Praha dostane jednotné lavičky, váhá, zda je spravovat svépomocí

Pražský mobiliář by měl získat jednotnou podobu. Městská rada schválila vypsání designové soutěže, která určí, jak mají vypadat lavičky, reklamní plochy či zastávky. Kdo bude mobiliář spravovat, město teprve rozhodne. V úvahu připadá buď další spolupráce s externí firmou, ale i možnost, že bude Praha mobiliář spravovat sama.

Podle dokumentu, který schválili pražští radní, by měly z designové soutěže vzejít jedna nebo dvě sady mobiliáře. „Navržené prvky by měly vyhovovat typu a charakteru veřejných prostranství historického jádra města,“ uvádí dokument. Cílem je sjednocení vzhledu mobiliáře.

Institut plánování a rozvoje, který má soutěž zorganizovat, musí v nejbližších měsících připravit analýzu současného stavu. Město také nechá vytvořit katalog vybavení veřejných prostranství, který mimo jiné stanoví, co a kde má v ulicích být a je pro město výhodné a přijatelné.

Otázka je, kdo bude nový mobiliář spravovat. V současnosti má údržbu zastávek MHD či reklamních ploch na starosti společnost JCDecaux. Provozuje 600 zastávek s reklamou a dalších 300 bez reklamy, 1500 metrů reklamního zábradlí a také 20 veřejných toalet. Ročně platí městu deset milionů korun.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ale naznačila, že by francouzská firma mohla o smlouvu přijít. Město by potom mohlo mobiliář spravovat samo nebo ji zadat jiné společnosti. Která cesta je vhodná, má ukázat analýza Institutu plánování a rozvoje.