Do kopřivnického muzea nákladních aut Tatra míří první exponáty. Otevření je v plánu na podzim

Do nového Muzea nákladních automobilů Tatra, které vzniklo v Kopřivnici na Novojičínsku, se začaly navážet první exponáty. V muzeu bude mimo jiné kolem sedmdesáti tatrovek včetně legendárního auta, se kterým Karel Loprais vyhrál Rallye Paříž – Dakar nebo kamionu z expedice Tatra kolem světa z konce osmdesátých let minulého století. Návštěvníkům by se muzeum mohlo otevřít na podzim letošního roku.

Muzeum vzniklo velkou rekonstrukcí haly bývalé slévárny, kterou ostravskému hejtmanství včetně pozemku darovala společnost Tatra Trucks. Stavba začala v červenci 2019, dokončena byla loni v prosinci a letos začala vznikat samotná expozice.

Náklady na vybudování muzea dosáhnou téměř 173 milionů korun, 111 milionů z celkové částky zaplatí evropské dotace a zbytek půjde z krajského rozpočtu. Samotná stavba stála přes 141 milionů korun. Nové muzeum bude pobočkou Muzea Novojičínska, které je příspěvkovou organizací Moravskoslezského kraje.

Generální ředitel automobilky Tatra Trucks Pavel Lazar řekl, že v muzeu bude vystavena sbírka užitkových a nákladních vozidel Tatra. „Nejstarší vozidlo bude replika prvního nákladního vozidla Tatra z roku 1898, ale budou tady i zástupci ještě v tuto chvíli vyráběných výrobních řad,“ řekl.

Od kočárů po hasičská auta

Mezi exponáty budou i vojenská obrněná vozidla či autobus. „Naším cílem bylo pojmout nejširší spektrum, od kočárů, takové té úplně první produkce přes nákladní automobily meziválečné až po kolekci hasičských aut, která patřila v rámci tatrovácké produkce k tomu, co běžný člověk mohl vidět a mnohdy ještě vidí na vesnicích dodnes,“ popsal ředitel Muzea Novojičínska Zdeněk Orlita.

Nové muzeum bude spolupracovat s nedalekým Technickým muzeem Tatra, které dlouhodobě zapůjčí některá auta. „Do muzea se také přesune kolekce historických motocyklů, které kraji v roce 2015 věnoval akademický sochař Miroslav Rybička,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana Lukáš Curylo (KDU-ČSL). Exponátů bude včetně motorů a převodovek více než 120.

Některé exponáty dorazily „po svých“

Ve výstavní hale je už například Tatra 128 z roku 1951 nebo letištní tahač. „Některé vozy jsou schopny přijet samy, některé budeme muset navážet. Počítáme průměrně se čtyřmi automobily za den. Někdy začátkem května by měl být návoz hotový,“ řekl Orlita. Sbírka motocyklů by se měla instalovat v létě.

„Předpokládáme, že po závozu aut bude následovat instalace videomappingu, interaktivních prvků, virtuální reality a aplikací. Když se všechno podaří, tak bychom na konci léta nebo začátkem podzimu muzeum zpřístupnili veřejnosti. V současnosti probíhá veřejná soutěž na interaktivní prvky, pak musí být zkušební provoz,“ řekl Curylo.

Slovenská strela dostala své čestné místo

Vedle muzea vznikl také speciální depozitář pro legendární železniční vůz Slovenská strela vyrobený v Tatře v roce 1936. Vůz je po celkové renovaci a bude schopný provozu, na koleje má vyjíždět při zvláštních příležitostech. Strela nyní najíždí kilometry a získává technickou způsobilost pro provozování na trati.

Renovace vozu byla velmi složitá, a kdyby při ověřování technické způsobilosti nenastaly žádné problémy, byl by to podle ředitele automobilky Pavla Lazara zázrak. „Já na zázraky nevěřím, ale věřím v systematickou práci, která si vyžádá najetí asi šesti set kilometrů na trati, aby Slovenská strela nejenom dokázala, že může být provozována při rychlosti až 146 kilometrů za hodinu, ale musí se taky při výjezdu vrátit do depozitu,“ řekl Lazar. Dodal, že Slovenská strela dorazí do Kopřivnice v následujících týdnech.