Kauza modernizace ostravských tramvají skončila u soudu. Žalobce shledal dotační podvod

Krajský soud v Ostravě se začal zabývat případem někdejšího ředitele Dopravního podniku Ostrava Františka Kořínka a jeho náměstka Radoslava Hanzelky. Podle obžaloby se v roce 2009 dopustili několika trestných činů při zadávání zakázky na modernizaci tramvají či nákupu nových trolejbusů pro potřeby ostravského dopravního podniku. Zakázky byly financovány z peněz Evropské unie. Té způsobili obžalovaní údajně škodu 230 milionů korun.

Zakázka, kterou se soud zabývá, se podle státního zástupce Víta Koupila skládala z několika částí. Jednalo se o nákup deseti trolejbusů, jedné nízkopodlažní tramvaje a renovace a modernizace dvou desítek starších tramvají, na které podnik čerpal dotaci z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko na renovaci vozového parku drážních vozidel.

František Kořínek a Radoslav Hanzelka, kteří v té době byli také předsedou, respektive místopředsedou představenstva, podle žalobce v žádosti o dotaci zatajili některé podstatné věci. „Zatajili například, že firma, která zakázku vyhrála, byla v té době na trhu jediná, která mohla tramvaje modernizovat,“ řekl Koupil. Jednalo se o společnost Pragoimex.

Dřív si podnik tramvaje opravoval sám a levněji

Podle obžaloby byla navíc cena opravy tramvají bezdůvodně předražená. Podle žalobce si před touto zakázkou dopravní podnik tramvaje modernizoval sám a oprava jedné jej vyšla na 13 milionů korun. Pražské firmě ale platil 18 milionů. 

Bývalý ředitel dopravního podniku Kořínek u soudu odmítl vypovídat. Hanzelka vinu odmítl. „Trestné činnosti jsem se nedopustil, vždy jsem postupoval v zájmu dopravního podniku,“ řekl. Odmítl, že by Pragoimex byla jedinou firmou na trhu. „Nemyslím si, že by firma byla jediným subjektem, se kterým jsme mohli jednat. O modernizaci se zajímaly i jiné firmy,“ dodal.

Ceny podle bývalých manažerů nelze srovnávat

Odmítl i to, že by modernizace tramvají byla předražená. V ceně dopravního podniku, který tramvaje modernizoval za víc než 13 milionů, se podle něj přesně nevzala v potaz práce zaměstnanců. „Nebyl elektronický systém, který by evidoval odpracované hodiny. Vedoucí čet jen v nějakých intervalech hlásili hodiny. Přesnost výkazu odpracovaných hodin byla velmi pochybná,“ uvedl Hanzelka.

Pragoimex jednu tramvaj opravoval za víc než 18 milionů korun, podle Františka Kořínka ale ceny nelze srovnávat. „Na jedné straně je naše interní cena a na druhé komerční cena. To je logické. Když jsme si tramvaje opravovali sami, nezapočítávali jsme tam žádný zisk. Navíc v ceně Progoimexu je například zahrnuta i jistá rezerva na případné záruční opravy,“ tvrdí.

Státní zástupce uvedl, že na údajné machinace s dotací policie přišla při vyšetřování kauzy ostravského lobbisty Martina Dědice. Ten byl například obžalován z přijetí úplatku při sjednání zakázky na modernizaci ostravských tramvají. Za zajištění zakázky pro společnost Pragoimex ve výši 300 milionů korun inkasoval podle obžaloby dva miliony korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 22 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 30 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...