Meziměstí a Otovice limitují dopravce

Meziměstí - Podnikatelé na česko-polském pohraničí řeší problém. Říkají, že vstupem Česka do Evropské unie a později i do schengenského prostoru se sice otevřely hranice pro cestování, ale pro podnikání to prý úplně neplatí. Jejich aktivitám údajně brání obecní úřady, které omezují průjezdnost hranic. Obce zdejšího regionu Meziměstí a Otovice trvají na tom, že auta těžší než šest tun přes hranici nepustí. O to, aby alespoň přes Meziměstí mohla jezdit i nákladní auta do dvanácti tun, usiluje Hospodářská komora ČR. Podle ní by se nejednalo o tranzitní dopravu ale pouze o zásobování.

Pro nás hranice zůstaly hranicemi, stěžují si podnikatelé a jako příklad uvádějí česko-polské přechody na Broumovsku v Meziměstí a Otovicích, kterými mohou projet pouze auta s váhou do šesti tun. „Nelze mluvit o česko-polské spolupráci a otevřené hranici, když ta hranice otevřená není,“ uvedl František Molík z Hospodářské komory ČR.

Hospodářská komora usiluje o to, aby alespoň přes Meziměstí mohla jezdit i nákladní auta do dvanácti tun. „Nebyla by to žádná tranzitní doprava, jednalo by se čistě o zásobování firem z okolí,“ dodal František Molík. Podnikatelka z Náchodska Lenka Říhová doplnila: „Lidi by se daleko víc setkávali a možná by o sobě daleko víc věděli.“

Řidiči, kteří mají nákladní auta těžší než 6 tun, musejí jezdit přes Náchod. Stěžují si, že tak zbytečně ujedou desítky kilometrů navíc. „Z Broumova do Valbřichu je to nějakých 30 kilometrů, ale přes Náchod jich najedeme 150,“ potvrdil Krzysztof Fila z Městského úřadu Valbřich.

Jenže Meziměstí i Otovice trvají na tom, že auta těžší než 6 tun přes hranici nepustí, mají pro to stejné vysvětlení. „Ta cesta je v dezolátním stavu a Správa a údržba silnic se neustále vymlouvá, že nemá na nic peníze,“ prohlásil starosta Otovic Petr Novák (nestr.). Eva Mücková, starostka Meziměstí (nestr.), dodala: „Silnice a mostky, které tady máme, nevyhovují vyšší tonáži. Proto jsme zůstali u těch šesti tun.“

Hospodářská komora se však nevzdává a do problému chce zapojit i Královéhradecký kraj, který silnice vedoucí k hranici vlastní.