Kvůli hlukovým limitům pojede v Praze méně tramvají, bojí se Dolínek

3 minuty
UDÁLOSTI: Pražský magistrát představil své dopravní investice
Zdroj: ČT24

Nejen novými stavbami, ale také novými hlukovými limity se v příštím roce bude muset zabývat vedení Prahy i městský dopravní podnik. Podle radního pro dopravu Petra Dolínka se letos zpřísnily limity tak, že na některých místech bude nutné tramvajovou dopravu omezit a v noci zcela zrušit, pokud budou limity nadále platit. Radní to řekl, když představoval výhled staveb, které by v budoucnu měly rozšířit pražskou tramvajovou, ale i silniční síť.

Změna vládního nařízení o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku podle náměstka pražské primátorky a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) ohrožuje plány na budoucí stavby tramvajových tratí v Praze, ale především současný provoz. Ten ovlivňuje změna pravidel pro tzv. starou hlukovou zátěž, tedy pro silnice a dráhy zprovozněné před rokem 2001. Platí pro ně sice mírnější limity, ale ty je podle ministerstva zdravotnictví „možné aplikovat (…) pouze dočasně, a to dokud nedojde k navýšení hluku z jejich provozu o více než 2 dB“. Podle ministerstva životního prostředí „v průběhu projednávání novely nevznesli zástupci ministerstva dopravy, krajských úřadů ani příslušných magistrátů (…) žádné námitky“.

Do hlukových limitů se nevejde například rekonstruovaná trať v Bělehradské ulici. Podle technického ředitele dopravního podniku Jana Šurovského by po tramvajové trati v Bělehradské muselo pro splnění přísnějších limitů jezdit v denní době o 55 spojů méně a v noční době (tj. od 22 do 6 hodin) o 18 spojů méně.

obrázek
Zdroj: ČT24

Omezení hrozí také nočním tramvajím. Ty by se nemohly sjíždět na centrálním uzlu v Lazarské. „Je nemyslitelné, že se tam o víkendu sjede každých deset minut devět tramvají,“ podotkl Jan Šurovský. Dodal, že jsou limity nastavené tak, že fakticky upřednostňují silniční dopravu před tramvajovou. Kdyby dopravní podnik nahradil tramvaje v plném rozsahu autobusy, přes všechny zjevné nevýhody by s tím hygienici byli spokojeni.

Petr Dolínek při ohlédnutí za dopravními investicemi v roce 2016 a představení výhledu pro příští roky řekl, že hrozí kvůli novým hlukovým pravidlům úplné zrušení noční tramvajové dopravy v Praze a nahrazení autobusy. „Není datum, že třeba od 1. dubna už tramvaje na nočních linkách neuvidíte, ale rychle se to blíží,“ uvedl.

2017: Tramvaje budou mít výluku v Michli, metro v Jinonicích

Praha se přitom chystá v budoucnu stavět několik nových tramvajových tratí v čele s dráhou na Dědinu, další nové trati mají vést do Libuše nebo Slivence. V příštím roce potom chystá dopravní podnik několik větších oprav. První výluka začne již koncem ledna, bude to další etapa rekonstrukce trati v ulici U Plynárny. „Pak bude probíhat nikoli rekonstrukce, ale výměna panelů v Chodovské ulici, kde po trati ve větší části jezdí i autobus,“ doplnil Jan Šurovský.

Oprava trati U Plynárny a v Nuselské začala letos a zabrala většinu roku. „V součinnosti s kolegy s TSK u mostu přes Botič u zastávek Pod Jezerkou se podařilo zrekonstruovat tramvajové těleso od křižovatky Nuselská – Vladimírova téměř ke Kauflandu na hranici Michle a Vršovic,“ shrnul technický ředitel dopravního podniku. Další velké výluky byly letos ve Vršovické a Sokolovské. Dopravní podnik tak renovoval pět kilometrů tramvajových tratí, což je zhruba třicetina sítě.

V příštím roce by kromě pokračování oprav na trati na Spořilov měly proběhnout opravy tratí v okolí křižovatky Palmovka a také u vozovny Kobylisy. V metru, které letos zažilo několik výluk včetně týdenního přerušení provozu z Pankráce až na Roztyly, budou pokračovat výměny pražců a výhybek. Současně se již 7. ledna déle než na půl roku cestujícím uzavře stanice Jinonice. Ve čtyřech stanicích potom dopravní podnik připravuje vytvoření bezbariérového přístupu.

obrázek
Zdroj: ČT24

Letos šly na dopravu tři miliardy

Celkově letos investovala Praha do dopravní infrastruktury přes tři miliardy korun. Petr Dolínek připomněl například rekonstrukci Korunovační ulice, opravy v Malešické nebo stavbu nové nájezdové rampy na magistrálu (5. května) z Vyskočilovy. Přes 50 milionů šlo i na cyklistické projekty, ať už to byly nové cyklostezky, značení cyklistických tras nebo instalace nových stojanů na kola.

Stovky milionů šly na údržbu. Radní pro dopravu je přesvědčen, že Praha po letech začala snižovat dluh, který vůči své dopravní infrastruktuře má. Podle Petra Dolínka by bylo potřeba do oprav investovat 20 miliard. „Jsou to sice imaginární peníze, ale doběhnou nás. Řidiče aut to dobíhá zničenými tlumiči, proraženými koly a dalšími věcmi. Nemuseli bychom to řešit, kdyby v minulosti v údržbě někdo nezaspal,“ řekl.

Investice klesnou, radu za to kritizuje bývalý primátor

V příštím roce budou v Praze dopravní investice již nižší než letos, měly by se pohybovat kolem dvou miliard korun. Během roku 2017 by měla skončit šestiletá oprava Nuselského mostu, kde je nyní rozkopaný pravý pruh ve směru k dálnici D1. Město počítá také s opravami na nábřeží Kapitána Jaroše, Karlově náměstí, v Patočkově či Vršovické. Cyklisté se dočkají nové cyklostezky z Ruzyně do Hostivic nebo rozšíření trasy z Modřan do Zbraslavi.

Pokles investic v situaci, kdy má město na účtech miliardy, však vyvolal kritiku. Již před Vánoci se proti chování současné rady vymezil bývalý pražský primátor Pavel Bém (ODS). „Zatím to vypadá, že pro tuto koalici je prioritou hledání trafik pro své věrné a na nic dalšího nemají čas,“ uvedl.

Radní ale tvrdí opak. S penězi si vědí rady, jde jen o to mít investice dobře připravené. Posloužit by měly například ke stavbě trasy metra D či nových tramvajových tratí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 21 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 21 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 22 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...