V Ostravě-Porubě ve čtvrtek demonstrovalo přibližně 150 lidí za dostavbu prodloužené Rudné. Stavbu silnice, která zrychlí dopravu mezi Ostravou a Opavou a uleví přetíženým komunikacím v této části Ostravy, ale brzdí už řadu let majetkové spory. Protestní akce budou pokračovat. Už příští měsíc chtějí místní zablokovat jednu z důležitých dopravních tepen - ulici 17. listopadu. Informoval o tom jeden z organizátorů protestní akce Bohumil Mecner.
Za dostavbu klíčové Rudné demonstrovalo v Ostravě 150 lidí. Dobudovat zbývá 400 metrů
Dokončení zhruba čtyřsetmetrového úseku silnice, která je klíčovou stavbou komunikace I/11 spojující Ostravu s Opavou, je ale stále v nedohlednu. Projekt nyní brzdí spor o věcné břemeno spočívající v tom, že přes pozemek ve vlastnictví ŘSD má být možné chodit. Uplatňuje ho majitel sousedních parcel.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) požaduje za jeho zrušení až 20 milionů korun. Ředitelství silnic a dálnic se nyní pokouší břemeno vyvlastnit.
Protestovalo se na místě pozemku s věcným břemenem
Demonstranti zamířili k domu člověka, který věcné břemeno uplatňuje, na místě na znamení nesouhlasu s jeho postojem pískali na píšťalky, pak akci ukončili. „Rozumný člověk si musí říct, že není možné, aby jeden člověk blokoval investici v řádu stovek milionů korun,“ řekl Mecner.
Dodal, že protesty budou pokračovat. „Zablokujeme ulici 17. listopadu. Aby nás bylo už opravdu vidět,“ řekl. Demonstraci svolá s kolegy do konce března.
Starosta Poruby Petr Mihálik (ČSSD) už dříve podotkl, že stavba je pro Porubany životně důležitá. Důvodem je neúnosná dopravní situace na silnicích Opavská a 17. listopadu a jejich křižovatce u restaurace Slovan, v jejíž těsné blízkosti jsou nejen obytné domy, ale například i Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava nebo Fakultní nemocnice Ostrava.
Po Opavské ulici podle statistik projede denně 15 tisíc automobilů, po ulici 17. listopadu pak podle Mihálika dokonce 19 tisíc vozidel. Velkou část těchto vozů by prodloužená Rudná z obytné zástavby vyvedla.
Vyvlastňovací řízení pokračuje
Ze silnice přitom chybí dostavět zhruba čtyřsetmetrový úsek, stavba se ale několik let komplikuje. Úsek už má souhlasné stanovisko EIA týkající se vlivů na životní prostředí. Stavbu však blokuje právě věcné břemeno, nyní tam pokračuje vyvlastňovací řízení.
Ministr Ťok už dříve uvedl, že v případě těchto věcných břemen jde podle názoru ministerstva o obstrukční jednání. Na odkoupení pozemku se s majiteli nedokázali dohodnout ani zástupci vedení Moravskoslezského kraje.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl řekl, že se stavbou silnice se v daném úseku počítalo už v roce 1969. Od roku 1980 s trasou operuje i ostravský územní plán. Daný pozemek pak ŘSD podle Rýdla koupilo v roce 2007, a to bez jakýchkoliv závazků či věcných břemen.
O dva roky později pracovníci ředitelství zjistili, že se k pozemku věcné břemeno už váže. Majitelům sousedních pozemků zaručuje právo chůze a jízdy.