Řidiči jedoucí ve středu ráno po pražské magistrále mohli narazit na stánek, který jim nabízel čistý horský vzduch. Tato kampaň magistrátu měla upozornit, že před škodlivinami nejsou chráněni ani řidiči v autech. Znečištění v metropoli je po Ostravě druhé nejhorší v zemi a doprava se na něm podílí zhruba z 80 procent.
Stánek nabízel zdravý horský vzduch přímo na pražské magistrále. Řidiči se mohli nalokat do zásoby
„Na billboardech si člověk může přečíst, jak jsou auta ekologická, že každý nový model je pořád čistší a čistší. Ale ve skutečnosti stav znečištění je pořád stejný,“ upozorňuje koordinátor projektu Čistou stopou Prahou Lukáš Eršil.
Letos na jaře proběhlo měření, ve kterém odborníci sledovali, kolik škodlivin nadýchá člověk jedoucí do práce autem, v MHD nebo během chůze. A ukázalo se, že řidiče neochrání ani karosérie: nadýchají totiž větší množství škodlivin než cyklisté či chodci, kteří se drží v rozumné vzdálenosti od rušných silnic a křižovatek. Zdravější je i veřejná doprava, zejména metro.
Měření se uskutečnilo v rámci projektu Čistou stopou Prahou na trase mezi Kačerovem a Karlovým náměstím. Při cestě pěšky a metrem bylo naměřeno průměrně 27 600 škodlivých částic na centimetr krychlový, při cestě autem to bylo 51 600.
Podle Michala Vojtíška z ČVUT, který se na měření podílel, je ale zásadní vzdálenost od zdroje znečištění. „Každých pár desítek metrů v tom hraje velkou roli,“ uvedl. Při pohybu městem je tak podle něj dobré vybírat trasu vzdálenější od rušných ulic. Množství prachu se totiž drží blízko silnic a křižovatek – například podél Jižní spojky nebo v oblasti Spořilova.
V době smogu bude pražská MHD zdarma
Zlepšit vzduch ve městě by měla mimo jiné dostavba Pražského okruhu. Magistrát chce také více nízkoemisních vozidel v MHD. Ta má být už v nadcházející sezoně v době smogu bezplatná. „Je to to málo, co s tím můžeme dělat a naznačit lidem v ten den: Nejezděte autem, máte tady alternativu a máte ji ještě zdarma,“ vysvětluje radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Praha také zakáže topení uhlím ve starých a neekologických kotlích první a druhé emisní třídy, a to od října příštího roku. To je o dva roky dříve, než budou zakázané celorepublikově.
Už letos pak bude platit v době smogové situace zákaz topení ve druhém zdroji tepla: například v krbu. Domácnosti si pak budou muset vystačit s hlavním zdrojem.
Praha je po Ostravě druhým nejznečištěnějším městem v zemi, přičemž až 85 procent znečištění produkuje doprava. Pro zdraví nejškodlivější jsou mikroskopické částice, které jsou okem neviditelné a podle Vojtíška se jim lidský organismus neumí bránit. V nose se nezachytí, takže pronikají do plicních sklípků a dále do krevního oběhu. Mohou vést k rakovině, kardiovaskulárním či neurologickým potížím.
V celém Česku zemře podle statistického odhadu kvůli znečištěnému ovzduší předčasně asi 10 tisíc lidí.