Metro na pražské letiště není u ledu. Primátorka o něm znovu přemýšlí

Prodloužení metra na pražské Letiště Václava Havla je opět ve hře. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že požádala dopravní podnik, aby tuto možnost rozpracoval. Dala najevo, že plánová stavba železniční odbočky a modernizace stávající kladenské trati potrvá příliš dlouho.

Vlaky na letiště by podle současných plánů mohly jezdit kolem roku 2023, zprvu ale budou končit na veleslavínském nádraží a ten, kdo bude chtít pokračovat do centra, bude muset několik dalších let přestupovat. Kdyby vznikla na trase metra A u veleslavínského nádraží odbočka, bylo by cestování bez přestupu.

Výhled na vleklou stavbu železniční trati se pražské primátorce nelíbí. „Rychlodráha na letiště není pražskou stavbou a SŽDC ji nepostaví dříve než za deset let. Já chci proto zmapovat i další možnosti, jak centrum s letištěm propojit,“ uvedla.

Že metro na letiště – což byla varianta, kterou kdysi prosazovala hlavně Praha 6 – nepovede, se zdálo zřejmé poté, co městská část nakonec prosadila odklon metra k motolské nemocnici. Ani teď není nic jisté, pokud by se ale metro k letišti stavělo, nemělo by jít o prodloužení trasy ze současné konečné Nemocnic Motol, ale o odbočku z již postavené trasy.

„Zadala jsem DPP, aby tuto možnost prověřil a uvidíme, jak rychle by to bylo realizovatelné, kolik by to stálo a jestli by se taková možnost vůbec finančně i časově vyplatila,“ upřesnila primátorka.

Cesta k trati na letiště právě začíná

Modernizace železniční trati Praha–Kladno, jejíž součástí má být i stavba odbočky k letišti, přitom v těchto dnech začíná. První fází je totiž rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který převzaly stavební firmy v minulém týdnu. V červenci začne dlouhodobá výluka, která se nedotkne pouze vlaků, které míří na Kladno, ale také regionální linky směrem na Kralupy nad Vltavou.

V dalších fázích dojde na modernizaci trati mezi veleslavínským nádražím a Kladnem a na stavbu odbočky na letiště. Pro ni nyní připravuje SŽDC projektovou dokumentaci. Poslední fází bude modernizace úseku Praha-Bubny – Praha-Veleslavín. Praha 6 prosadila zahloubení trati, měl by tedy vzniknout dlouhý tunel pod střešovickým masivem, kterým vlaky překonají úsek od dejvického po veleslavínské nádraží.

Cena za modernizaci trati celého úseku z Masarykova nádraží až do Kladna spolu se stavbou odbočky na letiště by měla dosáhnout 31 miliard korun.