Graffiti z Karlova mostu odstranil muž, který se jejich čištěním několik let živí. Nešlo čekat, říká

Graffiti, které na pilíři Karlova mostu zanechali dva turisté z Německa, odstranil Pražan Miloslav Černý, který se čištěním metropolitních objektů od sprejů a barev už několik let živí. Zásah z nedělního rána byl podle něj potřeba, protože na středověký most ještě nemusel použít chemii, ale jen vodu a páru. Totožnost člověka, který v srdci Prahy zastoupil památkáře, zůstávala až dosud neznámá. Pražský primátor chce nyní navrhnout, aby Černý dostal za práci zaplaceno.

„Odstraňováním graffiti se živím několik let a mám za sebou tisíce realizací po celé Praze v památkové zóně UNESCO,“ říká Černý v rozhovoru pro ČT24. „Od nasprejování uteklo zhruba čtrnáct dní – a doba čtrnácti dní je maximální možná pro odstranění nápisů bez použití chemie, tak abychom byli schopni ho z mostu vymýt. Když to jde jen vodou a párou, proč na to používat chemii?“

Restaurátoři začali nasprejovaný nápis odstraňovat v sobotu a plánovali, že práce potrvají zhruba dva týdny. Černý se ale ujal díla sám a v neděli ráno mezi pátou a sedmou hodinou graffiti odstranil. Zákrok vysvětluje právě vzniklou časovou tísní a tím, že chtěl zkrátka Karlovu mostu vrátit jeho původní podobu – protože ví jak na to a může to díky své technice udělat.

Stejným způsobem očistil už nespočet dalších historických budov, třeba Hergetovu cihelnu nebo Škodův palác. Úzce spolupracoval s radnicí Prahy 1.

Smyslem mojí činnosti nebylo soutěžit s památkáři. Smyslem bylo: Můžeš něco udělat pro Karlův most? Tak to udělej.
Miloslav Černý

S památkáři a restaurátory se Černý prý nijak poměřovat nechtěl. A ti se také (ještě před odhalením Černého identity) nechali slyšet, že byl zákrok provedený neodborně, protože ve spárách mezi pískovcovými bloky zůstaly zbytky barvy.

„Je pravda, ve spárách anebo na místech, která nebyla pod vodou až tak vidět, mohlo něco zůstat,“ připouští muž, který čistil Karlův Most. „Z komerčního hlediska je ale stěna vyčištěná. Jestli v tom restaurátoři vidí problém, rád půjdu a graffiti dočistím. Zaprvé mě honil čas, nebylo ještě pořádně vidět (kvůli časné hodině) a když je kámen, tak to na tom pořádně nevidíte.“

11 minut
Fantom Karlova mostu zbavil památku graffiti za dvě hodiny a bez chemikálií
Zdroj: ČT24

Případem dobrovolného odstranění sprejerského nápisu se zabývá i policie, byť bez podezření z trestného činu. Právě policejní zájem o případ vedl Černého k tomu, aby odtajnil svou identitu. „Dostal jsem strach,“ říká s tím, že následně zamířil podat vysvětlení na nejbližší policejní služebnu, v tomto případě na Malou Stranou. Policie ve čtvrtek uvedla, že věc je nadále ve stádiu prověřování a pro zahájení úkonů trestního řízení dosud nemá žádné podklady. 

Podle laboratorních výsledků nicméně při neschváleném odstranění sprejerského nápisu k poškození zdiva nedošlo. „Vzhledem k tomu, že je Karlův most národní kulturní památkou, budeme se dále držet zákonného postupu. Na čištění se tudíž musí podílet odborný restaurátor schválený památkáři z pražského magistrátu i generálního ředitelství Národního památkového ústavu. Na odstranění nápisu máme uzavřenu smlouvu s panem Janem Mjartanem,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Na dvoutýdenní práci restaurátora Mjartana měla Praha připraveno 40 tisíc, za odstranění graffiti párou se platí zhruba devět tisíc korun. 

Hřib: Černému se nedivím

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) navrhne, aby Černý dostal za práci zaplaceno. „Po pravdě se mu ani nedivím, že se do toho tak trochu po ,pirátskuʼ pustil sám,“ napsal k Černého akci primátor. „Navrhnu, aby bylo panu Černému za jeho pomoc zaplaceno, a dále pak budeme řešit systémový přístup k takovýmto situacím,“ dodal.

Hřib také uvedl, že má pochybnosti o postupu památkového odboru magistrátu. Už po poškození mostu prý dostal nabídku od firmy, která by pilíř laserem vyčistila zdarma. Památkáři to však odmítli.

V pondělí se podle primátora uskuteční workshop, na kterém se budou zkoušet moderní metody odstraňování graffiti, jež by mohly napomoci k lepšímu řešení podobných situací v budoucnu. „Tento případ je pomyslným vztyčeným prstem nad nastavenými procesy magistrátu, a proto pevně věřím, že díky zdokonalení těchto procesů nebude veřejnost muset sahat po guerillových řešeních, která nejsou bez rizik,“ zakončil primátor. 

V září soud

Karlův most posprejovali v polovině července dva němečtí mladíci, kteří na jeho pilíři vytvořili nápis o rozměrech zhruba pět krát dva metry. Policie je zadržela přímo při činu.

Soud je původně ve zrychleném řízení potrestal roční podmínkou a na pět let oba muže vyhostil z Česka. Muži také měli zaplatit každý sto tisíc korun a navíc společně uhradit škodu, která činí dalších 40 tisíc korun.

Soudkyně i státní zástupce sice původně mluvili o pravomocném trestu, obhájce německých turistů ale podal odpor, a v září tak proběhne hlavní líčení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 9 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...