Nové motoráky pro Kladno a modernizace elefantů. ČD mají smlouvu pro střední Čechy, musí ale obměnit vlaky

2 minuty
Události: České dráhy budou v dalších letech provozovat dotované regionální vlaky v Praze a Středočeském kraji
Zdroj: ČT24

České dráhy mají smlouvu na dalších deset let v Praze a Středočeském kraji, musí ale modernizovat vozový park. Kraj a město chtějí, aby mezi Prahou a Kladnem začaly jezdit nové motoráky, které nahradí dnes vládnoucí stárnoucí jednotky Regionova. Modernizací potom projdou elektrické patrové jednotky City Elefant.

Příměstské vlaky u Prahy jezdí ve špičkách pracovních dnů i v desetiminutových intervalech, denně průměrně jezdí 1769 osobních a spěšných vlaků. V příštích deseti letech by jich mělo podle nové smlouvy ve středočeském regionu být 2211. České dráhy ale nemají absolutní jistotu, že je po celé desetiletí budou vypravovat všechny.

Smlouvy uzavřené s pražskou organizací ROPID a Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) umožňují postupně přenechat dalším dopravcům až čtvrtinu provozu. V příštím roce tomu tak ale nebude, alternativní dopravci budou jezdit pouze tam, kde již jezdí – z Prahy do Roztok či z Čelákovic do Mochova. Drahám zaplatí Praha za provozování regionálních železničních linek 1,01 miliardy korun a Středočeský kraj dalších 2,1 miliardy korun.

Podle ředitele Ropidu Petra Tomčíka by v budoucnu měly proběhnout soutěže na zmíněnou linku S49 Praha–Roztoky a také na dopravce zcela nové linky S61, která by měla vést z Radotína přes Krč do Běchovic. O vypsání dalších soutěží podle něj teprve bude jednat Praha se Středočeským krajem. „Nic konkrétního předloženo není,“ připustil Tomčík.

Deset nových motoráků, desítky modernizovaných vlaků

Smlouva s Prahou a Středočeským krajem nám dává určitou stabilitu a jistotu do budoucnosti.
Jiří Ješeta
ředitel regionální dopravy, České dráhy

Součástí nového kontraktu pro ČD je požadavek na obměnu vozového parku. Především jde o nové motoráky pro linku S5 Praha–Kladno. Mělo by jich být deset s kapacitou zhruba 120 míst. „Soutěž jde do finále. Věřím, že v průběhu ledna 2020 bude uzavřena, vybereme dodavatele. Předpokládáme, že v letech 2022 a dále budou jednotky postupně dodávány do provozu,“ uvedl ředitel odboru regionální dopravy ČD Jiří Ješeta.

Zároveň mají dráhy rekonstruovat 71 elektrických jednotek City Elefant a 49 motorových jednotek Regionova. City Elefanty podle Ješety projdou modernizací interiéru, dostanou zásuvky a wi-fi, nejstarší vlaky z první série dostanou také nové toalety s uzavřeným odpadovým systémem. Regionovy podle něj rovněž dostanou zásuvky či nový informační systém, dráhy také nechají přečalounit sedadla a doplnit wi-fi.

Nové smlouvy jsou uzavřeny v režimu netto, kdy zůstávají peníze z vybraného jízdného dopravci, a kraj tak nemá důvod omezovat platnost tarifu ČD, jak se to stalo na jižní Moravě. V Praze a Středočeském kraji bude nadále platit jak tarif drah, tak i tarif Pražské integrované dopravy. „Ve smlouvě s Českými drahami (…) máme, že budeme společně provozovat obchodní místa pro PID Lítačku a všechny komponenty a nástroje, které umožňují, aby se dále zkvalitnilo cestování,“ podotkl ředitel IDSK Michal Štěpán.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...