Elektronizace, méně reklamy v ulicích či „superúřad“. Volební lídři představili plány pro Brno

31 minut
Předvolební debata z Brna o městských službách
Zdroj: ČT24

Elektronizace městské správy, sdružení magistrátních služeb na jednom místě, lepší podmínky pro rodiny a seniory nebo podpora aktivního občanství. Tak zní některé recepty jedenácti kandidátů na primátora Brna, kteří se ve čtvrtek utkali v další předvolební debatě České televize. O hlasy voličů se uchází celkem 22 uskupení, do debaty byli pozváni lídři kandidátek s nejvyšším volebním potenciálem.

Na elektronizaci městské správy se chce zaměřit brněnská ČSSD. „Je to v podstatě eGovernment v malém a z tohoto hlediska je to o zcela nových webových stránkách, je to o vyřešení celé řady agend a navigací právě touto cestou, je to o aplikaci, kterou by do chytrých telefonů mohli Brňáci získat, je to i o takových opatřeních, jako je třeba karta Brnáček, která směřuje na děti v rámci čerpání služeb a celé řady slev, jsou to aplikace, které by pomáhaly v pěší i cyklodopravě a tak dále,“ uvedl v debatě zástupce ČSSD Oliver Pospíšil.

Elektronizaci městských služeb chtějí posílit také Zelení. Vzorem i prostředkem k tomu se má stát karta na hromadnou dopravu, kterou lze vyřídit přes on-line systém. „Chceme občanům dále nabídnout, aby tak, jak si nyní můžou zlevněnou tramvajenku vyřizovat přes internet, aby se na ni mohly navázat další služby, to znamená vyřídit si elektronicky řidičský průkaz, žádost o byt nebo kartičku do knihovny,“ navrhuje kandidátka Zelených Jasna Flamiková. Na tramvajenku by podle ní měly být navázány také bikesharingové služby, tedy Rekola nebo další systémy sdílených bicyklů.

120 minut
Celá předvolební debata z Brna
Zdroj: ČT24

Na návrhy Flamikové reagoval kandidát Pirátů Tomáš Koláčný. „U těch řidičáků, občanek a podobně je vyřízení přes internet problematické, protože je to výkon státní správy, a abyste nemuseli na úřad přijít, tak je potřeba, aby nejdřív došlo ke změně zákona. Piráti tuto změnu zákona připravují, nicméně ještě neprošla. Věřím, že v nejbližších letech by mohla projít a potom bychom se mohli dočkat i toho, že se tyto agendy státní správy, tedy vyřizování občanek, řidičáků, registrace vozidel, budou moci dělat plně přes internet,“ uvedl. Piráti dále slibují například sdružení všech odborů magistrátu do jedné budovy. „Doufám, že se to podaří uskutečnit do konce příštího volebního období,“ plánuje Koláčný.

Také ANO chce sdružit všechny magistrátní služby v jedné budově. „Je potřeba si uvědomit, že v současné době je úřad lokalizován na osmi místech, to znamená, pokud někdo chce vyřídit věci komplexně, tak musí objet osm lokalit,“ upozorňuje současný primátor Petr Vokřál. Vlastní budova podle něj bude stát asi 1,5 miliardy korun. „Nicméně zhruba šest set až sedm set milionů korun přijde do příjmů města ve formě prodeje zbytného majetku z těch sedmi, osmi míst, které prodáme,“ počítá Vokřál. Zároveň podle něj projekt přinese další úspory, protože nová stavba bude na špičkových energetických standardech. Dále chce ve městě vybudovat komunitní centrum pro seniory.

I ODS kromě elektronizace městské správy zmiňuje téma péče o seniory. „Chtěla bych zdůraznit, že v našem programu se chceme, co se služeb města týče, zaměřit na seniory, protože populace stárne. Brno má průměrný věk 42 let, což je hned po Plzni druhý nejvyšší věk, a poslední čtyři roky bohužel mám pocit, že tady nebylo na seniory vůbec myšleno, že se v sociální oblasti řešilo zejména téma bezdomovectví, ale já si myslím, že je to zásadní téma, které sama vnímám jako důležité,“ uvedla Markéta Vaňková (ODS s podporou Svobodných).

„Služby města nejsou jen úřady a tyhle záležitosti, ale je to také dohled nad pořádkem a bezpečností v ulicích a pro nás je prioritou zajištění bezpečnosti v ulicích města Brna a bezpečnosti jeho občanů,“ upozornil v diskusi kandidát SPD Ivan Fencl. „Co se týče elektronizace, určitě je to otázka databázových systémů a hlavně jejich propojení, datových registrů, které mohou zjednodušit jednání s úřady a vyřizovat vše na jednom místě díky tomu, že to je centrálně dostupné, to by neměl být problém,“ doplnil Fencl. Kromě elektronizace chce však zachovat prostor pro pravidelné přímé setkávání lidí s vedením magistrátu.

KDU-ČSL plánuje mimo jiné omezit zbytečnou reklamu ve veřejném prostoru. „Už v tomto volebním období vznikl návrh na odstranění takzvaného vizuálního smogu především v tom historickém centru. Chceme, aby právě v městské památkové rezervaci to omezení bylo. Ten způsob existuje na základě městské vyhlášky, která už byla připravena, a my ji chceme v příštím volebním období předložit,“ uvedl křesťanský demokrat Petr Hladík. Mezi priority pak řadí hlavně služby pro seniory, například rozšíření odlehčovací a pečovatelské služby na víkendové dny.

Andréa Komárková (Nezávislí kandidáti pro město Brno) upozorňuje na mezery v oblasti péče o zdravotně postižené občany. „Sociální služby jsou vázány na sociální oblast, to znamená, že například zdravotně postižení nemají absolutně zajištěné sociální, zdravotní a právní služby,“ prohlásila v debatě. A vypíchla i další problémy. „Je špatná informovanost občanů. Nejsou propojeny koordinace, když si vezmete třeba bezdomovce, tam máte kurátor versus městská policie,“ dodala. V sociální oblasti pak slíbila zlepšit služby tím, že zajistí více pracovníků.

STAN plánuje zajistit více míst ve školkách a podporovat aktivity dětí a rodin. Jednou z možností, jak situaci rodin zlepšit, jsou podle ní sdílená místa ve školkách. „Tak, jak je například sdílené bydlení pro seniory nebo sestřičky, tak může existovat i sdílené místo ve školkách, je to celkem fajn věc, i když se o tom moc neví,“ upozornila kandidátka Starostů a nezávislých Petra Quittová. Podle ní totiž spousta rodin, díky pomoci babičky nebo služeb jiného zařízení, nevyužívá školku na všech pět dnů v týdnu. „A další dítě by mohlo ve zbývajících dnech to místo využít,“ navrhuje Quittová.

Hnutí Žít Brno pak chce podporovat komunitní aspekt občanství a sounáležitost s městem. „Je tady obrovské množství příležitostí pro to, aby město vytvářelo podmínky, aby se lidé pospojovali a s velmi nízkými náklady řešili městské problémy,“ uvedla Barbora Antonová. „Je tady třeba výborná služba náhradních babiček, kdy se mezigeneračně propojují ženy, které jsou schopny postarat se o nějaké dítě, a zároveň mladé rodiny, které potřebují dítě pohlídat, což částečně řeší třeba nedostatek školek nebo jiných zařízení pro děti,“ zmiňuje příklad, jakým způsobem chce Žít Brno město měnit.

TOP 09 pak plánuje rozšiřovat rozsah tzv. oběhového hospodářství; kromě recyklace papíru, plastu a skla hodlá prosazovat zvýšení recyklace v dalších oblastech. „Chtěl bych se zmínit o hospodaření s vodou, protože v tom vidím největší problém,“ uvedl Vlastimil Válek. „Voda se stává velmi drahou komoditou, bude stále dražší, a pokud s ní nebudeme efektivně hospodařit, tak se dostaneme do neřešitelné situace,“ pokračuje. Základními body jsou podle Válka nakládání s dešťovou vodou, stavba nádrží na dešťovou vodu nebo recyklace vody. Město by podle něj mělo například využít projekt Mendelovy univerzity, který se hospodařením s vodou v české krajině zabývá.

Volební potenciál

Hosté byli do studia pozváni na základě průzkumu takzvaného volebního potenciálu, který si Česká televize nechala zpracovat společnostmi Kantar TNS a Median. Průzkum volebního potenciálu neukazuje možný výsledek voleb. Lidé v něm nevybírají jednu stranu, které by hodili svůj hlas, ale říkají, o volbě kterých stran vážně uvažují.

  • Kromě stran a hnutí pozvaných do debaty České televize se o hlasy voličů v Brně ucházejí také uskupení Sportovci, Zvířata jsou můj život, Moravané, KSČM, Slušní lidé a Soukromníci, Romská demokratická strana, Smart moravská metropole, Brno Plus, Brněnští senioři, Maffie.cz a Jauner Československo 2018.

Diskuse z Brna je čtvrtou ze šesti debat České televize před komunálními volbami. Střídavě se představují kandidáti ze tří největších měst a tří obcí, které v uplynulých třech letech získaly titul Vesnice roku. Debaty probíhají vždy v úterý a ve čtvrtek. První byla z Heřmanova na Vysočině, následovaly debaty z Ostravy a z Kašavy na Zlínsku. Po Brně přijde na řadu 25. září Krásná na Chebsku a 27. září Praha. V předvečer voleb zařadí Česká televize do programu Volební finále s devíti zástupci politických stran a hnutí. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 19 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 19 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 20 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...