Známky pro R6 nejsou, řidiči musí na „okresky“

Karlovy Vary – Nejhorší obavy západočeských řidičů se naplnily. Řada z nich nemůže vjet na čerstvě otevřenou a nově zpoplatněnou rychlostní silnici R6. Dálniční známky totiž v oblasti nejsou k dostání. Ministerstvo dopravy přitom trvá na poplatcích za využívání rychlostní silnice, která spojuje Karlovy Vary a Cheb, nemá však napojení na další dálniční komunikace v Česku ani Německu.

Otevření poslední části rychlostní silnice R6 mezi Karlovými Vary a Chebem mnoha řidičům paradoxně znepříjemnilo a prodloužilo cestování. Na rychlostní silnici, která byla dosud zadarmo, protože některé úseky byly otevřeny pouze v polovičním profilu, nelze vjet bez dálniční známky, které však prodejci v regionu rychle vyprodali.

Cesta po dokončené rychlostní silnici z krajského města do Chebu trvá zhruba dvacet minut, řidiči si mohou užívat klidné jízdy po bezpečné čtyřpruhové komunikaci s povolenou rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. Jízda po nezpoplatněných silnicích je podstatně nebezpečnější a náročnější. Cesta po komunikacích druhé a třetí třídy trvá dvojnásobnou dobu a je o čtyři kilometry delší.

Stát však neumožní řidičům, kteří nesehnali dálniční známky, bezpečnější trasu využít. Výjimku ze zpoplatnění izolované R6 neudělí. „Ministerstvo dopravy jde spíše cestou odstraňování výjimek než cestou jejich zavádění. Nechceme diskriminovat ostatní v republice,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Novák. Podobný názor mají i někteří krajští zastupitelé. „Pakliže se někdo pohybuje pouze mezi Chebem a Karlovými Vary, může využívat okresní silnice,“ odkázal zastupitel a bývalý hejtman Josef Pavel (ODS) řidiče na méně bezpečnou a pomalou trasu.

Většina zastupitelů, stejně jako starostové obcí u nové rychlostní komunikace, si však výjimku ze zpoplatnění pro R6 přeje. Poukazují na její izolovanost, mezi Karlovými Vary a prozatímním koncem další dokončené části R6 v Novém Strašecí je osmdesátikilometrová díra. Chebský konec je potom vzdálen přes dvacet kilometrů od křižovatky s nejbližší německou dálnicí, k české D5 je to potom od Chebu přes 50 kilometrů.

Krajskou výzvu ministerstvo přesto zřejmě oslyší. Vyhláškou, která určuje placené úseky silnic a dálnic, se bude zabývat až na podzim. I kdyby nakonec zastupitelům vyhovělo, budou muset západočeští řidiči za „svou“ rychlostní silnici platit nejméně půl roku.

Reportáž Marka Štětiny (zdroj: ČT24)