Tetování, kariéra, bydlení a nástrahy života. Manželské etudy přebírá generace 21. století

V České televizi startuje pokračování úspěšné dokumentární série s názvem Manželské etudy: Nová generace. Režie se ujala dcera Heleny Třeštíkové Hana, která časosběrnou metodou odkrývá podobu partnerského soužití v 21. století. Série přibližuje podoby vztahů mladých v dramaticky se měnící době. Pět párů monitorovala autorka po sedm let jejich manželství.

Časosběrnou metodu proslavila známá česká režisérka Helena Třeštíková. Původní Manželské etudy natáčela od roku 1980, kdy si náhodně vybrala několik párů a sledovala je od momentu svatby po následujících šest let. Cyklus byl poprvé odvysílán v televizi v roce 1987. Z této série, stejně jako z časosběrné metody, se stalo celoživotní zaměření Heleny Třeštíkové, a tak na přelomu století vznikly ještě Manželské etudy po 20 letech a nejnověji také Manželské etudy po 35 letech, mapující původní páry.

K zachycení autentického pohledu na sny a překážky v životech současné mladé generace metodu využívá i dcera Hana Třeštíková. „Časosběrná metoda, kterou jsem převzala z původní série, poodkryje při dnešním zrychleném stylu života mnohem víc, než by se mohlo zdát. Zdánlivě banální situace a zachycení všednodenního života se ve střižně proměňují v cennou výpověď doby o jedné generaci,“ vysvětluje režisérka.

Úskalí této metody natáčení nedokázala Hana Třeštíková na začátku úplně předvídat. „Díky bohu jsem neměla potuchy, jak náročné je časosběrné natáčení, protože jinak bych asi velmi zvažovala, zda do toho jít,“ říká dnes s lehkým úsměvem.

A že se nové etudy od těch původních obsahově významně odlišují, potvrzuje i Helena Třeštíková: „V osmdesátých letech se mladí brali kvůli ekonomickému tlaku, byla to šance na byt. Dnes to zkoušejí nanečisto, jsou váhavější a volí soužití na hromádce. A potkávají se nyní s dost odlišnými, avšak často fatálními problémy.“

Helena a Hana Třeštíkovy
Zdroj: ČT24

První příběh Mirky a Kuby uvede ČT2 ve středu 27. listopadu ve 20 hodin. Se shrnujícím popiskem „láska z technoparty“ zachytila tvůrkyně vývoj událostí od svatby přes narození syna a stěhování za město až po krize a konflikty, které půjde jen obtížně překonat. Sedm let života mladých manželů v mnohém odráží řadu současných otázek rodičovské zodpovědnosti, dominantní role ve vztahu či nestálosti.

Život přináší různá překvapení

V dalších dílech ukážou etudy příběh „klasického pražského páru“ Ireny a Petra, kteří se rozhodnou posunout svatbou vztah na další úroveň, či Alenu a Bernarda, kteří spolu zkusili chodit, pak i bydlet a rozhodli se vzít.

Hana Třeštíková sledovala i učitelku Petru a zaměstnance Památkového úřadu Viktora. Oba jsou z Brna, brali se ale na Staroměstské radnici v Praze a společně bydlí na Vysočině. Oba touží po druhém dítěti a přiznávají, že pro bezproblémové početí se asi poznali příliš pozdě.

Posledním, pátým párem je majitel firmy Lukáš a marketingová manažerka Zuzana. V době, kdy s nimi štáb začal točit, se jednalo o pár, který představoval zástupce takzvaně „zlaté“ mládeže. Život jim nicméně přinesl různá překvapení a úskalí.