Krištof Kintera: Umění má být i drzé a ošklivé. Hlavně ať se něco děje

29 minut
Krištof Kintera v Interview ČT24: Umění má být i drzé
Zdroj: ČT24

„Možná si někdo myslí, že jsem šikovný, ale jsem jenom umanutý. Když něco chci udělat, tak to prostě udělám,“ říká o sobě Krištof Kintera. Ač to nerad slyší, patří k nejúspěšnějším výtvarným umělcům v současném Česku. Jeho jméno figuruje v žebříčku nejprodávanějších autorů a jeho poslední výstava v pražské galerii Rudolfinum lámala rekordy v návštěvnosti za posledních několik let. I o měření úspěchu v umění hovořil jako host Interview ČT24.

Krištof Kintera, zástupce umělecké střední generace, si zakládá na tom, že díla, která nesou jeho podpis, také projdou jeho rukama. Tvůrčí proces a jeho výsledek byly ostatně tím, co ho k výtvarnému umění v podstatě přivedlo. „Přišlo mi strašně zajímavé, že jsem to já, kdo to vyrobí, kdo projde celým příběhem vzniku té věci, a to je obrovské dobrodružství a spousta nezdarů k tomu patří,“ nepochybuje.

Kintera: Umění je nezměřitelné

Jeho pozice na současné tuzemské umělecké scéně se ale za neúspěch rozhodně označit nedá. Podle databáze Art+ je nejprodávanějším současným českým umělcem na českých aukcích za poslední dekádu. Sběratelé v letech 2011 a 2020 koupili sto padesát jeho děl za více než 12,5 milionu korun.

„Umění je nezměřitelné,“ komentuje tento úspěch Kintera. „Není to sport, není to ekonomická záležitost. Rozhodně se nedá měřit čísly prodejů. To zaprvé. Zadruhé nerad vidím ekvivalent hodnoty v penězích. A já o tom vlastně ani nevím, ty peníze se ke mně ani nedostávají,“ dodává.

Naopak ho prý potěšil návštěvnický zájem o výstavu Nervous Trees, kterou v Rudolfinu vidělo na 162 tisíc lidí. „Je opravdu příjemné vidět, že lidi různého věku jsou schopni jazyk, s kterým přicházím, číst. To je pro mě právě důležitá komodita měření, jestli je umění dobré, nebo ne. Ne peníze, ale sémiotická hodnota toho, že člověk dílo po svém přečte,“ vysvětluje.

„Svět výtvarného umění je insiderská bublina, ale určitě se někdo více a někdo méně snaží lidem přiblížit. A jde o to, udělat to chytře, protože kdyby umění bylo a priori populistické a přitažlivé pro všechny, tak by to bylo taky špatně,“ upozorňuje zároveň.

Pračky do skladu, jukebox na louku

Vytváří především kinetické sochy. Instalace, v nichž využívá různé mechanismy, strojky a rozmanitost nalezeného materiálu. Například vrcholem zmíněné výstavy Nervous Trees byla pyramida z osmdesáti praček, většina z nich navíc fungovala.

S koncem výstavy musí umělec řešit u rozměrných děl otázku „kam s ním?“. „Velké instalace většinou sklízejí úspěch i díky své ujeté monumentalitě, ale když výstava skončí, musím s nimi nějak zacházet. Naštěstí se mi podařilo sehnat umění milovné jedince, kteří jsou schopni to skladovat. Jsou s tím starosti,“ připouští.

Kinterovy rozměrné objekty jsou k nalezení i ve veřejném prostoru. Momentálně například připravuje sedmimetrovou klečící figuru pro Smetanovu výtvarnou Litomyšl. Na louce u obce Hrachov na Sedlčansku zase zakotvil šestimetrový Public Jukebox, pustit si v něm lze na sto skladeb, písní i mluveného slova.

obrázek
Zdroj: ČT24

Zvuk je důležitou součástí Kinterovy tvorby. V ateliéru prý hudbu poslouchá „na plný kule“. „Je to prostě generátor emocí a nálad. Hudba dokonce daleko víc než výtvarné umění vytváří určitou atmosféru. Já se v ní dobíjím,“ prozradil.

Veřejný prostor je kolbiště

Umění Kintera chápe jako reflexi světa. „Odrazová plocha jednotlivce i společnosti,“ upřesňuje. „A umění má být drzé a má být ošklivé a má stimulovat k reakcím a myšlení. Tenhle úhel pohledu je třeba v nás neustále vybrušovat a uvědomit si, že je to individuální: něco se někomu líbí, někomu to přijde zbytečně otravný. Takhle to vždycky bylo a je důležité, aby to tady bylo dál,“ domnívá se.

A platí to podle něho i při diskusi o umění ve veřejném prostoru. „To je kolbiště, ring, ať tam dáte cokoliv, budou naštvaní lidi i lidi, kteří budou mít radost. Hlavně, proboha, ať se něco děje. Ať je daleko víc odvahy. Ať se politici a komunální úředníci nebojí jít do radikálních věcí,“ přeje si.

Je přesvědčen, že větší odvaze napomůže, když se díla nebudou do veřejného prostoru umisťovat s vědomím, že budou na jednom místě stát navždy. „To je padesát let starý úhel pohledu,“ odmítá. „To je pak trauma, ale když tam sochu dáme na rok nebo půl roku, může být radikálnější, protože víme, že i když mě to nebaví, tak to chvilku vydržím,“ předpokládá.

Botanická zahrada veřejného osvětlení

Jeden velký zásah do městského prostoru sám připravuje. Pod Dvoreckým mostem, který spojí zlíchovské a podolské nábřeží Vltavy, by měl vytvořit multifunkční kubistickou krajinu pro pořádání kulturních akcí i volnočasové aktivity. Součástí má být i botanická zahrada veřejného osvětlení.

„Seženeme světla z celého světa, z Ulánbátaru, z Chile, z Havany, z Madridu, z Moskvy, ze Sydney a přivezeme do Prahy. Je to vlastně sbírka světel veřejného osvětlení z celého světa, což bude velmi unikátní a jako zajímavá instalace,“ popisuje. „Jsem veřejnými světy posedlý,“ přiznává. K jeho nejznámějším dílům koneckonců patří jeho moment pro sebevrahy – lampa veřejného osvětlení namířená svítilnou vzhůru na Nuselský most.

Vizualizace Botanické zahrady veřejného osvětlení
Zdroj: CAMP/Krištof Kintera

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Komiksová výstava Lidé ve válce ukazuje překvapivé a neznámé osudy

Komiksová výstava Lidé ve válce v Liberci představuje návštěvníkům často překvapivé a neznámé osudy na velkoformátových kartách dotvořených kresbami výtvarnice Toybox. „Ona dokáže do obrazů dávat neuvěřitelnou emoci. Když ty postavy najednou mají obličej, příběh je reálný, není jenom číslo, ale stane se člověkem,“ popisuje kresby umělkyně scénograf výstavy Ricardo Hoineff. Výstava se mimo jiné soustřeďuje na život poznamenaný druhou světovou válkou. „Liberec byl hlavním městem říšské župy Sudety, takže to bylo centrum nacismu,“ doplňuje expozice výstavy historik a kurátor Ivan Rous.
před 14 hhodinami

StarDance se letos představí v halách šesti měst

Stardance je zpět, ale jinak, než ji diváci dosud znali. Z taneční soutěže ČT se po třinácti ročnících stává halové turné. Hvězdy parketu projedou šest měst.
včera v 07:59

Před 35 lety vystoupili Rolling Stones na Strahově

Životní zážitek, ale i definitivní důkaz svobody. Před 35 lety na pražském Strahově vystoupila kapela Rolling Stones, 18. srpna 1990 si je přišlo poslechnout sto tisíc lidí. Šlo o největší koncert, jaký kdy Československo zažilo, na největším stadionu na světě. Nabídku, že Rolling Stones zahrají v Praze, dostal přímo Václav Havel. Rolling Stones pak do Česka přijeli ještě pětkrát.
16. 8. 2025

Brutal Assault nalákal na Gojiru nebo Fear Factory

V josefovské pevnosti proběhl svátek všech metalových nadšenců – festival Brutal Assault. Letošní ročník byl už osmadvacátý a ujít si ho nenechalo více než dvacet tisíc hudebních fanoušků z celého světa. Mezi největší lákadla patřili například francouzské hvězdy Gojira, průkopníci industrialu Ministry a Fear Factory, progresivci Mastodon, blackmetalisté Dimmu Borgir nebo třeba kultovní Mayhem.
13. 8. 2025

„Prodělala jsem pozitivní šok,“ říká Jarcovjáková o oscarové nominaci

Česko posílá do utkání o Oscara snímek Ještě nejsem, kým chci být. O nominaci rozhodla Česká filmová a televizní akademie (ČFTA). Producent filmu Lukáš Kokeš cítí po výběru obrovskou satisfakci za odvedenou práci, už samotná účast mezi třemi favority je dle něj „ohromná sranda“. Dokument o životě, díle i nárůstu popularity fotografky Libuše Jarcovjákové si protagonistka prý užívá, i když přiznává, že jsou pro ní současné mediální povinnosti náročné. Výběru se věnovala 90' ČT24 moderovaná Nikolou Reindlovou.
13. 8. 2025

Trump vytáhl proti muzeu. Chce, aby dodržovalo jeho kulturní politiku

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa vyzvala síť muzeí, aby okamžitě zahájila kompletní přezkum všeho, co by mohlo narušovat politiku americké výjimečnosti a rozdělovat americkou společnost.
13. 8. 2025

Ye místo Slovenska vystoupí v Praze, píší Aktuality.sk

Americký rapper Kanye West alias Ye místo zrušeného slovenského festivalu Rubicon vystoupí v Praze. Organizátor Rubiconu to napsal v e-mailu těm, kteří si koupili vstupenky na původně ohlášený festival na Slovensku, uvedl web Aktuality.sk. Jeden ze slovenských úřadů už v červenci oznámil, že podle informací od jednoho z organizátorů se zrušený koncert kontroverzního hudebníka přesouvá na září do Prahy, kde prý bude příští rok i samotný festival.
12. 8. 2025

OSA obcím skokově zvýšila poplatky, ty zvažují omezení slavností

Radnice řeší vyšší náklady na autorské poplatky. Ochranný svaz autorský (OSA) letos upravil pravidla pro akce financované z veřejných peněz. Reaguje tak na výhrady komerčních pořadatelů, že dotované události mají konkurenční výhodu. Obce už začaly dostávat vyúčtování za městské slavnosti a letní festivaly, proti loňsku jsou vyšší o desítky tisíc korun.
12. 8. 2025
Načítání...