Igelitový sáček na krápníku už není k smíchu. V jeskyních je plastového odpadu stále víc

Vědci z Mendelovy univerzity v Brně dokumentují, kolik plastového odpadu je v krasových jeskyních. Nepořádku v posledních letech přibylo, odhaluje to podle nich zatížení krajiny. Plastový odpad se do jeskyní dostává splachem z povrchu.

Vnik smetí do krasového podzemí takovým způsobem není ničím novým. Milan Geršl z Ústavu zemědělské, potravinářské a environmentální techniky Mendelovy univerzity, který je aktivním speleologem, tento jev pozoruje od 90. let. Dříve ale byl podle něj nález sáčku, třeba od mléka, omotaného kolem krápníku výjimkou a raritou, dnes je to běžná věc.

„Exkurze se takovému nálezu zpravidla usmály. Před několika lety jsem si ale uvědomil, že tato výjimka se změnila na standard. Zatím nikoho nenapadlo tyto nálezy zdokumentovat a zhodnotit,“ uvedl.

Plastový odpad se do jeskyní dostává splachem z povrchu, kdy povrchová voda rychle teče do podzemí. Vždy jde o průtok propastmi, které jsou v tomto případě nazývány ponory nebo propadáními.

„Tato voda s sebou přirozeně unáší půdu a sedimenty i organický materiál, jako je lesní hrabanka, větve a v některých případech i rozměrnější kusy různých materiálů. Pokud se na povrchu vyskytuje jakékoliv znečištění, tak ho voda strhne do podzemí, kde se odpad hromadí. V krasu se tedy nejedná o klasické zasakování, které známe z jiných typů krajin, při kterém je v půdě voda filtrována a čištěna,“ vysvětlil Geršl.

Horší je chemie, ale ani plasty do jeskyně nepatří, poznamenává geolog

„Plastové odpady z našeho hlediska nepředstavují zcela zásadní problém, tím jsou záležitosti chemie, ale samozřejmě není to problém zanedbatelný. Naším cílem je udržovat jeskyni v přírodním stavu a plasty do ní samozřejmě nepatří,“ podotkl geolog Správy CHKO Moravský kras Antonín Tůma. Čištění a bagrování sedimentů má i protipovodňový charakter.

Speleologové a ochránci přírody vyráží za rok několikrát na úklidové brigády, konkrétně ve Starých skalách uklidí ročně až dvacet velkých pytlů s odpadem. „Jsou to nejčastěji stavební materiály, cihly nebo kusy betonu a můžou to být také různé plasty. Ty tím, že jsou lehké, se dostávají relativně daleko do jeskyně,“ popsal Geršl.

Materiál uložený v jeskyni je chráněný před vlivy okolí, před erozí, takže je v podstatě konzervovaný. Zpětně tak vydává svědectví o děních na povrchu často i před tisíci lety. „Jeskyně nám slouží jako takové konzervy, jako prostředí k uchování něčeho, co na povrchu už nějakou dobu neexistuje. Dokumentace znečištění v jeskyních pak ukazuje na historické i současné zatížení krajiny,“ uvedl věděc. Podle něj jsou už nyní získané poznatky unikátní a podobný výzkum nemá v českých poměrech ani v zahraničí obdoby.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 8 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 8 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...