Tuzemské streamovací platformy nahrazují návštěvu kina i divadla

Tuzemské streamovací služby nabízí film i divadlo (zdroj: ČT24)

Divadla a kina zůstávají i nadále zavřená, kdy se otevřou, zatím známo není. Mnohé scény a biografy tak nabízejí svůj program alespoň on-line. Vedle toho roste zájem o streamovací platformy, kde lze filmy nebo inscenace zhlédnout, většinou za poplatek. Některé už existují delší dobu, jiné vznikly v reakci na aktuální situaci.

Například portál DAFilms funguje už patnáctým rokem a zdaleka nenabízí jen dokumenty. Koronavirová krize a s ní související omezení mu přihrály nové uživatele.

„Už při jarním lockdownu jsme zaznamenali výjimečný nárůst. Návštěvnost webové stránky se zvýšila až dvacetkrát, sledovanost až pětkrát. Teď na podzim, když jsme vzali čísla za září a porovnali je, jsme zaznamenali až čtyřnásobný nárůst,“ upřesnila výkonná ředitelka Diana Tabakov.

Skoro jako v kině

Obdobnou VOD platformou – z anglického Video on Demand, video na vyžádání – je webová videopůjčovna Aerovod, která nabízí kurátorovaný výběr filmů. Je spojen s tuzemskými artovými biografy, stejně jako projekt Moje kino LIVE, jenž vznikl na jaře jako odpověď na uzavření kin. Divák si kupuje vstupenku do virtuálního kinosálu, kde je možné sledovat filmy pouze v určenou dobu. Od pevného televizního vysílání se ale zážitek liší.

„Simuluje klasickou kinoprojekci tím, že je vázáno na konkrétní den a čas, kdy začne stream. Samotnému filmu ještě předchází, stejně jako v kině, trailer, znělka a případný úvod,“ vysvětluje ředitel Kina Aero Jiří Flígl. Atmosféru sledování snímku v opravdovém biografu navozují i různé ruchy nebo chat, na němž lze dojmy probrat s ostatními.

Kolik stojí tuzemské streamovací platformy divadel a kin
Zdroj: ČT24

Z Ústí do divadla v Ostravě je to kousek

Speciální portál soustřeďuje na jeden web nově i divadelní umění. Internetový projekt Dramox dává na výběr z  více než čtyřiceti představení, další dvě desítky slibuje uvést během následujících týdnů. A to nejen inscenace tuzemských scén, ozývají se prý i divadelníci ze zahraničí. 

„Je spousta představení po derniéře, a přitom jsou to představení skvělá a lidé by je rádi dál sledovali. A rovněž, pokud jste člověk z Ústí nad Labem, který má rád divadlo, pravděpodobně do Ostravy moc nejezdíte, tímto způsobem ale rozšiřujeme divadlům diváckou základnu,“ zmiňuje přínos nového portálu jeden z jeho provozovatelů Radim Horák. 

Zatímco během jarní koronavirové uzávěrky divadla a kina doufala, že streamy jsou jen dočasnou náhradou, vleklost pandemie spíše naznačuje, že streamování se zřejmě stane běžnou – a někdy jedinou – cestou, jak dostat kulturu k veřejnosti. Platí to i v případě galerií nebo hudební scény.