Krajský soud v Ostravě potrestal podmíněnými tresty bývalého ředitele Dopravního podniku Ostrava Františka Kořínka a jeho náměstka Radoslava Hanzelku. Podle obžaloby pochybili při zadávání zakázky na modernizaci tramvají či nákupu nových trolejbusů. Zakázky byly financovány z peněz Evropské unie, které obžalovaní měli způsobit škodu 230 milionů korun. Rozhodnutí ještě není pravomocné. Obžalovaní i státní zástupce si ponechali lhůtu na rozmyšlenou.
Bývalí šéfové ostravského dopravního podniku dostali u soudu nepravomocně podmínku
Oběma obžalovaným hrozilo až deset let vězení. Státní zástupce Rostislav Bajger pro ně v závěrečném návrhu požadoval pěti až šestileté tresty, zákaz činností a peněžité tresty milion či tři miliony korun. Soud nakonec vynesl mírnější rozsudek. Oběma uložil tříletý podmíněný trest. Zkušební dobu určil na pět let. Oba navíc mají zákaz činnosti spočívající v působení ve vedení firem. Navíc každý má zaplatit půl milionu korun.
Během celého procesu ale oba souzení manažeři vinu odmítají. „Stanovisko obhajoby a obžaloby se diametrálně liší,“ řekl ve čtvrtek během zdůvodnění rozsudku předseda senátu. Podle něj soud nemá pochybnosti o vině obžalovaných.
Nákupy trolejbusů a renovace tramvají
Zakázka, kterou se soud zabývá, se skládala z několika částí. Šlo o nákup deseti trolejbusů, jedné nízkopodlažní tramvaje a renovace a modernizace dvou desítek starších tramvají. Podle obžaloby Kořínek a Hanzelka, kteří v té době byli také předsedou respektive místopředsedou představenstva, v žádosti o dotaci zatajili některé podstatné věci.
Podle obžaloby byla navíc oprava tramvají bezdůvodně předražená. Před touto zakázkou dopravní podnik tramvaje modernizoval sám a oprava jedné jej vyšla na třináct milionů korun. Pražské firmě ale platil osmnáct milionů. „Cena tramvají byla předražená. Jedna tramvaj o čtyři miliony korun. Celkem na celé zakázce se jednalo o sedmdesát milionů korun,“ řekl soudce. S tím nesouhlasil odsouzený Radoslav Hanzelka. „Trestné činnosti jsem se nedopustil, vždy jsem postupoval v zájmu dopravního podniku,“ řekl Hanzelka.
Interní versus komerční cena
V ceně dopravního podniku, který tramvaje modernizoval za víc než třináct milionů jednu, se podle něj přesně nevzala v potaz práce zaměstnanců. Pragoimex jednu tramvaj opravoval za víc než osmnáct milionů korun, podle bývalého ředitele dopravního podniku Františka Kořínka ale ceny nelze srovnávat. „Na jedné straně byla naše interní cena a na druhé komerční cena. To je logické. Když jsme si tramvaje opravovali sami, nezapočítávali jsme tam žádný zisk. Navíc v ceně Progoimexu je například zahrnuta i jistá rezerva na případné záruční opravy,“ řekl.
Na údajné machinace s dotací policie přišla při vyšetřování kauzy ostravského lobbisty Martina Dědice. Obžalován byl například z přijetí úplatku při sjednání zakázky na modernizaci ostravských tramvají. Za zajištění zakázky pro společnost Pragoimex ve výši tři sta milionů korun inkasoval podle obžaloby dva miliony korun. Za to už byl Dědic nepravomocně odsouzen.