Viníkem tragické nehody hasičské cisterny je podle policistů její řidič. Hrozí mu až šest let vězení

Události: Policie obvinila řidiče havarované hasičské cisterny (zdroj: ČT24)

Za loňskou tragickou nehodu hasičské cisterny, která havarovala při cestě k zásahu u Libivé na Šumpersku, může podle policie řidič. Policisté ho obvinili z usmrcení z nedbalosti a těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti, za což mu hrozí až šest let vězení. Při nehodě zemřel řidičův kolega, velitel zásahu, který seděl na místě spolujezdce. Obviněný řidič byl těžce zraněn, další tři lidé byli zraněni lehce. Při nehodě vznikla škoda více než 4,5 milionu korun.

Policisté případ vyšetřovali měsíce, čekali i na znalecké posudky ze soudního lékařství a silniční dopravy. „Z těch vyplynulo, že za tragickou nehodou stála nepřiměřená rychlost jízdy, kterou řidič hasičské cisterny nepřizpůsobil svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému dopravně-technickému stavu komunikace, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat,“ uvedla mluvčí šumperské policie Jiřina Vybíhalová.

Nehoda se stala 24. srpna na silnici I/44 mezi Libivou a Vlachovem na Šumpersku. Hasiči ze zábřežské stanice v okamžiku nehody mířili k zásahu u dopravní nehody. „Na mokré vozovce hasičský vůz dostal smyk, přejel do protisměru, kde se bočně střetl s protijedoucím osobním vozidlem VW Polo a následně sjel do příkopu, kde havaroval,“ popsala Vybíhalová. 

„Lehké zranění utrpěl také řidič vozidla VW Polo, který se prostřednictvím úhybného manévru a najetím na pravou krajnici snažil uvolnit průjezd hasičskému vozu. Společně s ním ve vozidle cestovala také spolujezdkyně, která vyvázla bez zranění,“ dodala mluvčí.

Při nehodě se zranila čtyřčlenná osádka hasičského vozu, velitel hasičů Jiří Rýznar, který seděl na místě spolujezdce, svým zraněním na místě podlehl. Těžké zranění utrpěl i řidič cisterny, další dva kolegové utrpěli lehká zranění.

Zraněný řidič už hasiče dělat nebude

Řidič hasičského vozidla má opravdu nesmírně těžký úkol, protože veze kabinu plnou lidí, je naložen, vozidlo má opravdu mnohdy hmotnost o hodně vyšší než 20 tun, má zvýšený podvozek, takže i těžiště je trošku jinde než mají normální silniční vozidla.
Miroslav Charouz
krajský koordinátor BESIP

S policií spolupracuje také krajské ředitelství hasičů, příčinu nehody zjišťovala i jeho vyšetřovací komise. K výsledku vyšetřování mluvčí hasičů Zdeněk Hošák uvedl, že nehoda je politováníhodnou událostí, která byla ovlivněna řadou nepříznivých faktorů, jako například zvýšená psychická zátěž řidiče při jízdě k zásahu, špatné povětrnostní podmínky či profil terénu.

„V trestním řízení má Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje postavení poškozeného. Těžce zraněný řidič vozidla je v současnosti neschopen výkonu služby, léčí se a je zjevné, že mu jeho zdravotní stav neumožní do budoucna setrvat ve služebním poměru příslušníka hasičské záchranné služby,“ uvedl Hošák. Dodal, že na základě výsledků vyšetřování policie přijme hasičský sbor Olomouckého kraje nezbytná opatření.

Na podporu rodin zemřelého a těžce zraněného hasiče byla vyhlášena veřejná sbírka. Vyvolala velký ohlas u veřejnosti, přispívali jak jednotlivci, tak organizace či sbory dobrovolných hasičů z celé republiky. Sbírka skončila na konci listopadu, na každý z obou účtů lidé poslali více než 1,2 milionu korun. Velitel hasičů, který kolizi nepřežil, byl vyznamenán in memoriam medailí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje.