Do jihlavské MHD se vracejí staré naftové autobusy, jde o reakci na nárůst cen plynu a elektřiny. Pro jihlavský dopravní podnik je teď nafta nejlevnějším pohonem. Už letos muselo město pokrývat ztrátu šest milionů korun, příští rok by vysoké ceny energií mohly přinést propad v řádu až desítek milionů.
Jihlava začala šetřit na MHD. Do ulic města se vracejí staré naftové autobusy
Zájem o jízdu jihlavskými autobusy či trolejbusy se zvyšuje. Nyní tamní MHD využívá dokonce víc lidí, než tomu bylo v posledním předcovidovém roce 2019. „Registrujeme i obnovení důvěry v MHD, což se projevuje ve zvýšeném prodeji delších časových kuponů, ať už čtvrtletních, pololetních nebo ročních,“ sdělil ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner.
Dopravce má ale momentálně jiný problém: vysoké ceny energií. Od lednového konce původního dodavatele narostly podniku na víc než pětinásobek.
Nafta vyjde výrazně levněji
Město v posledních letech stále více sází na ekologičtejší a dříve i ekonomičtější dopravu, kdy nakoupilo parciální trolejbusy či autobusy na stlačený zemní plyn. Jenže v současnosti vychází nejlevněji právě nejstarší autobusy na naftu. „Za srpen jsme byli na úrovni 19 až 20 korun za kilometr ujeté elektrické trakce a kolem 14 korun v motorové naftě,“ přiblížil ředitel.
Dieselové autobusy zatím pokrývají výluku kvůli opravě trolejí. Podnik ale zvažuje, zda nasadit i zbývající starší vozidla. Elektřinu a plyn by jim zlevnilo zahrnutí pod chystaný cenový strop, jenže na jasné potvrzení od vlády čekají. Dopravním podnikům by měl energie dodávat státem určený dodavatel, konkrétní parametry však vláda teprve určí.
Náklady na jihlavskou MHD by mohl snížit bioplyn. Podnik už vyjednává a pracuje na tom, aby ho mohl dostávat od příštího léta.