Hudeček: Smlouva na Blanku je neplatná. Metrostav přeruší práce

Praha – Stavební firma Metrostav od Prahy nedostala více než 2,1 miliardy korun za stavbu tunelového komplexu Blanka. Rozhodla se, že proto stavbu 7. prosince přeruší. Jenomže magistrát vzápětí přišel s tím, že celá smlouva, podle které se komplex tří silničních tunelů staví, je od počátku neplatná, podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) ji neprojednala rada ani zastupitelstvo. Stavba podle něj nemůže pokračovat, ale město za ni také nemůže platit. Mluvčí Metrostavu František Polák ovšem Hudečkovy informace odmítl, firma podle něj má k dispozici usnesení pražské rady. „Já tomu nerozumím, já si myslím, že ta smlouva platná je,“ řekl Polák s tím, že městští úředníci vydávali stavební povolení a následně stavby kolaudovali. Rozhodnutí o přidělení zakázek na stavbu Blanky je také v archivu usnesení pražských radních.

Zůstane díra pod pražskými Hradčany, Holešovicemi a Bubenčí prázdná? Ačkoli ještě nedávno magistrát spřádal plány, jak na jaře oslaví otevření tří tunelů komplexu Blanka, teď se od tunelů odvrací jak město, tak jejich stavitel. Nejprve Metrostav oznámil, že přeruší stavební práce, protože Praha za ně neplatí a navíc přestala stavbu řídit, potom přišlo vedení města dokonce s tím, že je smlouva, podle které se tunely stavějí, od počátku neplatná – právě proto nechce stavbařům zaplatit požadovaných 2,1 miliardy korun.

Smlouvu na Blanku nikdo neschválil, tvrdí magistrát

Smlouvu Prahy s Metrostavem, podle které se staví Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel, zkoumal kontrolní odbor magistrátu. Radním potom sdělil, že je neplatná. „Město za současného právního stavu nemůže tunel Blanka převzít ani dostavět,“ řekl primátor Tomáš Hudeček. Podle něj smlouvu nikdy neprojednala městská rada ani zastupitelstvo. Hudečkův náměstek Jiří Vávra (TOP 09) prohlásil, že je proto tunelový komplex „s největší pravděpodobností černou stavbou“.

  • „Pokud chceme pokračovat v platbě za další práce, bylo by to nezákonné,“ odvolal se primátor Hudeček na analýzu magistrátu.

Mluvčí Metrostavu je však přesvědčen, že se na magistrátu stal omyl. Firma totiž má usnesení rady, která smlouvu na Blanku projednala. „My se všichni podle té smlouvy pět let chováme. Po komunikacích vybudovaných podle této smlouvy jezdí pražané autem a teď se budeme tvářit, že ta stavba neexistuje? Mně to připadá jako nějaký omyl, ale nejsem právník, tak to nemohu komentovat,“ řekl František Polák.

  • „Já tomu nerozumím, já si myslím, že ta smlouva platná je,“ řekl Polák s tím, že městští úředníci vydávali stavební povolení a následně stavby kolaudovaly. Jádro problému je podle něj někde jinde. „Primárně to pozastavujeme, protože nyní nemáme co dělat,“ uvedl Polák.

V tunelu totiž nyní chybí práce za miliardu, což jsou v měřítku tak obrovské stavby jen drobné změny. K těmto posledním změnám ale Metrostav potřebuje souhlas města. „Pokud nedostaneme souhlas od investora, nemůžeme dál stavět,“ uvedl Polák, podle něhož město stavbu v současnosti v podstatě neřídí.

Rozhodnutí radních jsou k dispozici i v archivu usnesení – například materiál z 26. září 2006, kterým rada schválila přidělení zakázky na stavbu Metrostavu, nebo usnesení rady z 10. dubna 2007, ve kterém rozhodla o přidělení zakázky na dodávku technologií ČKD Praha.

K závěrům kontrolního odboru si teď město nechá vypracovat právní stanovisko. Podle toho, co právníci doporučí, bude Praha dále postupovat – co se týče samotné Blanky i odpovědnosti za údajná pochybení. V úvahu podle radních připadají i trestní oznámení. Za situaci podle primátora patrně nese odpovědnost bývalé vedení Prahy z éry exprimátora Pavla Béma (ODS).

Stavba skončí 7. prosince – dočasně?

Podle Metrostavu město jednak dluží více než dvě miliardy za stavbu tunelů Městského okruhu, jednak z magistrátu přestaly přicházet instrukce. „Město jako investor ten projekt nyní prakticky neřídí,“ uvedl mluvčí firmy František Polák. Metrostav čekal, zda vedení města schválí úpravy projektu, aby mohl pokračovat v práci, ale nedočkal se. Společnost se proto rozhodla k 7. prosinci práce přerušit. „Vzhledem k dlouhodobým vážným nedostatkům v řízení díla ze strany investora, problémům s úhradou objednaných a provedených prací Metrostav přeruší provádění k termínu 7. prosince 2013,“ napsal Metrostav primátoru Tomáši Hudečkovi. Zakonzervování stavby však také nebude zadarmo, na účet Blanky tak padne dalších 1,6 miliardy korun.

Ohrožené termíny:

Spory pražského vedení a Metrostavu ohrožuje konečné otevření tunelů, ale i nejméně jeden další termín.

  • 30. listopadu: Naplánovaný den otevřených dveří Metrostav zrušil. „Považuji za krajně nevhodné otevírat stavbu pro veřejnost v době, kdy není zřejmý termín jejího dokončení,“ oznámil předseda představenstva Metrostavu Jiří Bělohlav.
  • 1. května: Že se podaří otevřít tunely Blanky (Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel) v naplánovaném termínu, je teď pochybné. Odklad otevření by mohl být dvouměsíční, nový termín by tak byl na konci června.

Primátor Hudeček potvrdil, že město Metrostavu neplatí. Nejprve to vysvětloval policejním vyšetřováním, které se zaměřilo na způsob, kterým chtěla pražská rada Metrostavu splácet předchozí dluhy. Později však doplnil, že město nic platit nebude vzhledem k tomu, že magistrátní úředníci označili smlouvu za neplatnou. „Město bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat,“ řekl Tomáš Hudeček.

Peníze za Blanku – pražský evergreen

O dluzích města za Blanku poprvé promluvil Metrostav počátkem roku, tvrdil však, že Praha řádně neplatila již od loňského května. Podle vedení města přestaly peníze přicházet proto, že Metrostav účtoval i vícepráce, které Praha údajně neschválila. To však firma odmítla. Později se i kvůli financování Blanky rozpadla pražská koalice, město však začalo závazky splácet. Změnilo se to v září, kdy se placením za tunelový komplex začala zabývat policie.

  • „Ani jednu vícepráci si nevymyslel Metrostav,“ upozornil Polák. S tím, že je něco třeba udělat jinak, podle něj vždy přišel investor. „Samozřejmě všechno město objednalo, o všem vědělo. Ani korunu jsme si nevymysleli,“ řekl Polák.

Tunelový komplex Blanka je součástí Městského okruhu, který má sloužit jako obchvat centra města. Společně s Jižní spojkou, Barrandovským mostem a dalšími třemi tunely – Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským – uzavře Blanka půlokruh, který bude představovat plnohodnotnou alternativu k Severojižní magistrále. Zda jí skutečně výrazně uleví, je otázka, rozhodně by však nové tunely měly odvést část aut, která míří z Holešovic do západních částí metropole. Komplex, který se staví už šest let, je dlouhý 5,5 kilometru. Bubenečský tunel potom bude až do otevření železničního tunelu u Plzně se svými 2,2 kilometry vůbec nejdelším tunelem v Česku.