V Ostravě jezdí trolejbusy už 65 let. Do budoucna se s nimi ale nepočítá

Ostravský dopravní podnik (DPO) letos slaví významný milník - 65 let od zahájení trolejbusové dopravy. Na sobotu připravil Den otevřených dveří ve vozovně trolejbusů, kde zájemci uvidí historická i současná vozidla dopravního podniku, řekl generální ředitel DPO Daniel Morys, který mimo jiné poznamenal, že se éra trolejbusů postupně chýlí ke konci.

Ostrava patří mezi 13 měst v Česku, ve kterých trolejbusy jezdí. DPO má ve svém vozovém parku 67 trolejbusů, což je více než desetina všech jeho vozidel. Trolejbusy jezdí v Ostravě po 14 linkách a ročně najedou zhruba tři miliony kilometrů. Příští rok podnik svůj vozový park rozšíří o deset nových dvanáctimetrových trolejbusů Škoda 26Tr a také dva velkokapacitní trolejbusy Škoda 27Tr, které budou díky bateriím schopny jet i mimo trolejové vedení.

Podle ředitele doprava klasickými trolejbusy pozvolna chýlí ke konci a stovky let jejich fungování se Ostrava pravděpodobně nedočká. Vytlačit je mají ze silnic například vozidla na elektrický pohon.

Budoucnost trolejbusů je asi taková, že je postupně začnou nahrazovat elektrobusy s moderním bateriovým systémem, a podle mého názoru řekněme v horizontu 15 až 20 let tyto moderní technologie vytlačí trolejbusy úplně.
Daniel Morys
generální ředitel DPO

První trolejbusy vyjely na trať v Ostravě 9. května 1952 a jezdily po trase náměstí Republiky - Prokešovo náměstí - Jirská osada - náměstí Republiky. Zanedlouho se trať prodloužila do Hrušova a Michálkovic a v Hrušově byla 31. srpna 1952 otevřena první ostravská vozovna trolejbusů. Právě k tomuto datu odkazují sobotní oslavy, během nichž si lidé budou moci ve vozovně trolejbusů prohlédnout i dílny, nebo se svézt po Ostravě některým z historických vozidel.

S historickými vozidly DPO se mohou lidé setkat několikrát ročně při zvláštních vyhlídkových jízdách, například na romantické jednokolejné trati údolím Porubky či v centru Ostravy. Mezi perly z ostravské trolejbusové dopravy patří například vozidlo Škoda 8 Tr, které se na silnice vydalo na přelomu 50. a 60. let minulého století.

Podnik kráčí s dobou

Za pětašedesát let od zahájení jízd prvních trolejbusů se ostravský dopravní podnik výrazně změnil. DPO například začal díky kamerám více sledovat prostory ve vozidlech MHD, nasadil asistenty přepravy a loni začal přijímat platby kartou. Také postupně instaluje do vybraných vozů SOS tlačítko pro pomoc lidem v nouzi.

Zájem cestujících MHD v Ostravě o uhrazení ceny jízdenky platební kartou neustále roste. Do budoucna chce Dopravní podnik Ostrava zavést i možnost platby několika jízdenek najednou prostřednictvím jedné karty a jedné operace. Za realizátory projektu to řekl Igor Walter.

Systém začal fungovat před rokem. „Ke 30. červnu 2017 jej využilo 1,3 milionu cestujících, kteří pořídili stejný počet jízdenek v hodnotě přesahující 25 milionů korun. Navíc zájem cestujících neustále stoupá. Loni činil denní průměr zakoupených jízdenek 2430, v půlce roku 2017 je to již 4893 jízdenek za den,“ vysvětlil.

Ostravský systém elektronického placení jízdenky pomocí bankovní karty je podle dopravního podniku v Česku první svého druhu. Unikátní je v tom, že funguje bez nutnosti tištěného dokladu, cestující nemusí předem znát tarify či přestupní zóny a systém vždy vypočítá pro něj nejvýhodnější cenu. Ostrava je podle Waltera po Londýně teprve druhým městem Evropy, kde něco podobného funguje. Z Ostravy by se systém měl postupně rozšířit do celého kraje.

Podnik nechal loni terminály instalovat do 613 vozidel. Celkem je terminálů téměř 2200. U každých dveří vozidla je vždy minimálně jeden, u některých i dva. Systém využívá 615 modemů pro komunikaci v mobilních sítích. 

Počet cestujících roste

Dopravnímu podniku Ostrava loni poprvé za posledních deset let vzrostl počet cestujících, za rok jich přepravil více než 88,5 milionu. O rok dříve bylo cestujících zhruba o 300 000 méně, jak informovala mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková. Podle ní návratu cestujících do MHD napomohla například možnost přímé platby jízdného kreditní kartou nebo možnost cestovat zdarma už od 65 let. V minulosti byla tato věková hranice 70 let.

Společnost zaměstnává zhruba 1900 lidí. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardy korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.