Žádosti o dotace leží na krajském úřadě už téměř půl roku, shodují se dopravci. Ti od ledna jen odhadují, jakou částkou jim letos kraj na veřejnou dopravu přispěje. „My nejsme v současné době schopni plnohodnotně naplánovat obnovu vozového parku, ke které nás kraj vyzývá a vyplývá to ze smluvního vztahu s Karlovarským krajem,“ uvedl ředitel dopravní firmy Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan. Ředitel společnosti Ligneta autobusy Petr Schmidt dodal: „Pro nás to do budoucna znamená samozřejmě obrovskou nejistotu. Nemůžeme žádat o dotace a garantovat, že máme zajištěné prostředky.“
Udržovat v provozu i více než 16 let staré autobusy je podle dopravců příliš drahé, ministerstvo by na nákup nového autobusu přispělo částkou až 1 milion a 200 tisíc korun. Žádosti jsou ale uzavřené, kraj se brání, že dopravci mohli o dotace na nové autobusy žádat. „Krajský úřad by mohl dopravcům, kteří o to požádají, vydat potvrzení o tom, že s námi mají uzavřenou smlouvu o základní dopravní obslužnosti,“ prohlásila mluvčí Krajského úřadu Karlovy Vary Jana Pavlíková.
Dopravci ale tvrdí, že bez jasného finančního plánu nemohou žádosti o dotace vypracovat. Mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský vysvětluje, že v takovém případě mohli dopravci odhadnout svojí finanční situaci podle předběžných jednání s krajem: „Na základě toho se dá žádat s určitým předstihem. Nicméně chápu dopravce, že to pro ně může být problém.“ Zástupci kraje vysvětlují, že stále čekají na to, kolik ještě peněz na dopravu od státu dostanou. Peníze na veřejnou dopravu pro letošní rok proto zastupitelé schválili teprve 16. dubna a jen do poloviny roku.
Úředníci kraje předpokládají, že dodatky smluv začnou s dopravci podepisovat během příštího týdne.