Lidé ze Zdib se vzbouřili proti stavbě obřích skladů

Události v regionech: Severně od Prahy by mohl vyrůst další logistický areál (zdroj: ČT24)

Obyvatelé středočeských Zdib chtějí zabránit vzniku logistického areálu se dvěma obřími sklady a parkovištěm, který má u obce vzniknout. Výhrady mají i obyvatelé dalších obcí v okolí. Obávají se především dalšího zesílení již tak intenzivního provozu na silnicích.

Stovky lidí podepsaly petici proti stavbě nových skladů u Zdib. Jednak se jim nelíbí, že zhyzdí panorama obce s kostelem, především se však obávají dopravních komplikací. „Vadí mi zvýšená doprava. Už dnes je naprosto nemožné v ranních hodinách vyjet ze Zdib,“ poukázal jeden z obyvatel třítisícové obce, která bezprostředně sousedí s Prahou.

Regionální ředitel společnosti Goodman, která chce ve Zdibech stavět, však tvrdí, že přítomnost skladů místní takřka nepoznají. „Jedná se o jednopodlažní objekty, které jsou určené pro skladovací činnost, případně nerušící výrobu,“ sdělil ředitel Goodmanu Jan Palek.

Občané vyčítají současný vývoj radnici, která o záměru postavit sklady věděla, ale neinformovala je. „Dozvěděli jsme se to zcela náhodně. Na úřední desce obecního úřadu nebylo nic takového vyvěšeno,“ uvedla autorka petice proti skladům Eva Slavíková.

Kritičtí jsou také starostové dalších měst a vesnic v okolí, například v Líbeznicích se o plánovaných skladech dozvěděli až před týdnem. Starosta Martin Kupka (ODS) přitom požaduje, aby se investor zabýval dopravní situací. Obec sužují zácpy, denně jí projede 15 tisíc aut. Podle Jana Palka se ale vozidla přijíždějící do skladů veškeré zástavbě vyhnou.

Zdibská radnice odmítá, že by chtěla připravovanou stavbu zatajit. Starosta podotkl, že záměr lidem představí příští týden. O schválení stavby navíc ještě vedení obce nerozhodlo, zastupitelé budou hlasovat v polovině měsíce. „Aktuálně sbíráme podněty v rámci zjišťovacího řízení,“ poznamenal starosta Jan Tvrdý (ČSSD). 

Územní plán Zdib se stavbou logistického parku počítá od roku 2006. Na místě mělo původně vzniknout překladiště aut. Že na 18 hektarech nakonec vzniknou sklady, není nic výjimečného. Česko je jimi takřka „poďobáno“. „Pro firmy je výhodné otevírat skladovací prostory tady. Skladníkovi v České republice zaplatí mnohem méně než skladníkovi v Německu,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda ze společnosti Roklen Fin. 

Pokud se investor domluví s místními, chce začít stavět skladový areál již před koncem roku. Naplno by měl začít fungovat za dva roky, práci v něm najde 800 lidí.