Zbourat, nebo opravit? Na osudu Libeňského mostu se neshodují ani odborníci, Praha verdikt odkládá

Pražští zastupitelé nebudou na čtvrtečním jednání řešit osud Libeňského mostu. Důvodem je neshoda mezi politiky i odborníky, zda jej zbourat, či opravit. Na úterním jednání o tom rozhodli radní. Ministr kultury Ilja Šmíd navíc podle serveru Aktuálně.cz zvažuje, že zruší rozhodnutí svého resortu, že most není památkou. 

Video Události
video

Události: Pražští radní odložili rozhodnutí o Libeňském mostu

„V tuto chvíli bylo Praze doručeno stanovisko České komory autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT), a to podporuje zbourání. Ale chodí i jiná odborná stanoviska,“ řekl náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Volání po odborné debatě je podle něj stále silné a na dalším postupu nepanuje shoda. Proto požádal radu, aby bod týkající se Libeňského mostu ze čtvrtečního zastupitelstva stáhla.

„Na základě toho, že se diskuse posouvá z oblasti politické do odborné, což si myslím, že je velmi přínosné, jsem řekl radě, ať zváží, zda jej (dokument) chtějí projednat tento týden, nebo dát prostor odborné diskusi,“ uvedl Dolínek. Sám při jednání rady prý nehlasoval, podle jeho názoru má město dostatek informací k rozhodnutí.

Radní původně materiál o osudu mostu na program čtvrtečního jednání zařadili. Nynější vyřazení ale neznamená, že se v něm přesto nemůže téma mostu objevit. Při projednání a schvalování programu na začátku jednání to může navrhnout kterýkoliv ze zastupitelů. Hlasování pak rozhodne, zda jej zařadí, či nikoliv. V budoucnosti předložený dokument by měl být podle Dolínka doplněn o zmíněná nová vyjádření odborníků. 

Ministr kultury Ilja Šmíd (nestr. za ANO) vyzval hlavní město, aby reagovalo na připomínky Národního památkového ústavu a dalších institucí proti bourání mostu. Sám prý zvažuje zahájit přezkumné řízení verdiktu ministerstva, které most odmítlo označit za památku.

Odpůrci demolice rozhodnutí uvítali 

Místostarosta Prahy 7 a pražský zastupitel Ondřej Mirovský (Zelení/Trojkoalice) rozhodnutí o stažení materiálu uvítal. „Praha zatím nemá technické řešení náhradního mostu, proto můžeme ještě vést odbornou debatu o budoucnosti Libeňského mostu a o jeho osudu rozhodne příští vedení Prahy,“ řekl.

„Radní si uvědomili, že je nejdřív potřeba připravit řešení pro lidi a že ne všechno, co není oficiální památkou, je potřeba zbořit,“ poznamenal starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 sobě).

Debata o budoucnosti mostu způsobila rozkol ve vedení Prahy a zástupci koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (Zelení, KDU-ČSL, STAN) vedou kvůli tomu dohodovací řízení. Na minulém jednání totiž dva členové Trojkoalice kvůli Libeňskému mostu nepodpořili program jednání zastupitelstva, které tak bylo předčasně ukončeno.

Podle ANO a ČSSD tím byla porušena koaliční smlouva. Trojkoalice zase tvrdí, že koaliční smlouvu porušili její partneři tím, že debatu o mostu zařadili v rozporu se slibem veřejnosti na začátek zasedání, aby se jí nemohli účastnit Pražané.

Právě Trojkoalice a Praha 7 patří společně například s občanskými sdruženími, některými odborníky nebo vedením Ústavu dějin umění Akademie věd mezi kritiky bourání mostu. Proti je i gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje. 

Naopak pro demolici se vyslovila Dolínkem zmiňovaná Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků. Podle ní neodpovídá stav mostu a využití materiálů současné době. Nekvalitní je beton nebo v klenbách chybí výztuže. Stejně tak prý nelze dosáhnout požadované zatížitelnosti a konstrukce je za koncem své životnosti.

Podle některých odborníků se na stavbě před 90 lety příliš šetřilo. „Bylo tam, domníváme se, 200 kilogramů cementu na kubík, ale již dříve se třeba ve Francii požadovalo 350 kilo,“ uvádí Jan Vítek z Fakulty stavební ČVUT a člen komise, která podporuje bourání. Jiná odborná komise naopak uvádí, že jde jen o povrchové závady a most opravit lze s životností až padesát let.

O rekonstrukci či zbourání Libeňského mostu z roku 1928 se roky vedou spory. Ministerstvo kultury ho odmítlo prohlásit za památku. Jeho stav se mezitím zhoršuje, a magistrát ho proto musel načas uzavřít pro veřejnou a automobilovou dopravu. Zastupitelstvo naposledy o osudu mostu rozhodovalo v roce 2016, kdy nařídilo radnímu Dolínkovi připravovat jeho rekonstrukci ve stávající šíři.