Bývalí šéfové ostravského dopravního podniku dostali u soudu nepravomocně podmínku

Krajský soud v Ostravě potrestal podmíněnými tresty bývalého ředitele Dopravního podniku Ostrava Františka Kořínka a jeho náměstka Radoslava Hanzelku. Podle obžaloby pochybili při zadávání zakázky na modernizaci tramvají či nákupu nových trolejbusů. Zakázky byly financovány z peněz Evropské unie, které obžalovaní měli způsobit škodu 230 milionů korun. Rozhodnutí ještě není pravomocné. Obžalovaní i státní zástupce si ponechali lhůtu na rozmyšlenou.

Oběma obžalovaným hrozilo až deset let vězení. Státní zástupce Rostislav Bajger pro ně v závěrečném návrhu požadoval pěti až šestileté tresty, zákaz činností a peněžité tresty milion či tři miliony korun. Soud nakonec vynesl mírnější rozsudek. Oběma uložil tříletý podmíněný trest. Zkušební dobu určil na pět let. Oba navíc mají zákaz činnosti spočívající v působení ve vedení firem. Navíc každý má zaplatit půl milionu korun.

Během celého procesu ale oba souzení manažeři vinu odmítají. „Stanovisko obhajoby a obžaloby se diametrálně liší,“ řekl ve čtvrtek během zdůvodnění rozsudku předseda senátu. Podle něj soud nemá pochybnosti o vině obžalovaných.

Nákupy trolejbusů a renovace tramvají

Zakázka, kterou se soud zabývá, se skládala z několika částí. Šlo o nákup deseti trolejbusů, jedné nízkopodlažní tramvaje a renovace a modernizace dvou desítek starších tramvají. Podle obžaloby Kořínek a Hanzelka, kteří v té době byli také předsedou respektive místopředsedou představenstva, v žádosti o dotaci zatajili některé podstatné věci.

Podle obžaloby byla navíc oprava tramvají bezdůvodně předražená. Před touto zakázkou dopravní podnik tramvaje modernizoval sám a oprava jedné jej vyšla na třináct milionů korun. Pražské firmě ale platil osmnáct milionů. „Cena tramvají byla předražená. Jedna tramvaj o čtyři miliony korun. Celkem na celé zakázce se jednalo o sedmdesát milionů korun,“ řekl soudce. S tím nesouhlasil odsouzený Radoslav Hanzelka. „Trestné činnosti jsem se nedopustil, vždy jsem postupoval v zájmu dopravního podniku,“ řekl Hanzelka.

Interní versus komerční cena

V ceně dopravního podniku, který tramvaje modernizoval za víc než třináct milionů jednu, se podle něj přesně nevzala v potaz práce zaměstnanců. Pragoimex jednu tramvaj opravoval za víc než osmnáct milionů korun, podle bývalého ředitele dopravního podniku Františka Kořínka ale ceny nelze srovnávat. „Na jedné straně byla naše interní cena a na druhé komerční cena. To je logické. Když jsme si tramvaje opravovali sami, nezapočítávali jsme tam žádný zisk. Navíc v ceně Progoimexu je například zahrnuta i jistá rezerva na případné záruční opravy,“ řekl.

Na údajné machinace s dotací policie přišla při vyšetřování kauzy ostravského lobbisty Martina Dědice. Obžalován byl například z přijetí úplatku při sjednání zakázky na modernizaci ostravských tramvají. Za zajištění zakázky pro společnost Pragoimex ve výši tři sta milionů korun inkasoval podle obžaloby dva miliony korun. Za to už byl Dědic nepravomocně odsouzen.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 18 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 19 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 20 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 21 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 21 hhodinami
Načítání...