Pardubický špunt je venku, skončila rekonstrukce křižovatky u Parama

Komplikovaná a bolestná rekonstrukce křižovatky u Parama v Pardubicích skončila. Průjezd městem by již neměl představovat pomyslný špunt na státní silnici ve směru Hradec Králové – Chrudim. Především však končí stavební práce, které samy o sobě situaci ještě zhoršovaly. Výsledkem je čtyřpruhový průtah západní částí Pardubic, okružní křižovatka u závodiště s bypassy a také upravený sjezd k ní z Pražské ulice.

Rozšířená silnice I/37
Zdroj: ČTK Autor: Josef Vostárek

Trvalo to pět let a stálo to 415 milionů korun bez DPH. Silničáři to nazvali rekonstrukcí křižovatky Pardubice-Trojice, která v minulosti představovala velkou překážku hladkého průjezdu Pardubicemi v severojižním směru. Zatímco nejprve proběhly úpravy nadjezdu a sjezdové rampy na silnici I/37, nyní dokončená druhá etapa se týkala hlavní silnice samotné.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Průjezd přes Pardubice je plynulejší a rychlejší

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy je rekonstrukce silnice I/37 zásadní jak z celorepublikového pohledu, tak z hlediska města jako takového. Silnice I/37 patří k významným komunikacím, které procházejí napříč republikou, začíná v Trutnově a končí ve Velké Bíteši na Žďársku, průjezd Pardubicemi přitom patřil k nejkritičtějším bodům. Pardubičtí pak podle Kroupy získávají „komfortní kapacitní spojení“, které „urychlí mezidopravní vztahy ve městě“.

/*json*/{"map":{"lat":50.03006821431761,"lng":15.750254970550497,"zoom":15,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"path":[{"lat":50.03194215019861,"lng":15.748085975646973},{"lat":50.028303152551125,"lng":15.74965238571167},{"lat":50.027868935555226,"lng":15.749802589416504},{"lat":50.02762770219459,"lng":15.749952793121338},{"lat":50.027482961596654,"lng":15.749877691268921},{"lat":50.02737268275304,"lng":15.749942064285278},{"lat":50.02733132812141,"lng":15.75013518333435},{"lat":50.027379575188185,"lng":15.750317573547363},{"lat":50.0275243160977,"lng":15.75038194656372},{"lat":50.02764837938728,"lng":15.750253200531006},{"lat":50.02765527178286,"lng":15.750060081481934},{"lat":50.02762080979507,"lng":15.749952793121338}],"strokeColor":"#00ff00","strokeOpacity":null,"strokeWeight":"8"}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Veškeré práce probíhaly za provozu, který ovšem ve vytíženém úseku ještě více komplikovaly. Jezdilo se po provizorních komunikacích i přemostění, tvořily se kolony.

Křižovatka před rekonstrukcí
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Vostárek

Kilometrový úsek podél Parama mezi nádražím a křižovatkou U Trojice (známou též jako křižovatka u Parama, popř. u závodiště) se během rekonstrukce zdvojnásobil – vznikl druhý jízdní pás a silnice má nyní čtyři pruhy namísto původních dvou.

Nově končí silnice okružní křižovatkou namísto původní světelné. Kdo ale jede například z Hradce Králové do Chrudimi, projede po spojovací větvi bez zdržení. Bypassy vznikly na křižovatce i mezi ostatními větvemi. Podle Jana Kroupy je rekonstruovaná silnice I/37 připravená až na 60 tisíc aut denně a křižovatka na 37 tisíc aut. „Je to propustnost natolik obrovská, že nebude potřeba dál nic upravovat,“ ujistil.

Není to poslední zásah do silnice I/37, který silničáři v Pardubicích plánují. Podle ředitele ŘSD bude potřeba rekonstruovat mimoúrovňovou křižovatku Palackého. Stavba by měla začít počátkem roku 2019.