Češi po zavření knihkupectví číst nepřestali, shodli se v Událostech, komentářích ředitel Knihovny Václava Havla Michael Žantovský a obchodní ředitel internetového knihkupectví Kosmas Ctirad Fuchs. Čtenáři si jen našli jinou cestu, jak se ke čtivu dostat, což se projevilo na zvýšených nákupech přes internet a také v rostoucím zájmu o e-knihy. A jiné cesty ke čtenářům musí hledat i knihkupci a nakladatelé.
Pandemie přeje internetu, ale pro papírovou knihu se čtenáři vrátí, zaznělo v Událostech, komentářích
Ctirad Fuchs nepozoruje, že by se vkus českých čtenářů pod vlivem pandemie nějak proměňoval. „Zájem je víceméně obdobný. Mají rádi literaturu chytrou, zábavnou, dětskou,“ vyjmenovává.
„Vím ale, že ve Francii jednu dobu stoupl zájem o epidemiologické (knihy), Camusův Mor se prodával poměrně výrazně,“ dodává. Lidé se také po nástupu epidemie více sháněli třeba po Orwellově antiutopii 1984. U českých čtenářů si ale Fuchs takových tendencí nevšiml.
Méně očekávání, více připravenosti
Změnu každopádně znamená současná situace pro nakladatele a další profese spojené s knižním odvětvím. Očekávání, která loni na jaře předpokládala, že se situace nejdéle za pár měsíců uklidní, se nenaplnila.
„Nakladatelé odkládali vydávání některých titulů, knižní veletrh se posunul z květnového termínu na podzimní jako hotová věc, protože jsme všichni počítali, že na podzim se všechno už odehraje, ale nestalo se to,“ shrnuje Fuchs.
Po roční zkušenosti s pandemií je jasné, že vývoj nelze tak snadno odhadnout, a současný stav pro nakladatele či knihkupce není do jisté míry neznámý. „Řekl bych, že v tuto chvíli jsou na to rozhodně lépe připraveni, než tomu bylo před rokem,“ podotýká Fuchs.
Přímý kontakt nic nenahradí
Nicméně přímý kontakt se čtenáři chybí. „My i naši kolegové se to snažíme suplovat, jak se dá,“ říká Michael Žantovský, který je ředitelem Knihovny Václava Havla i autorem.
„Už loni jsme připravovali naši internetovou televizi, celý program jsme v podstatě přenesli tam, ale samozřejmě si uvědomujeme, že nemůžeme nahradit živý kontakt se čtenářem, stejně jako internetová knihkupectví nemůžou úplně nahradit ta klasická,“ uvědomuje si.
Ctirad Fuchs souhlasí, že knihkupecký e-shop nemůže čtenáři dostatečně suplovat možnost vybírat si tituly přímo z regálů. A knihkupcům nevyrovná ztráty. „Nejen my jsme měli loni určité ztráty, přestože objem internetových obchodů stoupl velice výrazně,“ uvedl. „Řekl bych, že to bude v řádu desítek procent,“ obává se.
Větší zájem o e-knihy
Pozoruje také nárůst prodeje e-knih, i když lidé si je pořizují třeba i zároveň s papírovou verzí daného titulu. Michael Žantovský si nemyslí, že by trend, kdy lidé stále častěji sahají po elektronických knihách, po návratu k běžnému provozu zeslábnul.
„Navíc když se zabýváte texty profesionálně, hledání v knihách je daleko snazší na Kindlu než v papírové verzi,“ dodává další důvod, proč si myslí, že e-knihy znamenají budoucnost a „nakonec nás nejspíš klasické knihy opustí“.
„Až tak úplně bych to neviděl,“ namítá obchodní ředitel Kosmasu. „Je pravděpodobné, že v určité budoucnosti bude trh s e-knihami výraznější, ale zatím tomu nejen u nás, ale ani v západní Evropě tak není,“ upozorňuje.