Struny podzimu rozehraje nejmladší držitelka „Pulitzera“ za hudbu, vrací se Porter či Suchý

V Praze začínají jubilejní Struny podzimu. Mezinárodní hudební festival v programu opět kombinuje klasickou i soudobou hudbu s jazzem, hip hopem a elektronikou. V pětadvacátém ročníku se mimo jiné vrací k úplným začátkům. Přivítá ale také poprvé třeba nejmladší držitelku Pulitzerovy ceny za hudbu.

Gregory Porter v roce 2013 na Strunách podzimu

Zdroj: ČTK Autor: Stanislav Zbyněk

Aktuální ročník už v polovině října předznamenal večer navazující na průkopníka mikrointervalové hudby Aloise Háby. Zahajovací koncert ale 19. října obstará Caroline Shawová. Americká skladatelka, zpěvačka a houslistka je nejmladší držitelkou Pulitzerovy ceny za hudbu, představí se s Attacca Quartetem.

„Dělá klasiku cool,“ říká ředitel Strun podzimu Marek Vrabec o umělkyni, která při spolupráci s Kanye Westem nebo Richardem Parrym zavítala i do světa popu a hip hopu. „Uslyšíme průřez její tvorbou. Navazuje na systematické představování západní generace postmoderní hudby, ať už to byl Steve Reich, Julia Wolfe nebo Michael Gordon,“ dodává.

Opět na Strunách podzimu

Závěr festivalu bude patřit opětovnému setkání Gregoryho Portera, amerického zpěváka vycházejícího z jazzu, s českým hráčem na Hammondovy varhany. Jejich spolupráci odstartovaly před lety právě Struny podzimu.

„Pojal jsem nápad dát dohromady tyto dva úžasné muzikanty a nezůstalo jen u jednoho vystoupení. Pár měsíců nato zavolal Ondřeji Pivcovi Don Was, šéf vydavatelství Blue Note Records, natočili s Gregorym Porterem desku, dostali Grammy a dneska má Ondřej Pivec pevné místo v Gregoryho kapele,“ připomněl Vrabec. Na aktuálním ročníku předstoupí před publikum s novým, komorním projektem, v němž si vystačí pouze Porter, Pivec a klavírista Chip Crawford.

Video Studio 6
video

Rozhovor s ředitelem Strun podzimu Markem Vrabcem

Návratem je také vystoupení lotyšského houslisty Gidona Kremera. Před pětadvaceti lety byl prvním zahraničním umělcem, jehož se tehdy teprve budoucímu týmu Strun podzimu podařilo do Prahy pozvat.

„Na poslední chvíli změnil program na nám tehdy neznámého Ástora Piazzollu. Byli jsme z toho otrávení, ale nakonec byl ten koncert naprostý objev a vlastně nám ukázal, jaké koncerty budeme chtít už vždycky na festivalu pořádat. Špičkovou interpretaci, ale hudbu, která třeba není primárně známá,“ říká Vrabec. Kremer, doprovázený uskupením Kremerata Baltica, si program k poctě Piazzoly připravili i letos. Argentinský komponista by na jaře oslavil sté narozeniny.

Stále nové příměsi

Na Strunách podzimu vystoupí také v české premiéře americká zpěvačka Madeleine Peyrouxová, jejíž přednes je přirovnáván k Billie Holidayové, sardinští polyfonní zpěváci Tenores di Orosei či ikona bossa novy Vinicius Cantuaria. Kombinace rapu a performativní poezie slibuje přesatlantická spolupráce, za níž stojí Saul Williams a Kae Tempest. „Je to opravdu něco, čím dokumentujeme, že Struny podzimu přidávají stále do programové směsi nové příměsi,“ dodává Vrabec.

Derniéru si na pětadvacátém ročníku odbude Jiří Suchý. V repríze se vrátí se scénickým recitálem inspirovaným semaforským recitálem z roku 1964. Naopak z avizovaného programu vypadl jazzový bubeník Makaya McCraven. Evropské turné, do něhož Struny podzimu zapadaly, se rozhodl přesunout na příští rok.