Zřícenou lávku znovu sestaví, aby se zjistilo, proč spadla. Provizorní náhrada bude nejdříve na jaře

Pražská Technická správa komunikací (TSK) předala trosky Trojské lávky stavební firmě. Ta by však zbytky neměla zlikvidovat, naopak je dá dohromady, aby mohl konstrukci prohlédnout znalec. Jako spojení Císařského ostrova a Troje však již neposlouží. Provizorní náhrada vznikne nejdříve na jaře. Zda bude do té doby k dispozici alespoň přívoz, by mělo určit úterní jednání na magistrátu. Do konce vyšetřování byl odvolán z funkce šéf mostařů v TSK Jan Zemánek.

Na místě, kde bývala Trojská lávka, ještě zůstávají zbytky poškozené konstrukce na dvou pilířích. Policie však podle jejího mluvčího Tomáše Hulana již v neděli předala trosky Technické správě komunikací. Ta je nyní předala dále – stavební firmě Strabag pověřené demolicí. „V současné době ladíme harmonogram dalších prací,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Firma by měla trosky v prvé řadě přemístit z řeky k nedaleké betonárce. „Teď se to rozřeže a převeze k betonárce v Troji, kde se kusy znovu poskládají. Rozřeže se to po dvoumetrových dílech a znalec bude kontrolovat lana,“ uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). 

„TSK je akciová společnost a nese plnou zodpovědnost za správu majetku, kterou si u ní město objednává. Do konce vyšetřování by měl být pověřen vedením týmu mostařů někdo jiný,“ řekl Dolínek. TSK výzvu vyslyšela a vedoucího oddělení mostů Jana Zemánka až do konce vyšetřování odvolala. Kdo ho nahradí, zatím organizace neoznámila. 

Praha zároveň požádala předsedu představenstva TSK Petra Smolku, aby společnost prověřila interní předpisy a postupy vztahující se k mostům. Má být prošetřeno, kdo za pád nese vinu, a zkoumány budou rovněž zprávy z kontrol mostu.

„V případě, že došlo k pochybení uvnitř TSK, budu chtít vyvození personální zodpovědnosti i na dalších místech, nejen v sekci mostů. Musíme ale počkat na závěry vyšetřování policie,“ řekl náměstek Dolínek. 

Příčina zřícení visuté lávky dlouhé 260 metrů zatím není jasná. Kvůli posudkům, které poukazovaly na její problematický stav, na ní probíhal nepřetržitý elektronický monitoring. Zprávy dostávali správci každé dvě minuty, dvakrát ročně se navíc prováděly prohlídky všech částí. Poslední signál odešel v sobotu ve 13:16, vzápětí se lávka zřítila. Při neštěstí utrpěli zranění čtyři lidé.

Nad tím, že kontrolní systém na nic neupozornil a lávka se zřítila zcela nečekaně, se pozastavili také experti z Fakulty stavební ČVUT. Proč k neštěstí došlo, se jim však zdá zřejmé. „Podle mého názoru se porušily hlavní nosné kabely, které nesly tu mostovku, a tím, když došlo k prasknutí možná několika lan, tak se to celé zřítilo, protože došlo k přemáhání těch zbylých kabelů,“ popsal Vladislav Hrdoušek z ČVUT.

Z levého břehu na pravý suchá cesta nevede

Po pádu lávky není možné dostat se suchou nohou z levého břehu Vltavy na pravý severně od Trojského mostu a jižně od Řeže, pokud nepočítáme čtveřici přívozů. Nejméně několik měsíců to tak zůstane, alespoň provizorní přemostění nahrazující spadlou lávku vznikne nejdříve na jaře. Znamená to také, že bude Císařský ostrov přístupný výhradně z levého břehu.

Dočasně by mohl z Císařského ostrova do Troje jezdit alespoň přívoz. O něm se již o víkendu zmínil starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL) a podobně smýšlí také místostarosta Ondřej Mirovský (Zelení). „Prioritou je urychlené zavedení přívozu a na jaro mít domluvený ponton od armády, o čemž budeme zítra (v úterý) jednat,“ uvedl.

Náměstek Dolínek již dříve připustil, že je zavedení přívozu jako dočasná náhrada za spadlou lávku možná, ale nejistá. Upozornil, že Vltava je v těchto místech mělká.

Kvůli zřícení lávky a stavu mostů všeobecně kritizují nynější městské vedení opoziční politici. Podle zastupitele Mikuláše Ferjenčíka (Piráti) by bylo do údržby potřeba investovat miliardy, připomněl, že jen záchrana Libeňského mostu přijde na miliardu a půl. „Pan Dolínek říkal, že investovali za toto volební období do údržby mostů 1,3 miliardy korun,“ srovnal. Alexander Bellu (ODS) pak hovoří o „neschopnosti vedení hlavního města Prahy, a to hlavně prostřednictvím TSK, která má hlídat tyto stavby“. TSK je podle něj nefunkční.

To však Dolínek odmítl. „Každoročně nad rámec rozpočtu schváleného zastupitelstvem investuji několik set milionů navíc právě do mostů a do chodníků,“ tvrdí. V případě Libeňského mostu viní ministerstvo kultury, které stále rozhoduje o návrhu na prohlášení stavby kulturní památkou.

Druhá spadlá lávka v Troji

Trojská lávka z roku 1984 nebyla prvním mostem u Trojského zámku. Nahradila původní pontonovou lávku z roku 1977. I ta spadla, poničila ji povodeň v roce 1981. Ještě před jejím vznikem jezdil z Troje na ostrov přívoz.

Nová lávka vznikla v první polovině 80. let, v roce 1999 prošla celkovou rekonstrukcí, krátce poté ji však poškodila mohutná povodeň z roku 2002. O jedenáct let později musela odolat ještě jedné velké povodni.

Trojská lávka po povodni v roce 2002
Zdroj: Stanislav Zbyněk/ČTK

Že je druhá Trojská lávka ve špatném stavu, věděla Technická správa komunikací podle vlastních zpráv od roku 2011. V roce 2014 TSK na lávce zjistila výrazné oslabení předpínacích lan, která korodovala.

Poslední kontrola konstrukce proběhla letos v listopadu. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) chce tento posudek nechat přezkoumat. „Nesignalizoval, že by mělo dojít k takovéto nešťastné události,“ uvedla.

Kvůli pádu nyní Praha prověří další mosty a lávky v metropoli. Radnice poslala odborníky prozkoumat třeba stav tzv. lanového mostu na Jižní spojce, který je ve špatném stavu. Přednostně bude prověřeno 110 staveb.

Kontrolu jedné pěší lávky chce provést také Nymburk, protože jde o lávku totožné konstrukce a od stejného projektanta, jako byla zřícená lávka v Praze. Systém kontroly mostů v Česku je ale celkově navzdory sobotnímu pádu podle odborníků na statiku propracovaný a dostatečný.