Graffiti z Karlova mostu odstranil muž, který se jejich čištěním několik let živí. Nešlo čekat, říká

Graffiti, které na pilíři Karlova mostu zanechali dva turisté z Německa, odstranil Pražan Miloslav Černý, který se čištěním metropolitních objektů od sprejů a barev už několik let živí. Zásah z nedělního rána byl podle něj potřeba, protože na středověký most ještě nemusel použít chemii, ale jen vodu a páru. Totožnost člověka, který v srdci Prahy zastoupil památkáře, zůstávala až dosud neznámá. Pražský primátor chce nyní navrhnout, aby Černý dostal za práci zaplaceno.

„Odstraňováním graffiti se živím několik let a mám za sebou tisíce realizací po celé Praze v památkové zóně UNESCO,“ říká Černý v rozhovoru pro ČT24. „Od nasprejování uteklo zhruba čtrnáct dní – a doba čtrnácti dní je maximální možná pro odstranění nápisů bez použití chemie, tak abychom byli schopni ho z mostu vymýt. Když to jde jen vodou a párou, proč na to používat chemii?“

Restaurátoři začali nasprejovaný nápis odstraňovat v sobotu a plánovali, že práce potrvají zhruba dva týdny. Černý se ale ujal díla sám a v neděli ráno mezi pátou a sedmou hodinou graffiti odstranil. Zákrok vysvětluje právě vzniklou časovou tísní a tím, že chtěl zkrátka Karlovu mostu vrátit jeho původní podobu – protože ví jak na to a může to díky své technice udělat.

Stejným způsobem očistil už nespočet dalších historických budov, třeba Hergetovu cihelnu nebo Škodův palác. Úzce spolupracoval s radnicí Prahy 1.

Smyslem mojí činnosti nebylo soutěžit s památkáři. Smyslem bylo: Můžeš něco udělat pro Karlův most? Tak to udělej.
Miloslav Černý

S památkáři a restaurátory se Černý prý nijak poměřovat nechtěl. A ti se také (ještě před odhalením Černého identity) nechali slyšet, že byl zákrok provedený neodborně, protože ve spárách mezi pískovcovými bloky zůstaly zbytky barvy.

„Je pravda, ve spárách anebo na místech, která nebyla pod vodou až tak vidět, mohlo něco zůstat,“ připouští muž, který čistil Karlův Most. „Z komerčního hlediska je ale stěna vyčištěná. Jestli v tom restaurátoři vidí problém, rád půjdu a graffiti dočistím. Zaprvé mě honil čas, nebylo ještě pořádně vidět (kvůli časné hodině) a když je kámen, tak to na tom pořádně nevidíte.“

11 minut
Fantom Karlova mostu zbavil památku graffiti za dvě hodiny a bez chemikálií
Zdroj: ČT24

Případem dobrovolného odstranění sprejerského nápisu se zabývá i policie, byť bez podezření z trestného činu. Právě policejní zájem o případ vedl Černého k tomu, aby odtajnil svou identitu. „Dostal jsem strach,“ říká s tím, že následně zamířil podat vysvětlení na nejbližší policejní služebnu, v tomto případě na Malou Stranou. Policie ve čtvrtek uvedla, že věc je nadále ve stádiu prověřování a pro zahájení úkonů trestního řízení dosud nemá žádné podklady. 

Podle laboratorních výsledků nicméně při neschváleném odstranění sprejerského nápisu k poškození zdiva nedošlo. „Vzhledem k tomu, že je Karlův most národní kulturní památkou, budeme se dále držet zákonného postupu. Na čištění se tudíž musí podílet odborný restaurátor schválený památkáři z pražského magistrátu i generálního ředitelství Národního památkového ústavu. Na odstranění nápisu máme uzavřenu smlouvu s panem Janem Mjartanem,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Na dvoutýdenní práci restaurátora Mjartana měla Praha připraveno 40 tisíc, za odstranění graffiti párou se platí zhruba devět tisíc korun. 

Hřib: Černému se nedivím

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) navrhne, aby Černý dostal za práci zaplaceno. „Po pravdě se mu ani nedivím, že se do toho tak trochu po ,pirátskuʼ pustil sám,“ napsal k Černého akci primátor. „Navrhnu, aby bylo panu Černému za jeho pomoc zaplaceno, a dále pak budeme řešit systémový přístup k takovýmto situacím,“ dodal.

Hřib také uvedl, že má pochybnosti o postupu památkového odboru magistrátu. Už po poškození mostu prý dostal nabídku od firmy, která by pilíř laserem vyčistila zdarma. Památkáři to však odmítli.

V pondělí se podle primátora uskuteční workshop, na kterém se budou zkoušet moderní metody odstraňování graffiti, jež by mohly napomoci k lepšímu řešení podobných situací v budoucnu. „Tento případ je pomyslným vztyčeným prstem nad nastavenými procesy magistrátu, a proto pevně věřím, že díky zdokonalení těchto procesů nebude veřejnost muset sahat po guerillových řešeních, která nejsou bez rizik,“ zakončil primátor. 

V září soud

Karlův most posprejovali v polovině července dva němečtí mladíci, kteří na jeho pilíři vytvořili nápis o rozměrech zhruba pět krát dva metry. Policie je zadržela přímo při činu.

Soud je původně ve zrychleném řízení potrestal roční podmínkou a na pět let oba muže vyhostil z Česka. Muži také měli zaplatit každý sto tisíc korun a navíc společně uhradit škodu, která činí dalších 40 tisíc korun.

Soudkyně i státní zástupce sice původně mluvili o pravomocném trestu, obhájce německých turistů ale podal odpor, a v září tak proběhne hlavní líčení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 58 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...