V Česku jsou ve špatném stavu tisíce lávek a mostů. Ačkoliv správci vynakládají na údržbu nebo rekonstrukce stamiliony ročně, nebezpečných míst neubývá. Po sobotním zřícení lávky v pražské Troji se další města rozhodla kontroly urychlit.
Ve špatném stavu jsou tisíce mostů. Některé čeká mimořádná kontrola
Kontrola čeká například lávku přes Labe v Nymburku. Má totiž stejnou konstrukci i projektanta jako zřícený most v Praze. Mezi místními to vzbudilo obavy a začali se na stav lávky dotazovat na radnici. „Je z předpjatého betonu, dá se rozhoupat a někdy je to nepříjemné. Asi by ji měli víc opravovat, protože je popraskaná,“ říká obyvatelka Nymburka.
„Ve čtvrtek by měl dorazit soudní znalec z oboru stavitelství. V roce 2006 prošla poslední rekonstrukcí, takže jsme vyhodnotili, že je potřeba udělat projektovou dokumentaci na další rekonstrukci,“ uvádí nymburský starosta Pavel Fojtík (STAN).
Lávka konstrukčně podobná té pražské stojí i nad řekou Svratkou v brněnské Bystrci. Chodcům a cyklistům slouží už od roku 1979, tedy o pět let déle než trojská. Podle správců z Brněnských komunikací je v dobrém stavu.
Opravu potřebují i tisíce mostů
Zásah naopak potřebují tisíce silničních mostů v republice. Třeba v Přerově je jich podle tamních techniků na hranici životnosti hned osm. „Někdo v minulosti neodborným způsobem vytvořil odvodnění mostu, což má v současnosti vliv i na degradaci spodní části,“ vysvětluje referent stavby Jan Štajnar. Most by se podle něj neměl zřítit, pokud řidiči budou dodržovat omezení, které je tam vyznačeno.
Za hranicí životnosti je také ocelový most z roku 1907 v královéhradecké čtvrti Svinary. Jeho nosné části jsou silně zkorodované, už rok na něj nesmějí auta, a slouží tak jen chodcům a cyklistům. Kraj chce místo něj v příštím roce postavit za osmdesát milionů korun most nový.
Právě mosty na krajských silnicích II. a III. tříd se nejčastěji objevují mezi více než pětinou špatných nebo dokonce havarijních mostů v republice. Na hlavních tazích je takových konstrukcí do pěti set.
„Jakmile nám diagnostika napoví, že by některý z mostů mohl být v havarijním stavu, okamžitě reagujeme. Například letos v létě jsme u Černé Hory během hodin odvedli veškerou dopravu,“ uvádí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Od září se po podepřeném mostě na Blanensku jezdí provizorně v jednom pruhu, už v zimě by ale měl jít k zemi. Nahradit ho má most nový.
Praha přednostně prověří 110 mostů
Praha chce kvůli pádu trojské lávky prověřit další mosty v metropoli. Přednostně půjde o 110 staveb. Odborníky už vyslali prozkoumat stav tzv. lanového mostu na Jižní spojce. Ten je i po několika dílčích opravách ve špatném stavu a hrozí, že na něj bude zakázán vjezd autům nad 12 tun. Most přitom byl otevřen teprve před dvaceti lety.
Problémy mají i další pražské mosty. Ve velmi špatném stavu je například Libeňský most. V jeho případě město čeká, zda ho ministerstvo kultury prohlásí za památku a podle toho naplánuje jeho opravu. Ve špatném stavu je také Hlávkův most, most Legií nebo železniční most.
„Mosty jsou zanedbávány dlouhodobě. Pravidelné opravy, které by měly být v rámci stoleté životnosti mostů, se vůbec nedělají,“ upozorňuje soudní znalkyně v oboru stavebnictví Miloslava Pošvářová.
V pondělí večer město z bezpečnostních důvodů uzavřelo lávku přes Berounku z Černošic do Lipenců (Dolních Černošic). Pražský magistrát zadal zpracování aktuálního posudku, podle nějž bude rozhodnuto o dalších krocích. Lávka už je delší dobu v nevyhovujícím stavu, je na ní zakázán i průjezd na kole.