Kontroloři se zaměřují především na technické zázemí autobusů. Vedle odbavovacího systému je zajímá například to, zda svítí venkovní tabule se jménem města, kam linka míří, nebo zda funguje informační panel uvnitř autobusu.
Měří se také teplota ve voze. Nesmí být nižší než 18 stupňů a vyšší než 26 stupňů Celsia. Pozornosti neujde ani řidič, který má povinnost nosit kravatu. Autobus hlídají kontroloři i na počítači. Pomocí speciálního softwaru ověřují, jestli jezdí načas.
Celkem prověřují patnáct položek a provedou 400 kontrol měsíčně. Nedostatky odhalí v necelé desetině případů. Řeší rovněž stížnosti cestujících. Většina je ale podle kontrolorů neoprávněná.

Autobusoví dopravci v Ústeckém kraji čelí kontrolám krajského úřadu
V Ústeckém kraji platí od minulého roku nový tarifní systém v regionální dopravě a spolu s ním i přísnější pravidla pro dopravce. Start nového systému zpočátku přinesl dopravcům problémy, nyní ale kontroly vítají, jsou podle nich motivací pro zlepšení služeb.
Středočeský kraj pokuty nedává
Autobusové dopravce kontrolují i jiné kraje. Během loňského roku vybral na pokutách nejvíc Liberecký kraj – celkem přes 700 tisíc korun. Kontroloři zde podniknou každý měsíc asi deset inspekčních cest, hodnotí vybavenost autobusů i chování řidičů k cestujícím.
Některé kraje ale dopravcům sankce nerozdávají vůbec. Středočeský kraj například nedostatky řeší jen domluvou.