Krištof Kintera: Umění má být i drzé a ošklivé. Hlavně ať se něco děje

29 minut
Krištof Kintera v Interview ČT24: Umění má být i drzé
Zdroj: ČT24

„Možná si někdo myslí, že jsem šikovný, ale jsem jenom umanutý. Když něco chci udělat, tak to prostě udělám,“ říká o sobě Krištof Kintera. Ač to nerad slyší, patří k nejúspěšnějším výtvarným umělcům v současném Česku. Jeho jméno figuruje v žebříčku nejprodávanějších autorů a jeho poslední výstava v pražské galerii Rudolfinum lámala rekordy v návštěvnosti za posledních několik let. I o měření úspěchu v umění hovořil jako host Interview ČT24.

Krištof Kintera, zástupce umělecké střední generace, si zakládá na tom, že díla, která nesou jeho podpis, také projdou jeho rukama. Tvůrčí proces a jeho výsledek byly ostatně tím, co ho k výtvarnému umění v podstatě přivedlo. „Přišlo mi strašně zajímavé, že jsem to já, kdo to vyrobí, kdo projde celým příběhem vzniku té věci, a to je obrovské dobrodružství a spousta nezdarů k tomu patří,“ nepochybuje.

Kintera: Umění je nezměřitelné

Jeho pozice na současné tuzemské umělecké scéně se ale za neúspěch rozhodně označit nedá. Podle databáze Art+ je nejprodávanějším současným českým umělcem na českých aukcích za poslední dekádu. Sběratelé v letech 2011 a 2020 koupili sto padesát jeho děl za více než 12,5 milionu korun.

„Umění je nezměřitelné,“ komentuje tento úspěch Kintera. „Není to sport, není to ekonomická záležitost. Rozhodně se nedá měřit čísly prodejů. To zaprvé. Zadruhé nerad vidím ekvivalent hodnoty v penězích. A já o tom vlastně ani nevím, ty peníze se ke mně ani nedostávají,“ dodává.

Naopak ho prý potěšil návštěvnický zájem o výstavu Nervous Trees, kterou v Rudolfinu vidělo na 162 tisíc lidí. „Je opravdu příjemné vidět, že lidi různého věku jsou schopni jazyk, s kterým přicházím, číst. To je pro mě právě důležitá komodita měření, jestli je umění dobré, nebo ne. Ne peníze, ale sémiotická hodnota toho, že člověk dílo po svém přečte,“ vysvětluje.

„Svět výtvarného umění je insiderská bublina, ale určitě se někdo více a někdo méně snaží lidem přiblížit. A jde o to, udělat to chytře, protože kdyby umění bylo a priori populistické a přitažlivé pro všechny, tak by to bylo taky špatně,“ upozorňuje zároveň.

Pračky do skladu, jukebox na louku

Vytváří především kinetické sochy. Instalace, v nichž využívá různé mechanismy, strojky a rozmanitost nalezeného materiálu. Například vrcholem zmíněné výstavy Nervous Trees byla pyramida z osmdesáti praček, většina z nich navíc fungovala.

S koncem výstavy musí umělec řešit u rozměrných děl otázku „kam s ním?“. „Velké instalace většinou sklízejí úspěch i díky své ujeté monumentalitě, ale když výstava skončí, musím s nimi nějak zacházet. Naštěstí se mi podařilo sehnat umění milovné jedince, kteří jsou schopni to skladovat. Jsou s tím starosti,“ připouští.

Kinterovy rozměrné objekty jsou k nalezení i ve veřejném prostoru. Momentálně například připravuje sedmimetrovou klečící figuru pro Smetanovu výtvarnou Litomyšl. Na louce u obce Hrachov na Sedlčansku zase zakotvil šestimetrový Public Jukebox, pustit si v něm lze na sto skladeb, písní i mluveného slova.

obrázek
Zdroj: ČT24

Zvuk je důležitou součástí Kinterovy tvorby. V ateliéru prý hudbu poslouchá „na plný kule“. „Je to prostě generátor emocí a nálad. Hudba dokonce daleko víc než výtvarné umění vytváří určitou atmosféru. Já se v ní dobíjím,“ prozradil.

Veřejný prostor je kolbiště

Umění Kintera chápe jako reflexi světa. „Odrazová plocha jednotlivce i společnosti,“ upřesňuje. „A umění má být drzé a má být ošklivé a má stimulovat k reakcím a myšlení. Tenhle úhel pohledu je třeba v nás neustále vybrušovat a uvědomit si, že je to individuální: něco se někomu líbí, někomu to přijde zbytečně otravný. Takhle to vždycky bylo a je důležité, aby to tady bylo dál,“ domnívá se.

A platí to podle něho i při diskusi o umění ve veřejném prostoru. „To je kolbiště, ring, ať tam dáte cokoliv, budou naštvaní lidi i lidi, kteří budou mít radost. Hlavně, proboha, ať se něco děje. Ať je daleko víc odvahy. Ať se politici a komunální úředníci nebojí jít do radikálních věcí,“ přeje si.

Je přesvědčen, že větší odvaze napomůže, když se díla nebudou do veřejného prostoru umisťovat s vědomím, že budou na jednom místě stát navždy. „To je padesát let starý úhel pohledu,“ odmítá. „To je pak trauma, ale když tam sochu dáme na rok nebo půl roku, může být radikálnější, protože víme, že i když mě to nebaví, tak to chvilku vydržím,“ předpokládá.

Botanická zahrada veřejného osvětlení

Jeden velký zásah do městského prostoru sám připravuje. Pod Dvoreckým mostem, který spojí zlíchovské a podolské nábřeží Vltavy, by měl vytvořit multifunkční kubistickou krajinu pro pořádání kulturních akcí i volnočasové aktivity. Součástí má být i botanická zahrada veřejného osvětlení.

„Seženeme světla z celého světa, z Ulánbátaru, z Chile, z Havany, z Madridu, z Moskvy, ze Sydney a přivezeme do Prahy. Je to vlastně sbírka světel veřejného osvětlení z celého světa, což bude velmi unikátní a jako zajímavá instalace,“ popisuje. „Jsem veřejnými světy posedlý,“ přiznává. K jeho nejznámějším dílům koneckonců patří jeho moment pro sebevrahy – lampa veřejného osvětlení namířená svítilnou vzhůru na Nuselský most.

Vizualizace Botanické zahrady veřejného osvětlení
Zdroj: CAMP/Krištof Kintera

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Ruský útok zničil byt výtvarníka, jehož dílo znalo každé sovětské dítě

V jednom z kyjevských bytů po nedávném ruském útoku shořely originály, podle kterých vznikla slavná animovaná sága o kozácích výtvarníka Eduarda Kiriče. Na jeho pohádkách vyrostlo každé sovětské dítě – jak ruské, tak ukrajinské. S umělcem natáčela zpravodajka ČT Darja Stomatová.
před 1 hhodinou

Bude výsledek horor? Kvíz pro fanoušky Stephena Kinga

Americký spisovatel Stephen King patří k produktivním autorům. Vydal už desítky knih. A nespočet jeho napínavých, často až hororových příběhů se dočkalo zfilmování. Nejnověji má seriálovou verzi román Ústav o unášených dětech s nadpřirozenými schopnostmi. Ověřte si v kvízu, jak Kingovy romány a povídky, převedené na plátno či obrazovku, znáte.
před 12 hhodinami

Do Pompejí se vrátila erotická mozaika, kterou ukradl důstojník wehrmachtu

Do Pompejí se po osmi desítkách let vrátila mozaika s erotickým motivem z dob starověkého Říma. Během druhé světové války ji ukradl německý nacistický důstojník.
18. 7. 2025

Jako vyhrát olympiádu, pomohly i banány, říká nový koncertní mistr ze Státní opery

Od srpna se role koncertního mistra Orchestru Státní opery ujme violoncellista Jan Zvěřina. Úspěch v konkurzu přirovnává k pocitu olympijského vítězství, zároveň si ale uvědomuje i zodpovědnost spojenou s fungováním více než stočlenného orchestru. Uvedl to v rozhovoru v Událostech, komentářích moderovaných Janou Peroutkovou.
18. 7. 2025

Colours už zažily Iggyho, Shaggyho, Stinga i zásah hasičů

V industriálních kulisách Dolní oblasti Vítkovice pokračují i v pátek Colours of Ostrava. Na multižánrovém festivalu už stihli z očekávaných hvězdy vystoupit punkrockový showman Iggy Pop či britský hudebník Sting a reggae zpěvák Shaggy, poslední dva jmenovaní dokonce neplánovaně spolu. Pořadatelé ale také museli řešit nenadálou situaci – požár v jednom ze stánků.
18. 7. 2025

Útok na Kapitol inspiroval deskovou hru i Zeď hanby

V newyorském Brooklynu přibyla velkoformátová malba s názvem Zeď hanby. Má lidem připomínat zločiny spáchané v lednu 2021 příznivci Donalda Trumpa při útoku na Kapitol. Tehdejší bezprecedentní události a Trumpovu reakci na ně satirizuje i třeba bronzové lejno ve Washingtonu nebo rozměrná desková hra, kde o osudu americké demokracie rozhoduje kostka a hráči.
17. 7. 2025

Bach a příbuzní. Letní slavnosti staré hudby pozvaly hudební rody

Hudební festival Slavnosti staré hudby začíná 17. července koncertem, který připomene Johana Sebastiana Bacha a jeho široké příbuzenstvo. Festivalová dramaturgie má letos v hledáčku právě významné hudební rody. Jejich skladby budou znít opět v různých pražských historických prostorech.
17. 7. 2025

Konec odmlky kvůli invazi na Ukrajinu. Nětrebková koncertuje v USA, Gergijev v Itálii

Dirigent Valerij Gergijev vedl Mnichovskou filharmonii, sopranistka Anna Nětrebková zpívala v Metropolitní opeře v New Yorku. Oba přední ruští umělci klasické hudby o prestižní spolupráce přišli po únoru 2022 kvůli nedostatečnému odsouzení plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu. Nětrebková ale nedávno opět vystoupila v USA, Gergijev chystá návrat na Západ na hudebním festivalu v Itálii, což Julija Navalná, vdova po kritikovi Putinova režimu, považuje za „dárek diktátorovi“.
17. 7. 2025
Načítání...