Silnice I/38 navazuje na první část obchvatu Jihlavy mezi Jiráskovou ulicí a silnicí II/602 směrem na Pelhřimov. Tato část byla otevřena v červenci 2004. V původním projektu se počítalo s výstavbou kompletní čtyřpruhové směrově rozdělené komunikace. Nakonec vznikla pouze pravá polovina komunikace, stejně jako v první části obchvatu.
Stavba obchvatu byla prioritním zájmem města Jihlavy. V plné výši ji financuje Státní fond dopravní infrastruktury. Při současné i výhledové intenzitě dopravy by jižní část obchvatu měla vystačit na minimálně 20 let.
Silnice I/38 je zařazena do evropského systému dálkových silnic směru sever - jih pod číslem E59 jako významný mezinárodní tah tvořící teoreticky nejkratší spojnici Prahy a Vídně.
Mnoho měst na obchvat teprve čeká
Jihlavský obchvat ale nebude letos poslední. „Do konce roku bychom rádi ještě otevřeli obchvat Jablunkova, který odlehčí tranzitu směrem na Slovensko a dále obchvat Holic v Pardubickém kraji,“ slibuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jitka Vápeníková.
Například lidé z Náchoda ale takové štěstí nemají - dlouhé kolony je trápí každý den. Fronty se tvoří už dva kilometry před městem - ujet je trvá i půl hodiny. Obchvatu by se město mělo dočkat v roce 2014. Náklady se odhadují na miliardu a 600 milionů korun. Podobných míst je ale v republice celá řada. Kromě Náchoda je nejkritičtější situace například v Kolíně, České Skalici nebo Jablunkově. Podle Vápeníkové má ŘSD v plánu do roku 2010 zprovoznit dalších 20 obchvatů měst a obcí a stavbu dalších dvaceti by chtělo zahájit.
Kolik to bude stát ale není jasné. „Letos investuje kompletně do silnic, do oprav a výstavby asi 55 a půl miliardy korun,“ vyčíslil letošní náklady mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Na schůj obchvat čeká stále i Praha. Městský okruh by měl být kompletně hotov kolem roku 2016, vnější, který spojí i jednotlové dálnice, pak zřejmě o 2 roky dřív.
Výraznějšímu odlehčení by se českým městům mohlo dostat v roce 2015, kdy má být síť dálnic hotová. Zbydou ale další, která leží na silnicích nižších tříd.