Rychleji na Opavu a méně zplodin. Po půl století se řidičům otevírá prodloužená Rudná

Řidiči projíždějící Moravskoslezským krajem i obyvatelé jeho hlavního města se dočkali předčasného vánočního daru. Otevírá se úsek prodloužené Rudné ulice v Ostravě. Klíčový obchvat se začal dostavovat na konci září, pro spory se na něj čekalo několik let. První plány silnice pochází z roku 1969. Silnice má zrychlit dopravu mezi krajským městem a Opavou a vyvést auta z přetížených ulic v Ostravě-Porubě.

Dostavěná silnice navazuje v Porubě na Rudnou ulici, která prochází celým městem, a na druhé straně se napojuje na Opavskou ulici, jež pokračuje na Opavu. Dostavba posledního úseku stála přibližně 200 milionů korun a její součástí byly moderní protihlukové stěny, které tam chtěli postavit místní.

Celá stavba je dlouhá 6,7 kilometru, začala už v roce 2012 a přišla bez DPH téměř na 2,5 miliardy korun. Stavební povolení bylo vydáno už v roce 2009, stavba byla několikrát přerušena. Okolo dvou kilometrů silnice už bylo zprovozněno dříve, dalších 4,5 kilometru záviselo na dokončení poslední části. Po vyřešení sporů a vydání povolení trvala stavba čtyřsetmetrového úseku ani ne čtvrt roku.

Video Studio 6
video

Studio 6: Otevření prodloužené Rudné

Studio 6: Otevření prodloužené Rudné

Vondrák: Projevila se dobrá vůle

„Stavební povolení nabylo právní moci 23. září, 27. září jsem uložil Ředitelství silnic a dálnic, aby okamžitě začalo jednat se zhotovitelem a před Vánoci zprovoznilo tento úsek. To, že jsme dnes tady, je důsledkem toho, že se to podařilo,“ vyjádřil se ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Uleví se obyvatelům Ostravy-Poruby

Redaktorka ČT Lucie Botorová informovala, že po frekventovaných ulicích 17. listopadu a Opavská poblíž fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě každý den projíždí 30 tisíc aut, některé odhady hovoří dokonce o 40 tisících vozech.

„Přínosem bude méně zplodin pro obyvatele, kteří bydlí v těchto ulicích,“ doplnila Botorová. Dostavba posledního úseku sedmikilometrové prodloužené Rudné urychlí také spojení mezi Ostravou a Opavou.

„Dneska odblokujeme další části, které komplikovaly provoz na Rudné, takže v tomto okamžiku bude Opava propojena s Havířovem prakticky čtyřproudovou dálnicí a bez větších problémů,“ pochvaluje si hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák (ANO).

  • Prodloužená Rudná, která je součástí důležité silnice I/11, bude až do kolaudace ve zkušebním provozu, v místě proto bude dočasně omezená rychlost na 90 kilometrů v hodině. Poprvé se řidiči po silnici projedou ve čtvrtek po 23. hodině.

Odpůrce přesvědčila moderní protihluková stěna

Geneze úseku je letitá. Prodloužená Rudná se v plánech poprvé objevila už v roce 1969. Ostravský územní plán se stavbou počítal od roku 1980. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vykoupilo v roce 2007 potřebný pozemek, pak se objevily komplikace se stavebním povolením i posouzením vlivu na životní prostředí.

V roce 2010 dal stavbě stopku tehdejší ministr dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných s tím, že na ni zkrátka nejsou peníze. Při samotné výstavbě pak ŘSD muselo řešit zapsané věcné břemeno na panelové cestě. Toho využil spolek Skalka, který stavbu blokoval.

„Do sporu vstoupil krajský úřad, který našel kompromisní řešení, a sice postavit nejmodernější protihlukovou stěnu, která kdy v České republice vůbec vznikla,“ sdělila redaktorka Botorová. „Čtyři metry vysoká protihluková stěna nakonec odpůrce stavby přesvědčila,“ dodala.

„V roce 2018 jsme si řekli, že nemá smysl jít cestou právník kroků – vymáhání nebo soudních oznámení. Posadili jsme ke stolu všechny zúčastněné,“ popsal Vondrák, jak kraj postupoval. „Byly tu požadavky, které se týkaly výstavby protihlukové stěny, které před tím nikdo nechtěl poslouchat,“ dodal s tím, že se nakonec projevila „dobrá vůle“.