Lanová dráha na pražský Petřín v současnosti plní stránky novin i webů a rozhodně to není kvůli pravidelné podzimní revizi. Spíše než šestnáctidenní výluka totiž veřejnost překvapily plány na údajně předražené zavedení bezdrátového připojení k internetu do lanovky. Radnice však argumentuje, že wi-fi nebude sloužit pouze cestujícím, připojení by mělo být k dispozici na celém Petříně.
Jako vzít tatru na hrst písku. Praha čelí kritice kvůli drahé wi-fi na Petříně
Osazení petřínské lanovky bezdrátovým připojením k internetu schválili pražští radní počátkem října. Cena 2,3 milionu, kterou dostane společnost Simac Technik, však je podle expertů velmi vysoká, za přiměřenou by považovali částku desetkrát nižší. „Kdybych to měl přirovnat, dá se říct, že bych chtěl odvézt hromádku písku, která se vejde na kolečko, a objednal si tatru, která uveze dvacet tun,“ charakterizoval zakázku poradce v oblasti telekomunikace Štěpán Beneš.
Server Ihned.cz upozornil, že výběrové řízení na internetové připojení mělo jediného účastníka – vítěznou firmu – a trvalo pouhých deset dní. Nabídnutá cena se pak od předpokládané hodnoty zakázky lišila pouze o 65 tisíc korun.
Primátorka: Wi-fi bude pro celý park
Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) však argumentuje tím, že ve skutečnosti je na Petříně dost práce i pro pomyslnou tatru. „Nejde o to, abychom měli wifinu jenom v lanovce, ale i v okolí. Bude to v celém parku,“ podotkla. To však Štěpán Beneš odmítl. „Zadání pokrývá trasu lanovky, horní a dolní stanici,“ upozornil. Ředitel městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer je však přesvědčen, že „pokryjeme poměrně významnou část – kde se lidé sdružují“.
Ale ani s argumentem o pokrytí parku nenalezne vedení města jednoznačné zastání. Jak upozornil IT specialista Daniel Dočekal, veřejnosti stačí zcela běžné datové připojení mobilních zařízení. „I děti na základní škole jsou vybaveny tímto internetem, takže vytvářet wi-fi v okolí lanovky a v parku je zvláštní nápad,“ míní.
Podle Michala Fišera ale nemá infrastruktura sloužit pouze cestujícím v lanovce. Součástí projektu je vybudování optické infrastruktury, která povede podél trati lanovky. Ta bude mít poměrně vysokou kapacitu, mimo jiné by měla sloužit jako záloha pro dopravní podnik nebo poskytnout rychlejší připojení Štefánikově hvězdárně.
Transakce ještě není definitivní, město s dodavatelem smlouvu zatím nepodepsalo. Operátor ICT počítá s tím, že k samotné instalaci potřebné infrastruktury dojde během revizní výluky lanovky. Probíhají vždy na jaře a na podzim. Ta nynější skončí již 25. října, další příležitost tedy nastane nejspíše v dubnu.
Lanovka s nejdelší tradicí
Lanovka z Újezdu na Petřín je nejdelší pozemní lanovou dráhou v Česku a je zároveň lanovkou s nejdelší tradicí v zemi. Její předchůdkyně se rozjela již v roce 1891. V současné trase jezdí petřínská lanovka od roku 1985, kdy byla obnovena po dvacetileté pauze. V letech 2015 až 2016 prošla trať rozsáhlou rekonstrukcí, při které znovu vzniklo vyvýšené těleso, po kterém vede.
Petřínská lanovka je součástí Pražské integrované dopravy, platí v ní stejné jízdné jako v městské hromadné dopravě. Zejména v letní sezoně se u dolní stanice vytvářejí dlouhé fronty.
Vedle petřínské lanovky jezdí v Praze také sedačková lanová dráha, která spojuje spodní a horní část zoologické zahrady. S délkou 106 metrů a jízdní dobou minuta a půl jde o nejkratší lanovku v Česku. V provozu je již 40 let.
Za lanovku je občas označován také šikmý výtah u hotelu NH na Smíchově z roku 1996. Nejstarší lanovkou v Praze a v českých zemích vůbec však byla již zcela zaniklá pozemní lanová dráha na Letnou. Začala jezdit v roce 1891, jen krátce před petřínskou lanovkou. Zanikla však po první světové válce. Nejprve ji nahradily pohyblivé schody, nakonec ale zanikly i ony. Dnes tak jsou na letenské stráni pouze zarostlé zbytky nejstarší české lanovky.