Cementárnu ve Štramberku odmítli zastupitelé. Podle firmy jsou obavy zbytečné

Zastupitelé tříapůltisícového Štramberku na Novojičínsku v pondělí odmítli rozšíření vápencového lomu a postavení nové cementárny. Místní proti záměru firmy LB Cemix protestují, obávají se například zhoršení kvality životního prostředí nebo ztráty spodní vody. Podle firmy jsou jejich obavy neopodstatněné.

Petici proti nové cementárně podepsaly během čtyř dnů zhruba dva tisíce lidí. Záporně se k plánu stavěla i přilehlá obec Ženklava. Zastupitelé Štramberku už dříve záměry na rozšíření těžby zamítli, nyní město žádá vypracování komplexního posouzení vlivu na životní prostředí (EIA).

Své vyjádření město pošle ministerstvu životního prostředí. Pětistránkový dokument obsahuje mnoho připomínek a obyvatelé Štramberku v pondělí žádali jeho doplnění o dalších dvacet bodů. „Připomínky se týkají především zahlubování lomu, to znamená obavy ze ztráty podzemní vody, dále spalování uhlí a obavy z negativních vlivů na ovzduší,“ vysvětluje starostka Andrea Hlávková (SNK pro občany Štramberka).

Připomínky se týkají také nárůstu dopravy i průjezdnosti přes železniční přejezd. „Další jsou obavy z toho, že komín plánované cementárny by měl být zhruba na úrovni naší základní školy, tudíž by to mělo špatný vliv na všechny děti jak základní školy, tak tří mateřských školek,“ doplňuje Hlávková a dodává, že věří, že posudky, které si nechá zpracovat Štramberk či ministerstvo, názor města potvrdí.

Méně nákladních vozů, slibuje manažer projektu

Závod Kotouč ve Štramberku je předním českým výrobcem stavebního materiálu a vápenných produktů k odsiřovacím procesům v tepelných elektrárnách a teplárnách. Cementárna by podle záměru firmy vyráběla 563 tisíc tun cementu ročně. Společnost by kvůli tomu chtěla rozšířit těžbu v lomu o pětinu na 42,1 hektaru a prohloubit ho. Teď je povolena hranice 270 metrů nad mořem, firma ji chce posunout až na 220 metrů nad mořem.

Projektový manažer Josef Jurák uvedl, že obavy z ekologické zátěže jsou neopodstatněné. Kapacita těžby by se podle něj nenavýšila. „Výroba cementu nahradí výrobu kusového vápence. Díky tomu dojde k lepšímu využití suroviny a břidlice,“ věří Jurák. Díky tomu, že by se vápenec zpracovával přímo v místě, by podle něj naopak ubylo jízd nákladních automobilů.

Štramberský závod nyní zaměstnává 145 lidí. Po rozšíření výroby by přibylo dalších 70 až 80 pracovních míst.

Jsme rekreační oblast, cementárna by nebyla turistická, míní organizátor petice

Předseda petičního výboru Ondřej Holub řekl, že je proti vybudování cementárny i porušení limitů hloubky těžby. „Nedokážu si představit, že by těžili hlouběji. Z toho už potom nic nebude a nikdo tam nebude moci vkročit, nikdy se to nebude moci použít. Jsme zde rekreační oblast, spousta lidí je závislých na turismu a toto by nebylo turistické,“ míní.

Jako obrovský problém vidí i porušení spodních vod a exploze při těžbě. „Opravdu nám tady ničí majetek. A přímo v záměru mají vypsáno, že jako alternativní palivo můžou používat odpady,“ dodává Holub. Petici podepisují lidé ve Štramberku, Ženklavě i dalších okolních obcích.

„Bydlím na Plaňavě pod jeskyní Šipkou, takže jednak nás trápí otřesy, jednak ztráta vody, studánek, jednak je tam narušená statika našich domů. Za další, cementárna, to znamená, když postaví pec, tak bude spalovna. A spalovna, to je hrůza. Budou pálit a vozit ze zahraničí zase šmejdy,“ komentuje štramberská obyvatelka Ludmila Pešlová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 8 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30

Menší porodnice se přetahují o rodičky ve snaze zachránit provoz

Některé menší porodnice se snaží zaujmout a přitáhnout budoucí matky právě k sobě. Tím by přibrzdily pokles počtu „svých“ novorozenců a udržely si šance na zachování provozu. Zkoušejí to i v Českém Krumlově, kde počet narozených dětí za poslední čtyři roky klesl o třetinu. Nemocnice proto nyní lákala budoucí rodičky prohlídkou všech prostor porodnice, včetně novorozeneckého koutku. V Česku skončily porodnice ve Stodu (2023), v Ivančicích (2024) a Prachaticích (2025). S koncem roku přibude na seznam i ta v Rychnově nad Kněžnou.
11. 12. 2025
Načítání...