Zařadí vyšší rychlost? Ministr dopravy by chtěl mít D11 na hranicích do roku 2026

Dálnice D11, která se za posledních deset let prodloužila jen o pár kilometrů, bude do roku 2025 nebo 2026 kompletní. I tak nastane období, kdy bude na hranicích končit polská rychlostní silnice a na ni naváže jen málo kapacitní komunikace první třídy, ale nemělo by být dlouhé. Slibuje to memorandum, které podepsal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se svým polským protějškem Andrzejem Adamczykem.

Od roku 2023 by měla na česko-polské hranice přivádět auta ze severu rychlostní silnice S3. Pokud by stavba navazující dálnice D11 dále k Hradci Králové šla nadále takovou rychlostí, jakou se rozrůstala – a stále rozrůstá – D11 mezi Hradcem a Prahou, zůstala by polská dálnice slepá snad i několik desetiletí. Ministerstvo dopravy však ujišťuje, že tomu tak nebude. Na jaře hovořili jeho zástupci o tom, že by dálnice v Česku mohla navazovat již v roce 2024. Nyní zazněl termín jen o málo střízlivější.

„Jde nám o to, abychom (po dokončení S3) neměli veškerou dopravu na silnicích první a druhé třídy. Rovněž chceme co nejdříve dostavět dálnici D11 z Prahy až na hranici,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Konkrétně by měla být česká dálnice na hranicích hotová dva až tři roky po polské rychlostní silnici. Neslíbil to pouze řidičům, ale také svému polskému protějšku Andrzeji Adamczykovi, s nímž se sešel a podepsal společné prohlášení.

Když měl říct konkrétní termín dokončení dálnice D11, poznamenal Dan Ťok, že se takovému prohlášení „trošku vyhýbá“. Dokončení do dvou až tří let po polské rychlostní silnici S3 totiž podmínil tím, že zákonodárci přijmou takové zákony, které výrazně zjednoduší přípravu stavby.

Za 40 let z Prahy do Hradce, za devět let z Hradce do Štětína?

Dálniční spojení, které by po kompletní dostavbě D11 i S3 mělo nabídnout přímou a rychlou cestu z Prahy až do Štětína, bylo ovšem hlavním tématem ministerského jednání. Dálnice D11, která by měla být hotová nejpozději za devět let, ovšem vzniká již od 70. let. První úsek v blízkosti Prahy byl uveden do provozu v roce 1984, o šest let později se jezdilo po dálnici až za Poděbrady.

Pak ale následovala šestnáctiletá odmlka, než se otevřel další úsek k Hradci Králové. Ten zprvu kvůli sporům o pozemky končil provizorním sjezdem u Libišan, později u Praskačky. Až na trvalou dálniční křižovatku u Hradce Králové by měla auta začít jezdit letos v létě, tedy téměř 40 let po zahájení stavby prvního úseku.

Stavba dále za Hradec Králové přitom nebude snadná. Její trasa má vést nejdříve k Jaroměři a potom okolo Dvora Králové nad Labem, Trutnova a Žacléře ke Královci. Povede tedy bezprostředně pod Krkonošemi. Do Národního parku nezasáhne, jeho hranicím se ale přiblíží asi na tři kilometry.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...