Cementárnu ve Štramberku odmítli zastupitelé. Podle firmy jsou obavy zbytečné

Zastupitelé tříapůltisícového Štramberku na Novojičínsku v pondělí odmítli rozšíření vápencového lomu a postavení nové cementárny. Místní proti záměru firmy LB Cemix protestují, obávají se například zhoršení kvality životního prostředí nebo ztráty spodní vody. Podle firmy jsou jejich obavy neopodstatněné.

Petici proti nové cementárně podepsaly během čtyř dnů zhruba dva tisíce lidí. Záporně se k plánu stavěla i přilehlá obec Ženklava. Zastupitelé Štramberku už dříve záměry na rozšíření těžby zamítli, nyní město žádá vypracování komplexního posouzení vlivu na životní prostředí (EIA).

Své vyjádření město pošle ministerstvu životního prostředí. Pětistránkový dokument obsahuje mnoho připomínek a obyvatelé Štramberku v pondělí žádali jeho doplnění o dalších dvacet bodů. „Připomínky se týkají především zahlubování lomu, to znamená obavy ze ztráty podzemní vody, dále spalování uhlí a obavy z negativních vlivů na ovzduší,“ vysvětluje starostka Andrea Hlávková (SNK pro občany Štramberka).

Připomínky se týkají také nárůstu dopravy i průjezdnosti přes železniční přejezd. „Další jsou obavy z toho, že komín plánované cementárny by měl být zhruba na úrovni naší základní školy, tudíž by to mělo špatný vliv na všechny děti jak základní školy, tak tří mateřských školek,“ doplňuje Hlávková a dodává, že věří, že posudky, které si nechá zpracovat Štramberk či ministerstvo, názor města potvrdí.

Méně nákladních vozů, slibuje manažer projektu

Závod Kotouč ve Štramberku je předním českým výrobcem stavebního materiálu a vápenných produktů k odsiřovacím procesům v tepelných elektrárnách a teplárnách. Cementárna by podle záměru firmy vyráběla 563 tisíc tun cementu ročně. Společnost by kvůli tomu chtěla rozšířit těžbu v lomu o pětinu na 42,1 hektaru a prohloubit ho. Teď je povolena hranice 270 metrů nad mořem, firma ji chce posunout až na 220 metrů nad mořem.

Projektový manažer Josef Jurák uvedl, že obavy z ekologické zátěže jsou neopodstatněné. Kapacita těžby by se podle něj nenavýšila. „Výroba cementu nahradí výrobu kusového vápence. Díky tomu dojde k lepšímu využití suroviny a břidlice,“ věří Jurák. Díky tomu, že by se vápenec zpracovával přímo v místě, by podle něj naopak ubylo jízd nákladních automobilů.

Štramberský závod nyní zaměstnává 145 lidí. Po rozšíření výroby by přibylo dalších 70 až 80 pracovních míst.

Jsme rekreační oblast, cementárna by nebyla turistická, míní organizátor petice

Předseda petičního výboru Ondřej Holub řekl, že je proti vybudování cementárny i porušení limitů hloubky těžby. „Nedokážu si představit, že by těžili hlouběji. Z toho už potom nic nebude a nikdo tam nebude moci vkročit, nikdy se to nebude moci použít. Jsme zde rekreační oblast, spousta lidí je závislých na turismu a toto by nebylo turistické,“ míní.

Jako obrovský problém vidí i porušení spodních vod a exploze při těžbě. „Opravdu nám tady ničí majetek. A přímo v záměru mají vypsáno, že jako alternativní palivo můžou používat odpady,“ dodává Holub. Petici podepisují lidé ve Štramberku, Ženklavě i dalších okolních obcích.

„Bydlím na Plaňavě pod jeskyní Šipkou, takže jednak nás trápí otřesy, jednak ztráta vody, studánek, jednak je tam narušená statika našich domů. Za další, cementárna, to znamená, když postaví pec, tak bude spalovna. A spalovna, to je hrůza. Budou pálit a vozit ze zahraničí zase šmejdy,“ komentuje štramberská obyvatelka Ludmila Pešlová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...