Praha podá žalobu o náhradu škody v kauze Opencard. Rozhodli o tom radní. Podání žaloby by mělo vést ke stíhání politiků, kteří jsou za předraženou kartu zodpovědní. Týkat by se měla mimo jiné i pražského exprimátora Pavla Béma a části rady, jež smlouvy na Opencard schvalovala. Bém v reakci uvedl, že považuje rozhodnutí rady za projev duševního onemocnění a ztráty soudnosti.
Praha žene k soudu Béma a jeho radní. Chce po nich peníze za Opencard
„Nepodání žaloby by byl výsměch občanům hlavního města Prahy, když je zcela zjevné, kdo skutečně stál v pozadí předražené karty Opencard,“ uvedl předseda magistrátního výboru pro legislativu Ondřej Mirovský (SZ/Trojkoalice). Město podle něj podává žalobu i proto, že Opencard byla prezentovaná jako projekt, který měl přinášet zisky: „Opak je pravdou.“
Právě legislativní výbor zhruba před měsícem podání žaloby doporučil. Odvolává se na právní posudky, které měly vystopovat politickou zodpovědnost za Opencard. Dřívější žaloby města o náhradu škody směřovaly jen na úředníky, někteří z nich už byli i odsouzeni. Předkladatelkou návrhu na podání nové žaloby „ve věci náhrady škody za úmyslné jednání související s projektem Opencard“ bude primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
Podle Pirátů bylo nutné podat žalobu do začátku prosince, jinak by kauza byla promlčená. Desetiletá lhůta pro promlčení se podle nich počítá od chvíle, kdy Praha zaplatila firmě Haguess, která projekt tehdy připravovala, první peníze.
Mluvčí magistrátu Vít Hofman to ale popřel: „Dříve avizovaná lhůta neodpovídá závěrům naší právní kanceláře. Škoda vzniká až od momentu prodražení.“ Konkrétní datum, od kdy prodražování začalo, neuvedl. „Nejpozději do konce března bychom měli mít zpracovány podklady, v rámci kterých bychom měli určit výši škody a tím pravděpodobně i termín, od kdy toto předražení započalo,“ dodal.
Piráti už dříve uvedli, že město by vedle Béma mělo škodu vymáhat také po jeho náměstkovi Petru Hulinském (ČSSD), který nyní působí na ministerstvu vnitra. Žaloba by se měla týkat i dalších členů rady a předsedů výborů zastupitelstva. Zastupitel za Piráty Jakub Michálek pak připomněl, že i městský soud, jenž v kauze odsoudil úředníky, se už dříve podivoval nad tím, že nebyli postaveni před soud zástupci politické reprezentace, kteří nesli za vznik Opencard zodpovědnost.
Bém ale svou vinu od počátku popírá. V minulosti několikrát uvedl, že za selhání projektu může vedení Prahy, jež nastoupilo až po něm. „Rozhodnutí rady považuji za symptomatický projev duševního onemocnění, které je charakteristické absolutní ztrátou soudnosti,“ napsal ČTK. Radní podle něj v žádném ohledu nezlepšili život Pražanů, nevytvořili územní plán, nepodařilo se jim stabilizovat dopravní podnik a neodstartovali ani žádný významný investiční projekt.
Opencard měla mít zhruba tři desítky funkcí. Nakonec slouží jen jako tramvajenka, průkazka do knihovny a bylo možné jí zaplatit parkovné. Za kartu Praha podle nynějšího vedení vydala asi 1,7 miliardy korun. Od letošního března ji město postupně nahrazuje novým projektem karty Lítačka.
Bém: Lítačka neumí nic a stojí stejně jako Opencard
Bém za to primátorku zkritizoval. „Zavedla bez jakéhokoliv transparentního výběrového procesu Lítačku, která neumí vůbec nic a stojí stejně jako dříve Opencard. Upřímně, myslím si, že rada dnešním rozhodnutím vstoupila do slepé uličky, kde nakonec chytí sama sebe, protože prostým srovnáním nákladů se nemůže zjistit nic jiného, než jsem právě popsal,“ uvedl.
V kauze Opencard už padlo několik trestů. Naposledy v září byly nepravomocně odsouzeni čtyři bývalí pražští radní včetně exprimátorů Bohuslava Svobody (ODS) a Tomáše Hudečka (dříve TOP 09) kvůli uzavření nevýhodných smluv s firmou Haguess. Soud jim uložil podmínky.
Nejhůř dopadl bývalý ředitel odboru informatiky Ivan Seyček, který dostal 3,5 roku za zvýhodnění firmy Haguess a trest si už odpykává ve vězení. Všichni obvinění vinu odmítají. Hájí se tím, že projekt byl dlouhodobým problémem z Bémovy éry, jejž se snažili vyřešit a udělali to nejlépe, jak mohli.