Proč většině médií velí muži? Ženy kladou větší důraz na rodinu, myslí si novinářka Klímová

Ženy jako šéfredaktorky významných médií? V Česku dohromady čtyři. Novinářky totiž mnohem častěji než jako vedoucí pracují „jen“ na pozici řadových redaktorek. Proč tomu tak je? Jsou ženy žurnalistky v tomto ohledu opomíjené nebo o vysoké funkce prostě nestojí? Téma pro nedělní Newsroom ČT24.

„Ženy ve vedoucích pozicích v médiích jsou spíš výjimky,“ komentuje téma šéfka domácího zpravodajství Hospodářských novin Jana Klímová. Podle ní je to dáno obecnou situací, kdy ve vedoucích funkcích převažují muži. „Měla jsem obrovské štěstí, “ dodává.

Většina oslovených novinářek se shoduje – ženy to mají v médiích z hlediska profesního růstu těžší. „Vždycky říkám, že práce ženy speciálně ve zpravodajství je náročná, zvlášť máte-li nějaké závazky, rodinu,“ podotýká šéfredaktorka zpravodajství Českého rozhlasu Julie Stejskalová, která ale zároveň říká, že diskriminaci kvůli pohlaví nikdy nepocítila.

„Nemám žádnou zkušenost s tím, že bych byla nějak opomíjená proto, že jsem žena, nebo že by tím byl ovlivněn můj kariérní postup,“ uvedla Stejskalová. 

Podobně se vyjadřuje také Libuše Šmuclerová, která je generální ředitelkou firmy Czech News Center – vydavatelství deníku Blesk, Sport nebo ekonomického listu E15. „Ženy by měly mít stejné příležitosti jako muži, měly by mít stejné platy jako muži, ale já jsem se nikdy za svou kariéru nesetkala s tím, že by to tak nebylo,“ podotýká.

Rodina jako priorita

O tom, že je za nízkým počtem žen ve vedení médií spíš časová náročnost a tendence žen věnovat se rodině, je přesvědčena bývalá válečná a zahraniční zpravodajka Petra Procházková z Deníku N. „Novinařina – nebo některé její segmenty – je časově strašně náročná věc a myslím, že řada žen do té funkce ani jít nechce,“ říká.

S tím souhlasí i Jana Klímová: „Spousta ambiciózních novinářek odpadne proto, že dá větší důraz na rodinu a najde si práci, kde se lépe plánuje čas a ani nedojdou do toho věku, kdy by mohli získat vedoucí pozici.“

Důvody, proč ženy v médiích málo velí, se v nejnovějším článku zabývala i novinářka Saša Uhlová. Podle redaktorky serveru Alarm za tím kromě jiného stojí také jejich nízké sebevědomí.

„Ten problém je těžko uchopitelný. Sebevědomí může být snižované třeba atmosférou v redakci. Je hrozně těžké říct ,já si myslím, že mě podceňujete‘ – to je něco, co nikdo neudělá. Ani já bych to neudělala,“ uzavírá Uhlová.