Bez práce a bez výplaty. Ocelárny rozdaly výpovědi i zaměstnancům v ochranné lhůtě

Stovky propuštěných zaměstnanců ostravské společnosti Vítkovice Heavy Machinery se podle odborářů dostaly do existenčních potíží. Lidé nedostali výplaty za únor a podnik navíc rozdal výpovědi i zaměstnancům, u kterých to zákon nedovoluje, jsou na nemocenské nebo po vyhlášení nouzového stavu doma s dětmi.

Společnost Vítkovice Heavy Machinery dala výpověď třem stům padesáti lidem, některým neoprávněně v takzvané ochranné lhůtě. Výpověď dostali zaměstnanci kvůli koronaviru poštou, nečekali ji.

„Přišel mi dopis, že jsem propuštěný, a tím to pro mě skončilo. Z podniku zatím nic, čekáme, co nám řeknou,“ řekl Luděk Bebko, jeden z bývalých pracovníků, kteří se sešli před ředitelstvím společnosti. „Momentálně mi běží nemocenská, a až mi skončí, tak mi znovu naběhne výpovědní lhůta, takže teď je ta původní výpověď vlastně neplatná,“ vysvětlil další bývalý zaměstnanec Radim Vengel.

Odbory: Firmu poškodilo střídání managementu

Výroba ve Vítkovice Heavy Machinery byla přerušena na začátku března, od 19. března je společnost v úpadku. Insolvenční návrh podalo samo vedení, podle kterého byla firma dlouhodobě ztrátová a už nebyla schopná platit své závazky, zejména za dodávky energií. Dodavatelé tehdy společnost odpojili od teplé vody a také elektrické energie.

„V posledních letech firmu poškodilo především střídání managementu a zřejmě nejednotnost mezi miliardáři a hlavními akcionáři, na což doplatili především řadoví zaměstnanci. V současné době zaměstnanci pracují v hrozných podmínkách, které naprosto odporují zákoníku práce,“ uvedli předseda Základní organizace OS KOVO Těžká mechanika Vítkovice Miroslav Solanský a členka jejího výboru Janka Hošová.

Bez elektřiny nefungovaly systémy

Zaměstnanci zůstali doma a pobírali 80 procent mzdy. Bez elektrické energie nefungovaly ve firmě systémy. To byl argument, kterým vedení společnosti vysvětluje, proč někteří dostali výpověď v ochranné lhůtě.

„V době, kdy jsme výpovědi rozdávali, nám nefungovaly výpočetní systémy a zároveň někteří se ocitli na nemocenské, proto ta výpověď byla neoprávněná. Tyto výpovědi budeme stahovat a jsou neplatné,“ řekl mediální zástupce Vítkovice Heavy Machinery Jaroslav Martínek.

Firma podle něj denně lidem vysvětluje, kde a jak mohou žádat na úřadu práce mzdu a další plnění, které jim podnik nezaplatil.

Úřad práce je připraven zřídit ve firmě mobilní pracoviště. „Tento krok komunikujeme a čekáme, kdy to bude firma nebo odbory požadovat,“ řekl ředitel Odboru zaměstnanosti Úřadu práce ČR v Ostravě Jiří Krhut.

Zaměstnanci bez příjmů

Podle odborářů firma tvrdila, že má budoucnost, a lidé ochotně dělali přesčasy. „Jako odměnu teď dostali výpovědi a informaci, že mzdu za únor nedostanou. Firma své platební povinnosti převedla na úřad práce, a to v době, kdy je zahlcen a jeho provoz je omezený z důvodu pandemie. Takto se ocitlo mnoho rodin bez veškerých příjmů,“ řekla Jana Schindlerová z odborového svazu KOVO.

O osudu podniku, ve kterém pracovalo ještě nedávno tisíc lidí, rozhodnou věřitelé na základě připravovaného restrukturalizačního plánu. Zůstalo čtyři sta padesát zaměstnanců. Jak dlouho budou mít práci, je ale těžké odhadovat.

Složité to podle ekonomů bude mít celé odvětví těžkého průmyslu, na kterém je Moravskoslezský kraj závislý. „Ten polštář, který mají ostatní kraje v podobě nižší míry nezaměstnanosti, tak ten v Moravskoslezském kraji není takový. Míra nezaměstnanosti tady už před úderem koronaviru byla prakticky nejvyšší v České republice,“ poznamenal ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Podnik se zřejmě rozdělí na samostatné firmy

Vítkovice Heavy Machinery jsou producentem oceli a výrobků z nich. V úpadku už jednou skončily, když firma ještě byla součástí strojírenského holdingu ostravského podnikatele Jana Světlíka.

Během reorganizace ji převzala společnost zakladatele holdingu Czechoslovak Group Jaroslava Strnada, který do firmy vložil peníze a zajistil její financování. Nyní je většinovým vlastníkem Strnadův holding CE Power Industries.

Podle vedení jsou některé části firmy životaschopné a budou dál fungovat, jiné je ale nutné uzavřít. Podnik se zřejmě rozdělí a z některých provozů se stanou samostatné firmy. Ty by mohly některé propuštěné lidi znovu zaměstnat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 8 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 14 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 18 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...