Chytré semafory v Hradci mají urychlit průjezd, pohlídají ale i rychlost a jízdu na červenou

Události: Hradec Králové plánuje chytré semafory (zdroj: ČT24)

V Hradci Králové odborníci diskutují o smart cities, tedy chytrých městech, která využívají moderní technologie. Právě hradecká radnice nyní plánuje inteligentní dopravní systém, který by ovládal třeba semafory. Stát má zhruba 300 milionů korun.

Nový systém řízení dopravy by měl například umožnit, že pokud se ke křižovatce bude blížit auto s výstražným majákem, semafor se v požadovaném směru přepne na zelenou. Pomohlo by to například na křižovatce u nemocnice, která je jednou z nejfrekventovanějších ve městě a kde auta záchranářů musí kličkovat a projet na červenou několikrát denně.

„Některé zdroje uvádějí, že jízda za použití výstražného zařízení šestinásobně zvyšuje možnost dopravní kolize,“ říká Ivo Novák z krajské záchranky. Možnost přepnout na zelenou by podle něj pomohla. „Průjezd se stane plynulejším, bezpečnějším a rychlejším,“ věří.

Přednost na křižovatkách budou mít i městské autobusy a trolejbusy. „Tím pádem si myslíme, že zlepšíme časy a dodržování jízdního řádu,“ míní vedoucí marketingu hradeckého dopravního podniku František Meduna.

Chytré semafory v Hradci mají urychlit průjezd Hradcem Králové
Zdroj: ČT24

Neukázněné řidiče systém nepotěší

Chytré semafory by mohly pomáhat také na městském okruhu, přepínaly by se podle počtu aut. „Ve směru, kde je potřeba průjezd vozidel zrychlit, budou mít zelenou,“ popsal vedoucí městského odboru strategického plánování Karel Vít.

Nyní probíhá soutěž na projekt i zhotovitele zakázky za zhruba 300 milionů korun. Když všechno půjde dobře, systém by mohl začít fungovat v roce 2022. 

Neukázněné řidiče ale moc nepotěší, protože bude místy hlídat i jejich rychlost nebo jízdu na červenou. „Což je nejčastější nešvar a přestupek a policie nemá šanci to všechno po městě postihnout. Takže detekce na červenou nám tam bude dělat pořádek,“ doufá Vít.

Technologie by v budoucnu měla pomáhat i s parkováním. Tak už to funguje například v Kolíně, kde se díky čidlům řidiči předem dozvědí, kde volné místo je a kde už není.