Dělníci začali na Císařském ostrově rozřezávat první díl zřícené trojské lávky. Práce mají trvat do pátku, na demontáž dohlíží policie a znalci. Poté se pracovníci přesunou na trojský břeh. Trosky budou odvážet na plochu u trojské betonárky, kde je prozkoumají odborníci. Pokračují také kontroly dalších lávek a mostů. Ze soboty na neděli bude kvůli statické zkoušce omezen provoz na Hlávkově mostu, tramvaje přes něj nepojedou vůbec.
Dělníci začali rozřezávat trosky trojské lávky a připraví je k odvozu
Při demontáži musí dělníci dávat pozor například na lana, která jsou v rozlomených kusech stále napjatá. Jakmile se jim podaří demontovat zlomené části, které jsou stále připevněny k pilíři, pilíř sklopí a vyjmou ze země.
Žádný díl se nesmí poškodit, a proto si pod lávkou vytvořili z hromad hlíny „polštář“. Po zhruba 40 minutách práce první část lávky padá. Následně dělníci rozřezávají železobetonové části speciálním diamantovým kotoučem. „Místa řezů i jejich četnost určuje vyšetřovatel,“ uvádí Karel Frankota ze společnosti Strabag, která práce provádí.
Původně měl být při demontáži použit i sací bagr. Podle mluvčí Technické správy komunikací Barbory Liškové bylo od jeho použití nakonec ustoupeno, protože odborníci změnili postup demontáže. „Na postup dohlížejí odborníci a podle aktuálního vývoje jej upravují,“ řekla.
Hlavní práce teď probíhají na Císařském ostrově – v místě, kde byli zraněni všichni čtyři lidé. Dva z nich – muž a žena – dopadli do míst, kde jsou právě stavbaři a kriminalisté. Další dva dopadli na druhou stranu, podle záchranářů utrpěli mnohačetná poranění. Všichni jsou stále v nemocnicích, jeden v umělém spánku.
Rozebrané trosky lávky se mají začít odvážet z ostrova v pátek. Vozy je přemístí na plochu u trojské betonárky, kde je znovu prozkoumají znalci. Jak rychle budou práce postupovat, nelze zatím říci, dodal Karel Frankota. Firma musí podle něj dohlížet na bezpečnost práce a navíc při demontáži mohou policisté a znalci práce kdykoliv zastavit.
Spojení má dočasně zajistit přívoz
Praha nyní chystá zavedení přívozu, který by měl začít plout po odvozu všech trosek lávky. Zároveň hledá formu dočasného přemostění, s čímž mají pomoci odborníci z Univerzity obrany. Původně město zvažovalo pontonový most, jeho instalaci ale neumožňuje zákon, a navíc je prý nevhodný pro pěší.
Institut plánování a rozvoje zároveň podal magistrátu návrh změny územního plánu, který by umožnil stavbu dvou nových lávek. Jedna by stála na místě původní, druhá pak o několik desítek metrů dále po proudu. Dosavadní lávka totiž není v současném územním plánu.
Opozice v souvislosti s lávkou kritizuje primátorku Adrianu Krnáčovou (ANO). Podle ní se případu dostatečně nevěnuje. „Na sobotní 19. hodinu svolala krátké jednání. A bylo skutečně velice krátké, neboť od 20:00 až do rána bezstarostně plesala na plesu Prahy. Za městské peníze si na stůl nechala nosit baterie šampaňského a lávka, zranění, hmotné škody a obecné ohrožení jí byly úplně lhostejné. Věnovala se tedy řešení situace poté, co se zotavila z bujné oslavy? Nikoliv. Odjela na týdenní dovolenou,“ uvedl předseda opozičních zastupitelů TOP 09 Václav Novotný.
Do konce vyšetřování události byl odvolán šéf mostařů v Technické správě komunikací Jan Zemánek, což požadovalo vedení města. Praha zároveň požádala předsedu představenstva TSK Petra Smolku, aby společnost prověřila interní předpisy a postupy vztahující se k mostům i zprávy z kontrol. Prošetřeno má být také, kdo za pád nese vinu.
Lávka v Troji se zřítila v sobotu odpoledne. Zranili se při tom čtyři lidé, z toho dva vážně. Příčinou pádu mohlo být podle odborníků přetržení zkorodovaných nosných lan. Přesné příčiny určí znalci. Na problematický stav lávky z roku 1984 poukazovaly posudky z minulých let, odborníci ji proto stále sledovali prostřednictvím elektronického monitoringu. Před pádem ale žádný problém nesignalizoval.
Mosty čeká kontrola, některé se možná zavřou
Praha po nehodě chystá kontroly mostů a lávek, přednostně bude prověřeno 110 staveb. Město poslalo odborníky prozkoumat například stav lanového mostu na Jižní spojce. V noci ze soboty na neděli technici mimořádně prověří stav Hlávkova mostu, který je součástí magistrály. Konstrukce mostu je už delší dobu ve špatném stavu.
„Proběhnou statické zkoušky. Tramvajová doprava bude vyloučena, individuální automobilová doprava bude svedena do jednoho jízdního pruhu,“ popsala chystané omezení mluvčí TSK Barbora Lišková.
Už v pondělí večer byla preventivně uzavřena lávka přes Berounku z Černošic do Dolních Černošic, které jsou součástí pražských Lipenců. Dřívější kontrola než bylo v plánu čeká nedalekou lávku přes Berounku v Radotíně. Tamní radnice nechala po povodních v roce 2013 posoudit její stav, na základě výsledků pod ni následující rok nechala umístit dvě ocelové podpěry. Ty mají lávku v případě nouze zachytit a zabránit jejímu zřícení. Novou chce Radotín začít stavět v příštím roce.
Plánovaná oprava lávek pro pěší má začít v nejbližších dnech také na železničním mostě mezi Smíchovem a Výtoní. S kontrolami začne i Praha 6. „Kontrola bude zevrubná, kromě přemostění silnic nebo železnic se dotkne například také vstupních mostků k Poliklinice pod Marjánkou, které jsou ve velmi špatném stavu,“ uvedl mluvčí radnice Ondřej Šrámek.
Kontroly lávek v Nymburku i Kroměříži
Na neštěstí reagovala i další města. Svou pěší lávku přes Labe nechá prověřit například Nymburk, protože má totožnou konstrukci a je od stejného projektanta, jako byla zřícená lávka v Praze. Po schůzce se statikem město rozhodlo, že ji zavírat nebude. Mohlo by se tak ale stát při novoročním ohňostroji, který lidé z lávky tradičně pozorují.
Další lávka tohoto typu se nachází v Kroměříži, v pátek ji čeká geodetické zaměření a příští týden pak mimořádná kontrola. Podle mluvčího kroměřížské radnice Jana Vondráška zajišťují odborníci každoročně běžnou prohlídku lávky.
„V delších intervalech ji stejně jako další mosty ve správě radnice čeká prohlídka hlavní. Lávka jí prošla naposledy v roce 2014, další je plánována na příští rok,“ řekl Vondrášek. V roce 2015 navíc podle něj lávka podstoupila statickou zatěžkávací zkoušku.
Česká televize oslovila kvůli stavu mostů všechny krajské úřady, informace získala od sedmi z nich. V havarijním stavu mají mosty na Vysočině a v Karlovarském kraji, některé už jsou uzavřené. V ostatních krajích jsou mosty v kategoriích od výborného do velmi špatného stavu.