Překážka na cestě do Polska zmizela, po pěti letech skončily opravy silnice v Náchodě

V Náchodě uvedli do provozu opravený silniční průtah městem (zdroj: ČT24)

Kdo projíždí Náchodem, toho již nečeká překážková dráha s objížďkami přes centrum, jak tomu bylo nepřetržitě posledních sedm měsíců a s přestávkami posledních pět let. Skončila rekonstrukce průtahu, který je součástí státní silnice I/33 ve směru Hradec Králové – Polsko. Úleva je to ale jen pro projíždějící řidiče, nikoli pro obyvatele města. Těm budou desetitisíce aut nadále jezdit přímo pod okny.

Rekonstrukce a s ní související částečná uzavírka silnice I/33 trvala letos sedm měsíců. Průjezdná zůstala po většinu doby silnice ve směru od Hradce Králové, zatímco opačný směr byl rozkopaný. Osobní auta objížděla hlavní silnici po vyznačené objížďce centrem, kamiony musely přes Trutnov. Stavbaři postupně opravili úseky v Pražské, Běloveské a Polské ulici.

Podle náchodského starosty Jana Birkeho (ČSSD) působily uzavírky vážné komplikace na jiných místech ve městě, kudy bloudili nejenom řidiči osobních aut, ale i kamionů. „Nebyl týden, aby se něco nestalo,“ podotkl.

Konec po pěti letech

Omezení sice ještě zůstává na výpadovce na Hradec Králové, ale poslední práce se již obejdou bez objížděk. I když neprobíhaly opravy nepřetržitě, komplikovaly dopravu nejenom letos, ale i v předchozích čtyřech letech. 

Podle ředitele krajského závodu Ředitelství silnic a dálnic Marka Novotného spolupracovali silničáři i s mnoha dalšími investory, spolu se silnicí se opravovaly inženýrské sítě či chodníky.

„Nejen pro Náchod, ale i pro celý Královéhradecký kraj a možná dokonce pro celou Českou republiku je to úžasná zpráva. Náchod je součástí tranzitu na Polsko. Je to obrovské dílo, minimálně na padesát let,“ ocenil dokončení prací starosta Birke (ČSSD).

Ředitelství silnic a dálnic za opravu průtahu zaplatilo 290 milionů korun, závěrečná etapa byla nejdražší, vyšla na 170 milionů.

Studio Hradec Králové: Dokončený průtah Náchoda (zdroj: ČT24)

Zatímco pro řidiče, kteří jedou třeba z České Skalice do Klodzka, znamená konec prací na náchodském průtahu výrazné usnadnění situace, pro Náchodské znamená jen dílčí zlepšení. Předseda spolku Obchvat Náchoda Jan Chaloupka sice přiznal, že i oprava silnice situaci trochu zlepší, protože jízda aut po opravené silnici bez výtluků či vyjetých kolejí nebude tak hlučná, ale tisíce aut zůstávají.

Jen kamionů jezdí podle loňského dopravního sčítání městem každý pracovní den asi pět tisíc (celkem pak téměř 20 tisíc vozidel denně), starosta Birke hovoří dokonce o šesti tisících kamionů denně.

Čekání na obchvat bude ještě dlouhé

Město Náchod se již léta marně dovolává obchvatu. Letos v únoru vydal krajský úřad územní rozhodnutí resp. zamítl poslední odvolání proti němu. Ředitelství silnic a dálnic tak může stavbu připravovat.

„Probíhá podrobný geotechnický průzkum, který bude vyhodnocen do března příštího roku,“ uvedl Marek Novotný s tím, že následně by měl začít výkup pozemků. Se zahájením stavby samotné však počítá ŘSD až v roce 2021. Hotový by pak měl obchvat být o tři roky později.

Přitom pouze o dva roky později by podle úvah ministerstva dopravy mohla být hotová dálnice D11 na hranice, která by měla posloužit jako pomyslný „superobchvat“ Náchoda. Současný dopravní nápor zažívá město od doby, kdy byla dálnice D11 protažena k Hradci Králové, takže ze silnice I/33 se stalo její přirozené pokračování směrem do Polska. Výhledově by ale měla do Polska vést i sama D11.

Jan Chaloupka se však obává, že ještě předtím se situace v Náchodě dále zhorší. „Náš předpoklad je, že až se dostane dálnice D11 k Jaroměři, může se stát, že se část dopravy, která vedla na Harrachov, přemístí do Náchoda,“ řekl.