Severočeské divadlo zkouší on-line. Místo baletní tyče poslouží skříň

Severočeské divadlo zkouší balet on-line (zdroj: ČT24)

I přes vládní nařízení o zavření divadel potřebují umělci zkoušet. Na jevišti se jich ale může sejít jen omezený počet. Například v Severočeském divadle opery a baletu se proto zkoušky na inscenaci Čardášové princezny konají v komorním obsazení v divadelním sále, ale zároveň se k nim další tanečníci a tanečnice připojují on-line.

V chystané operetě by se na jevišti mělo objevit na sto účinkujících, kvůli protikoronavirovým omezením se ale obsazení zatím nikdy nesešlo celé. „Na jeviště v tuto chvíli může pouze šest lidí,“ upřesňuje ředitel severočeské scény Miloš Formáček.

Obývák jako zkušebna

Zkouší se po jednotlivých sekcích, momentálně nacvičuje svou část balet. Šest lidí pracuje přímo v divadle, ostatní se baletních zkoušek musí účastnit na dálku a místo tyče si vystačit s nábytkem.

Nácvik vidí tanečníci prostřednictvím streamu, jejich pohyby na druhé straně kontroluje baletní mistr přes monitor ve zkušebně. „Vzhledem k  tomu, že doma nemají stejné podmínky jako v baletním sále, nemůžu po nich chtít složité kroky nebo cviky,“ podotýká ale šéfka baletu Margarita Plešková. 

S odstupem se šijí i kostýmy. „Míry zatím odhadujeme podle zkušenosti, to platí pro tanečníky, kteří jsou tu zaměstnaní. Ale u sólistek je to komplikovanější, jedna je z Vídně, další z Bratislavy,“ poukazuje na problémy Formáček.

Premiéry s otazníkem

První diváci se s Čardášovou princeznou měli v Ústí nad Labem seznámit už v květnu. Premiéra byla ale vzhledem k epidemiologické situaci posunuta na konec listopadu a nyní to vypadá, že na ni dojde řada nejspíš až na jaře příštího roku. „Tlačíme před sebou i premiéru Tristana a Isoldy, stačili jsme udělat jen 4. října předpremiéru,“ připomíná další odloženou novinku ředitel.

S neustálými změnami programu se vyrovnává i divadelní orchestr. Koncert plánovaný na 28. října doufali hudebníci odehrát alespoň 17. listopadu. Kvůli trvajícím omezením ale na symfonické provedení skladeb Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka dojde až při novoročním koncertu. V Den boje za svobodu a demokracii se orchestr i posluchači budou muset zřejmě spokojit s komornější verzí, navíc streamovanou.