Výslech dvou svědkyň na utajeném místě. U ostravského soudu se zpovídal i lobbista Dědic

2 minuty
Kauza Dědic opět před soudem
Zdroj: ČT24

Díky videokonferenci mohly u ostravského krajského soudu vypovídat dvě svědkyně, které se kvůli bezpečnosti zdržují na neznámém místě. Hana Kačenová i Lenka Oborná totiž pomáhají usvědčit další obviněné z daňového úniku za přibližně 380 milionů korun. Kauza se přímo dotýká také lobbisty Martina Dědice.

Ten měl podle žalobce společně s dalšími sedmi obžalovanými zmanipulovat tří veřejné zakázky Dopravního podniku Ostrava a stejný počet zakázek ostravské městské nemocnice. Lobbista měl za to podle státního zástupce dostat na úplatcích třicet milionů korun.

„Firmu PROPAG-STORM, za kterou stály Lenka Oborná a Hana Kačenová, policie obvinila z toho, že údajně šlo o pračku peněz klientů, mezi které patřil i souzený ostravský lobbista Martin Dědic,“ uvedl redaktor České televize Jiří Loučka.

Dědic však v této kauze mezi obviněné nepatří. „U soudu ale vysvětluje obžalobu, podle které vzal na úplatcích přibližně třicet milionů korun. V Dědicově firmě Business Advisor peníze podle státního zástupce nezůstaly. Příjmy bylo podle něj potřeba zlegalizovat,“ zjistil Jiří Loučka.

Peníze čistila PROPAG-STORM

Právě ostravská firma PROPAG-STORM měla k „vyprání“ financí posloužit. U Kačenové a Oborné si měl Martin Dědic nakoupit předraženou reklamu. Podle obžaloby měla právě této společnosti Dědicova Business Advisor zaplatit za reklamu dohromady přes 47 milionů korun.

Podle Kačenové Dědic s její firmou spolupracoval od roku 2009. Přivedl jej údajně obchodník se sportovní reklamou Vlastislav Přeček, který podle ní celý obchod řídil. Na počátku řetězce byly firmy, které nakoupily reklamní práva na méně zajímavé sportovní zápasy. Dědicovo logo se objevovalo často v souvislosti s házenou. V řetězci pak bylo několik dalších nastrčených firem, které hodnotu reklamy uměle navýšily.

„Cena byla navýšena až desetkrát,“ řekla Kačenová. Podle ní bylo jedno, kolik na jaký sport půjde. „Tam šlo úplně o něco jiného než o sport,“ dodala. V podobném duchu vypovídala i její partnerka Oborná. Ta si vzpomněla, že Dědicovi na žádost Přečka osobně vracely ve dvou částkách téměř 1,5 milionu korun. Další platby se pak podle ní prováděly převodem na účet v zahraničí.

Podle nejnovějšího obvinění policie se 80 % z vložených peněz vracelo klientům včetně Dědice. A to obě dvě potvrdily i u středečního výslechu soudu. Dědic po jeho skončení České televizi řekl, že odmítá, že by se podílel na jakýchkoliv nezákonostech.

Loni byly nejspíše v souvislosti s kauzou Martina Dědice obviněny z krácení daně více než dvě desítky osob. Způsobená škoda má činit 360 milionů korun.

První obvinění přišla předloni

V souvislosti s kauzou Dědic policie už jednou několik lidí za daňové trestné činy obvinila. Bylo to v září 2015. Dva lidé a jedna firma byli obviněni nově, dalším dvěma osobám a jedné firmě státní zástupce stávající obvinění rozšířil. Jednalo se především o reklamní agenturu, její majitele. Podle kriminalistů pomáhali dalším společnostem nezákonně snižovat daňový základ.

Nejvyšší státní zastupitelství ale nakonec tento krok na základě podané stížnosti zrušilo. Státní zástupce tehdy dospěl k závěru, že usnesení o zahájení trestního stíhání je nezákonné a předčasné, současná důkazní situace neumožňuje zahájení trestního stíhání.

V aktuální korupční aféře, kterou soud dlouhodobě řeší, je obžalováno osm lidí a čtyři firmy. Souvisí to s veřejnými zakázkami ostravského dopravního podniku a městské nemocnice. Dědic podle obžaloby zakázky ovlivňoval - s ním spojená společnost zajišťovala firmám vítězství v tendrech a dostávala za to úplatky. Podle policie to firma kryla poradenskou činností.

Dědicovi hrozí až 12 let vězení, ostatním obžalovaným tresty v rozmezí dva roky až osm let. Podle dostupných informací měl Dědic zřejmě úzkou vazbu nejen na ředitele městských společností, ale i na regionální politiky, například bývalého hejtmana Miroslava Nováka (ČSSD).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 41 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 51 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 17 hhodinami
Načítání...