Podle silničářů spravujících dopravní stavby v Jihomoravském kraji je 29 mostů v havarijním stavu a další stovky ve špatném a velmi špatném stavu. Jejich oprava ale záleží především na financích od kraje a státu: správa silnic by je chtěla opravit do čtyř let.
Na jihu Moravy je v havarijním stavu třicítka krajských mostů. Opravit se mají do čtyř let
V nejhorším stavu je třeba most přes železniční trať v Olomoucké ulici v Brně nebo most přes Bobravu v Tetčicích na Brněnsku. Přes ten projedou každý den tisíce aut. „Myslím si, že to, že v Praze chybí kus lávky, je nepodstatné proti tomu, co chybí tady,“ kritizuje starosta Tetčic Jan Šon (Pro Tetčice) a poukázal na chybějící kus mostu nebo díry v něm.
Most je jedinou spojnicí Moravských Budějovic a Ivančic s Brnem. Pokud by se uzavřel, řešení už je připraveno: řeka by se přesunula do vedlejšího koryta a to staré by dělníci zasypali. Chybí ale peníze, podobně jako na další mosty v havarijním stavu, třeba ve Slavkově, Drásově nebo Bratčicích.
„Jsme s radou jihomoravského kraje sjednoceni v tom, že během čtyř let bychom se těch havarijních mostů chtěli zbavit,“ řekl krajský ředitel Správy a údržby silnic Zdeněk Komůrka. Na to, aby nějaká z oprav začala, ale teď aktuálně peníze slíbené nejsou.
Nový most bude u Černé Hory
V havarijním stavu je i most u Černé Hory, který silničáři po provizorním podepření alespoň jednosměrně zprůjezdnili. Technici teď jedenkrát týdně sledují kondici stavby prostřednictvím bílých terčů. Pokud se na nich objeví prasklina, znamená, že konstrukce je v pohybu. „Díváme se na stav mostní konstrukce a podpěry, abychom vyloučili destrukci,“ vysvětlil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
Most ničí jednosměrný provoz převážně těžkých aut, z nichž mnohá navíc nedodržují rychlost. Ze Svitav do Brna auta stále projíždí přímo Černou Horou. Kraj už zahájil stavební řízení na nový most. Pro obyvatele městysu to bude znamenat obousměrné kolony aut a kamionů, kterých tady projíždělo až sedmnáct tisíc denně.
Nová stavba vyjde asi na 55 milionů korun, další miliony stojí příprava projektu a zajištění stávajícího mostu. Jeho demolice by mohla začít na přelomu března a dubna, postaveno by mohlo být do konce roku. Bude ale záležet třeba na tom, jestli se žádná ze stavebních firem neodvolá, a také na počasí.
Preventivně se uzavírají lávky
V regionu kontrolují i lávky pro pěší. Zatímco v Brně diagnostici neshledali důvod k uzavření konstrukcí v Komíně a Bystrci, už v polovině prosince zablokovali cestu přes řeku Moravu v Kroměříži. Reagovali tak na pád podobně konstruované lávky v Praze-Troji, při kterém se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce.
Například v Brně je ale ve velmi špatném stavu zábrdovický most přes řeku Svitavu. I proto za několik měsíců začnou dělníci s jeho celkovou opravou . A brněnská radnice nechá zkontrolovat i další městské mosty.
„Pokud najdeme tak kritický stav, jaký byl právě například na Libeňském mostě, tak budeme nuceni přijmout nějaká opatření,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO) s tím, že zatím ale žádné takové v Brně nejsou.