních objektů. Stavěla firma M-Silnice.

Chýnovští na obchvat čekali desítky let. První projekt je z roku 1940. Zůstal ale jen na papíře. V zimě, kdy je horší sjízdnost, jsou na silnici I/19 často kolony při stoupání z údolí Chýnovského potoka směrem na Pelhřimov.