Jmenoval se Rembrandt Harmenszoon van Rijn, ale i tři sta padesát let po jeho smrti ho stačí představit jen křestním jménem. Je totiž jedním z nejslavnějších umělců zlatého věku holandské malby i celé historie výtvarného umění vůbec. Díky mezinárodnímu výstavnímu projektu se Rembrandtovi věnuje i nejnovější výstava Národní galerie Praha s podtitulem Portrét člověka. Mezi více než stovkou prezentovaných děl nechybí jeho jediná malba v Česku.
Národní galerie portrétuje Rembrandta. Přes sto děl o něm vypovídá jako o malíři i člověku
Výstava vznikla ve spolupráci s Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud v Kolíně nad Rýnem. „Obsahuje mnoho mezinárodních zápůjček, nikdy nebylo možné u nás vidět tolik Rembrandtových děl pohromadě a určitě to v budoucnu zase dlouho možné nebude. Nejen s ohledem na současnou situaci je to téměř zázrak,“ upozorňuje na výjimečnost výstavy kurátorka Lucie Němečková.
Několikaleté přípravy protáhla ještě celosvětová protikoronavirová opatření, Rembrandt se tedy pražským návštěvníkům představuje nakonec s půlročním zpožděním. Všechno zlé je ale i v případě této výstavy k něčemu dobré. „Díky novému termínu se dokonce podařilo exkluzivně zajistit díla ze světových sbírek, která původně nebylo možné získat,“ prozradila kurátorka.
Důležitý Učenec ve studovně
Středobodem výstavy je obraz Učenec ve studovně, jediná Rembrandtova malba uložená na území České republiky, konkrétně ve sbírkách Národní galerie. Portrét neznámého muže z roku 1634 dokládá podle kurátorů „kouzlo“, kterým Rembrandt dokázal a stále dokáže oslovit – schopnost uměním proniknout pod povrch věcí, odtud také jeho označení „malíř lidské duše“. V portrétu učence nezachytil jen jeho fyzickou podobu, ale výraz tváře odráží i příběh dramatického duševního života.
Rembrandtův příběh vypráví výstava i prostřednictvím prací dalších umělců, která připomínají malířovo tvůrčí soupeření se současníky i vliv, jaký si ve výtvarném umění udržuje ještě dnes.
Bez grafiky a kresby se Rembrandt neobejde
Ze sto patnácti vystavených děl je Rembrandtova tvorba zastoupena deseti malbami a více než padesáti pracemi na papíře, tedy grafikou a kresbou. Jeho kreslířský rukopis byl podle kurátorky Sbírky grafiky a kresby NGP Blanky Kubíkové velmi moderní: „Několika tahy dokázal bravurně vyjádřit pohyb či charakter postavy.“
Grafika pomohla Rembrandtovi za jeho života proslavit se i v zahraničí. Zatímco holandský mistr ze své rodné země nikdy nevyjel, jeho grafiky nebylo těžké vyvézt. Ve své době tak byl v cizině znám především jako grafik. A grafik obdivovaný, což potvrzuje, že si grafikami, které vydával ve vysokých nákladech, docela slušně vydělával.
Grafiky a kresby jsou v instalaci zakomponovány mezi Rembrandtova plátna. „Rembrandtovu uměleckou osobnost plně poznáme pouze, studujeme-li všechny tři oblasti jeho tvorby, malbu, kresbu a grafiku. Teprve dohromady vytvářejí plný pohled na šíři, osobitost a úchvatnou energii jeho výtvarného projevu,“ upozorňuje Kubíková.
Na výstavu dohlíží čtyři Rembrandtové
Koncept výstavy vede návštěvníka od výtvarníkových začátků přes jeho vrcholné období až po zklidnění pozdní tvorby. Závěr je intimním vhledem do Rembrandtova nitra. „Setkání s jeho osobností umocňuje umístění čtyř grafických autoportrétů, které rámují celou výstavu a průhled skrz její páteřní osu,“ doplnila spoluautorka instalace Lenka Míková.
Výstavu Rembrandt: Portrét člověka je možné zhlédnout do konce ledna 2021 v Paláci Kinských. Galerie prodloužila otvírací dobu a připravila také doprovodné programy.