Nové motoráky pro Kladno a modernizace elefantů. ČD mají smlouvu pro střední Čechy, musí ale obměnit vlaky

Události: České dráhy budou v dalších letech provozovat dotované regionální vlaky v Praze a Středočeském kraji (zdroj: ČT24)

České dráhy mají smlouvu na dalších deset let v Praze a Středočeském kraji, musí ale modernizovat vozový park. Kraj a město chtějí, aby mezi Prahou a Kladnem začaly jezdit nové motoráky, které nahradí dnes vládnoucí stárnoucí jednotky Regionova. Modernizací potom projdou elektrické patrové jednotky City Elefant.

Příměstské vlaky u Prahy jezdí ve špičkách pracovních dnů i v desetiminutových intervalech, denně průměrně jezdí 1769 osobních a spěšných vlaků. V příštích deseti letech by jich mělo podle nové smlouvy ve středočeském regionu být 2211. České dráhy ale nemají absolutní jistotu, že je po celé desetiletí budou vypravovat všechny.

Smlouvy uzavřené s pražskou organizací ROPID a Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) umožňují postupně přenechat dalším dopravcům až čtvrtinu provozu. V příštím roce tomu tak ale nebude, alternativní dopravci budou jezdit pouze tam, kde již jezdí – z Prahy do Roztok či z Čelákovic do Mochova. Drahám zaplatí Praha za provozování regionálních železničních linek 1,01 miliardy korun a Středočeský kraj dalších 2,1 miliardy korun.

Podle ředitele Ropidu Petra Tomčíka by v budoucnu měly proběhnout soutěže na zmíněnou linku S49 Praha–Roztoky a také na dopravce zcela nové linky S61, která by měla vést z Radotína přes Krč do Běchovic. O vypsání dalších soutěží podle něj teprve bude jednat Praha se Středočeským krajem. „Nic konkrétního předloženo není,“ připustil Tomčík.

Deset nových motoráků, desítky modernizovaných vlaků

Smlouva s Prahou a Středočeským krajem nám dává určitou stabilitu a jistotu do budoucnosti.
Jiří Ješeta
ředitel regionální dopravy, České dráhy

Součástí nového kontraktu pro ČD je požadavek na obměnu vozového parku. Především jde o nové motoráky pro linku S5 Praha–Kladno. Mělo by jich být deset s kapacitou zhruba 120 míst. „Soutěž jde do finále. Věřím, že v průběhu ledna 2020 bude uzavřena, vybereme dodavatele. Předpokládáme, že v letech 2022 a dále budou jednotky postupně dodávány do provozu,“ uvedl ředitel odboru regionální dopravy ČD Jiří Ješeta.

Zároveň mají dráhy rekonstruovat 71 elektrických jednotek City Elefant a 49 motorových jednotek Regionova. City Elefanty podle Ješety projdou modernizací interiéru, dostanou zásuvky a wi-fi, nejstarší vlaky z první série dostanou také nové toalety s uzavřeným odpadovým systémem. Regionovy podle něj rovněž dostanou zásuvky či nový informační systém, dráhy také nechají přečalounit sedadla a doplnit wi-fi.

Nové smlouvy jsou uzavřeny v režimu netto, kdy zůstávají peníze z vybraného jízdného dopravci, a kraj tak nemá důvod omezovat platnost tarifu ČD, jak se to stalo na jižní Moravě. V Praze a Středočeském kraji bude nadále platit jak tarif drah, tak i tarif Pražské integrované dopravy. „Ve smlouvě s Českými drahami (…) máme, že budeme společně provozovat obchodní místa pro PID Lítačku a všechny komponenty a nástroje, které umožňují, aby se dále zkvalitnilo cestování,“ podotkl ředitel IDSK Michal Štěpán.