Karel Vachek: Jednoduchým příběhem už svět nejde popsat, to je kýč

8 minut
Rozhovor s Karlem Vachkem
Zdroj: ČT24

Poslední aktivní tvůrce československé nové vlny Karel Vachek bilancuje společenský vývoj padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce a jedinou možnou budoucnost vidí v přímé demokracii, kterou podle něj umožní propojení lidstva počítačovou sítí. Jeho šestihodinový film-román Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie začala tento týden promítat česká kina. Premiéru měl ale už o něco dříve na mezinárodním festivalu dokumentů v Jihlavě, kde také s osobitým filmařem vedla rozhovor Tereza Willoughby.

K čemu slova „komunismus“ a „síť“ v názvu vašeho filmu odkazují a jak spolu souvisí?
Komunismus je slovo vyjadřující, že může existovat nějaké společenství. V Rusku poprvé zkusili, že nemusíte něco vlastnit, abyste to mohli udržovat v provozu. To vůbec nejsou špatné věci. Ale všechny ty systémy skončily na tom, že měly vůdce. A ti se starali hlavně o to, aby si moc a majetek udrželi. To znamená, že nepracují pro komunitu, pracují hlavně pro sebe. Tím, že se objevila nová technologie, to jest síť, nemusíte mít žádnou organizaci, abyste se sešli a něco chtěli…

… vlastně nemusíte mít ani vůdce, protože každý může ke všemu…
Přesně to mám na mysli. 

Tento přerod popisujete částmi kolektivní paměti, jako jsou záběry ze zpravodajství, části dokumentů, texty, obrazy. K nim přidáváte, co si o všem myslíte vy. Jste součástí kolektivní paměti, nebo kolektivní paměť jen ilustruje, co vy si myslíte?
Mám nějaké myšlenky a žádám po lidech, aby si je po svém doplnili a třeba je vylepšili. Neděláte film tak, že něco popisujete, nenávidím slovo „dokumentární film“, protože opravdu nic nedokumentuju. Posíláte nějaké obrazy, které mají dialogy, mají zvuk, a budíte v lidech nějaké názory.

Skutečné filmy se dějou v hlavě. Za myšlenku dám jinou, která k ní patří, a z čeho to udělám, je mi jedno. Když někde uvidím něco, z čeho by to šlo, třeba že se to hejbe, je to obrázek a mluví to, tak to tam vpálím. 

Vnitřní smích, o němž také mluvíte, pak vzniká střihem? Například v aktuálním filmu hovoří Václav Havel o prodeji Paláce Lucerna a do těchto záběrů vy stříháte slaměnky. To je to, co myslíte?
Se slaměnkami si spojíte, jak  zbytečné je usilovat o majetek, třeba o nějakou Lucernu. A lidi, zatímco někde mají kvalitu, která je občas i skutečná, se pak soustředí na takové hlouposti. Moderní literatura – Karl Kraus, Proust, Joyce, Musil – je z krátkých věcí. Je to rozdrobený svět, protože celistvým jednoduchým příběhem už svět nejde popsat.

Jakmile si to uvědomíte, začnete dělat filmy jako já, říkám jim film-román. Abych se vzdálil od toho, že udělám nějakou postavu s nějakou psychologií. Podívejte se, jak to končí. Mařko, máš mě ještě ráda? Já jdu do bordelu a ty mej nádobí. A ona myje nádobí. O tom se dělají seriály.  Úplně neskutečné, že těm lidem není hanba.

5 minut
Trailer: Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie
Zdroj: ČT24

Zdá se, že se snažíte dostat do filmu všechno, co se odehrává v tu chvíli, jako na obrazech Hieronyma Bosche. Jde dostat do filmu všechno?
Hlavní je, jestli to tam patří. Když začnete rozvíjet obraz světa z nějakého konce, tak se dostanete k určitým závěrům a projdete jakousi cestu. Na té cestě není všechno, ale je tam přibližně všechno, to jest, že jsou jakési typy od každé lidské činnosti, od každé existence, a z těch to musíte udělat, protože jakmile něco vynecháte, tak začnete lhát. To je kýč. Jakmile neděláte kýč, musíte se snažit víceméně zachytit všechny elementy, které tu hru dělaly. Nemyslím si, že každý estébák patří na šibenici, ale na druhou stranu když nevíte,  proč se někdo takhle choval, a vůbec o tom nemluvíte, tak je to trapný. 

Co vám určí cestu, kterou se vydáte, když děláte film?
To nikdy úplně nevíte.  Když jsem začínal předchozí film, řekl jsem si, že musím jet natočit bílého medvěda do zoologické zahrady. Sešel jsem dolů do auta, tam seděl můj štáb, jeden z nich otevřel noviny a říká: No jo, ale ten medvěd včera chcípnul. Tak jsme tam jeli, abychom zjistili, kam bude putovat medvěd a kam jeho kůže. Takhle děláte film. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 23 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...